UZLAZNA PUTANJA

POVIJESNI USPJEH HRVATSKE BRODOGRADNJE Uljanik gradi luksuznu istraživačku jahtu za plovidbe do Sjevernog i Južnog pola

Najveća smještajna jedinica je vlasnikov penthouse od 233 četvorna metra i s dvije spavaće sobe

Ideja o osvajanju Sjevernog pola draškala je maštu istraživača još od početka 19. stoljeća, kada su se mornaričke ekspedicije različitih zemalja, ploveći u danas nezamislivim uvjetima, natjecale tko će stići bliže vrhu svijeta probijajući se kroz teško prohodno područje ledenog Arktika.

Prvim čovjekom koji je tamo zakoračio smatra se američki mornarički inženjer Rober Peary koji je na najsjeverniju točku Zemlje stao 9. travnja 1909. godine, zajedno s Matthewom Hensonom i četiri Inuita, a njegov su pothvat u desetljećima koja su slijedila i osporavali i potvrđivali.

U 20. stoljeću ekspedicije su postajale sve češće, tehnika je napredovala, rekordi su se obarali, brodovi koji su se probijali kroz ledenu masu postajali su sve sigurniji, a preko pola se kasnije i uredno letjelo.

Geografski Sjeverni pol utvrđuje se rotacijom Zemlje, on leži na Zemljinoj osi i nalazi se na 90 stupnjeva sjeverne geografske širine. Na tome mjestu nema kopna, samo led i voda, a ispod njega je Sjeverni ledeni ocean, dubok oko 4087 metara. Ako oko te točke hoda, čovjek u vrlo kratkom vremenu može proći sve vremenske zone bez jet laga.

Na suprotnoj strani kugle zemaljske priča je nešto drugačija, no vremenski okviri otprilike su isti. Prva je potvrda postojanja Antarktike, kontinenta o kojem se nagađalo još od vremena antike i na kojem se nalazi Južni pol, došla 1820. godine, a kopno je primijetio kapetan ruskog broda Fabian von Bellinghausen 27. siječnja.

Do geografskog Južnog pola stigla je 14. prosinca 1911. ekspedicija s norveškim istraživačem Roaldom Amundsenom na čelu, a cijeli je kontinent kasnije zaštićen od vojne i rudarske eksploatacije na temelju sporazuma iz 1959. te na njemu danas boravi i radi više od 4 tisuće znanstvenika različitih profila i nacionalnosti, koji sudjeluju u multidisciplinarnim istraživanjima.

Genijalci iz Uljanika: Serđo Pajković, direktor sektora prodaje i Atif Softić, voditelj projekta gradnje grupe (FOTO: Goran Šebelić/EPH)

Obaranje rekorda

Prije 100 godina ekspedicije na Sjeverni i Južni pol bile su vrlo skupe avanture u kojima su mogli sudjelovati samo odabrani, najbolji mornarički sinovi i najhrabriji znanstveni umovi avanturističkog duha, a vrlo lako putovanja su ih mogla koštati glave.

Danas se na obje lokacije može doći relativno jednostavno i gotovo potpuno sigurno (iako i dalje nimalo jeftino), a osim znanstvenika i avanturista koji pokušavaju oboriti razne rekorde, posljednjih godina nije neuobičajeno da se na sjevernu i južnu kapu svijeta dopremaju “obični” turisti bez posebnih vještina, u sklopu različitih “avanturističkih” programa.

No, australska kompanija Scenic, koja se specijalizirala za luksuzna krstarenja rijekama, odlučila je otići korak dalje i priču o polarnim turističkim ekspedicijama podići na višu razinu. Pulsko brodogradilište Uljanik za njih će graditi supermoderni luksuzni kruzer dugačak 165 metara, kojim će turisti bolje platežne moći na Sjeverni i Južni pol putovati u uvjetima hotela najviše kategorije, što će biti potpuna novotarija na turističkom tržištu.

Scenic Eclipse dizajnom i spektrom usluga koje će se naći u ponudi više podsjeća na superjahte kakvima plove milijarderi tipa Romana Abramoviča nego na kruzere koji izgledaju kao ploveći stambeni blokovi. Kompanija taj brod, uostalom, reklamira kao prvu svjetsku istraživačku jahtu i prema opremi će definitivno moći parirati ultraskupim igračkama u rukama najbogatijih - imat će, među ostalim, dva helikoptera i podmornicu. Brod bi trebao početi s krstarenjima 2018. godine, kada je Uljaniku rok za isporuku.

Najviša klasa putnika

Iako bi, s obzirom na veličinu, Scenic Eclipse mogla primiti i 500 putnika, broj putnika je ograničen na 228, s time da će ih zbog strogih ekoloških pravila na polove ići najviše 200, a kako bi luksuz bio na najvišoj razini, za brod je predviđeno 170 članova posade, što otprilike znači da će svaki turist imati svojeg osobnog batlera. To je brod prije svega namijenjen za najvišu klasu putnika, a kategorija je šest zvjezdica. Nema kabine ispod 32 četvorna metra pa sve do apartmana od 100 četvornih metara. Sve kabine imaju pogled prema van i vlastite balkone. Brod ima stabilizatore da se ne trese, bez obzira kakvo je stanje na moru, tako da su uvjeti doista kao u najluksuznijem hotelu - kaže Serđo Pajković, direktor prodaje Uljanik grupe.

Gore spomenuti helikopteri služit će da se turisti prevoze na kopno, recimo u unutrašnjost Antarktike, kako bi uživo vidjeli pingvine tijekom njihovih čuvenih “carskih putovanja”, imali se priliku fotografirati s neobičnim životinjama i slično. Podmornica je namijenjena za sedam osoba, a tu su i kajaci i motorni čamci - putnici će tako praktički oči u oči, naravno uz stručno vodstvo, moći vidjeti kitove ili tuljane u njihovom prirodnom okruženju, ili, pak, razgledati olupine na dnu mora.

Najveća smještajna jedinica je vlasnikov penthouse od 233 četvorna metra i s dvije spavaće sobe. Na brodu će biti nekoliko barova i šest mjesta gdje se može dobro jesti, uključujući francuski, pan-azijski i talijanski restoran u kojem će raditi vrhunski chefovi.

Gostima će na raspolaganju biti i grijani bazen s pomičnim krovom, vanjski i unutarnji jacuzziji te kazalište s 240 sjedala, a kako bi ostali u formi, u teretani će imati studije za pilates i jogu. Dokaz da se doista radi o vrhunskim standardima luksuza jest i uvrštavanje Scenic Eclipsea u najvišu kategoriju šest zvjezdica od biroa Veritas, vodeće svjetske kuće u ispitivanju kvalitete, kontroli i certifikaciji.

Kabina je ukupno 114, a cijena aranžmana po osobi bit će, kako se neslužbeno doznaje, oko 150 tisuća dolara po osobi. Iako su do porinuća preostale više od dvije godine, prva svjetska istraživačka superjahta već se sada reklamira, o njoj pišu svjetski mediji i časopisi specijalizirani za turizam, a nema sumnje da će aranžmani vrlo brzo planuti.

- Neki od sličnih zajedničkih sadržaja s određenim luksuzom postoje i na megakruzerima, ali tamo ste smješteni u kabine dva sa dva, a ovo je na puno višoj razini - kaže Hrvoje Markulinčić, direktor Uljanika.

Scenic Eclipse je, inače, prva superluksuzna jahta koja će se uopće graditi u Hrvatskoj, a spada u red najskupljih brodova u povijesti hrvatske brodogradnje. Ugovor je potpisan u studenome prošle godine, a cijena je tajna, no prema neslužbenim informacijama, radi se o brodu vrijednom oko 200 milijuna eura. Prema Markulinčićevim riječima, preuzimanje ovog zahtjevnog projekta rezultat je poslovne politike koju si je Uljanik zacrtao prije desetak godina.

- Umjesto tankera i bulk carriera, počeli smo ugovarati određene specifične brodove, i to je postala naša prednost. Krenuli smo s car carrierima, potom i jaružarima s dredgerima za kopanje po morskom dnu, s kojima se gradio nasip u Dubaiju. Nastojimo ući u nova područja, jer nema se smisla boriti s korejskim brodogradilištima koja su puno veća i štancaju tankere ili kruzere serijski. Da smo nastavili s onime što se nekada radilo, propali bismo - objašnjava direktor Uljanika.

Ponuda kruzera

Upravo orijentacija na specijalizirane brodove i otvorena mogućnost potpuno “kastomizirane” brodogradnje, gdje se svaki detalj i na brodovima od 150 i više metara može razraditi prema željama naručitelja, a ekipa iz brodogradilišta spremna je mijenjati projekt od početka do kraja, otvorila je vrata Uljaniku za ovaj jedinstveni kruzer. U velikoj su konkurenciji bila i španjolska i talijanska brodogradilišta.

- Mi smo fleksibilno brodogradilište. Imamo grupu od 400 do 500 inženjera, od kojih je veliki dio projektanata koji su spremni za sve vrste izazova, sve prilagodbe projekta - kaže Serđo Pajković.

Kompaniju Scenic je 1986. osnovao australski poduzetnik Glen Moroney, započevši kao turoperater u Australiji, a 2008. godine krenuli su s ponudom luksuznih riječkih kruzera za Europu, plovećih hotela od pet zvjezdica, koji se zbog svojeg dizajna i veličine nazivaju Scenic Space Ships, odnosno svemirski brodovi.

Tekuću godinu, na koju obilježavaju svoju tridesetu obljetnicu, namjeravaju završiti s 21 brodom u ponudi, uključujući dva za Aziju, koji bi ove godine trebali biti porinuti. Imaju i sestrinsku kompaniju Emerald Waterways koja je započela s radom 2014. godine. Unutrašnjost broda Scenic Eclipse, inspiriranu luksuznim hotelima, dizajnirala je i osmislila Karen Moroney, supruga vlasnika kompanije, a valja spomenuti da za Scenic radi i dosta ljudi hrvatskog porijekla.

- Ponude njihovih kruzera u cijenu uključuju letove, transfere, izlete na obalu i WiFi, kao i alkoholna i bezalkoholna pića sve vrijeme, što će biti slučaj i na Scenic Eclipseu. Doduše, izleti podmornicom i helikopterom dodatno će se plaćati, ali onaj tko si može priuštiti sve ostalo teško da će brojati koliko mu je ostalo u novčaniku za takve ekstravagancije. To je ambiciozna i vizionarska kompanija - kaže Pajković.

Jahta koja se gradi u pulskom škveru bit će u potpunosti prilagođena posjetima krhkom ekosustavu Arktika i Antarktike, gdje vladaju posebna pravila. Prema riječima Adifa Softića, voditelja projekta, pri projektiranju i gradnji implementirat će se neka tehnički vrlo zahtjevna i inovativna rješenja, a u zadovoljavanju sigurnosnih i ekoloških standarda ide se čak i dalje nego što to moderna brodogradnja u današnje vrijeme uopće predviđa.

Probijanje leda

- Brod će imati dvije potpuno odvojene strojarnice, tako da, recimo, u slučaju požara na jednoj, može bez problema dovršiti putovanje s drugom. Ima elektropropulziju motora, sustav zbrinjavanja otpadnih voda je takav da može provesti veći broj dana na moru bez ispuštanja sive, crne vode, ima i sustav za desalinizaciju kojim može proizvesti 200 tona pitke vode na dan - objašnjava Softić.

Scenic Eclipse imat će dvostruku oplatu za plovljenje polarnim morima, ocijenjenu klasom Ice Class 1A Super, što znači da bez problema može prolaziti kroz led debljine 80 centimetara, a to je prva svjetska megajahta u toj kategoriji. Stabilizatori će biti 50 posto veći nego na megajahtama, i mogu raditi čak i kada b rod miruje. Njihova će uloga biti vrlo važna kada brod bude prolazio kroz zloglasna područja kao što je Drakeov prolaz prema Antarktici, poznat po svojim valovima koji dosežu visinu od 30 metara.

Trenutno je Scenic Eclipse u fazi izrade projektne dokumentacije, a planirana isporuka je u drugoj polovici 2018. godine. Kompanija Scenic već je najavila prvo, “djevičansko” putovanje prve svjetske istraživačke superjahte - krenut će iz Istanbula za Veneciju 31. kolovoza 2018., a zatim nastavlja za druge destinacije koje uključuju obje Amerike, Antarktiku, Europu, Mediteran, potom Arktik i norveške fjordove.

Uzlazna putanja

- Ovakav je posao ono što volimo u Uljaniku, pomicanje granica. Normalno je očekivati nastavak suradnje s investitorom, potpisan je ugovor za jedan plus jedan brod, što znači da namjerava graditi još jedan, i mi mu čuvamo termin - objašnjava Serđo Pajković.

Direktor Uljanika Markulinčić ističe da je, nakon pet-šest godina krize koja je gotovo uništila europsku brodogradnju, Uljanik trenutačno u uzlaznoj putanji i jedno je od rijetkih brodogradilišta u Europi koje je opstalo. Ulazak u usko specijalizirane niše profilirao ih je kao poželjne partnere u zahtjevnim projektima izgradnje najsofisticiranijih brodova današnjice, tako da, recimo, pulski škver nakon uspješne serije gradi najveći jaružar na svijetu, dužine 151 metar, koji može kopati na 45 metara dubine, a vrijednost mu je 150 milijuna eura.

- Spasio nas je bijeg od Istoka, gdje ne možemo konkurirati jer su puno jeftiniji i rade u serijama. Knjiga narudžbi za cijelu Uljanik grupu danas je jako dobro popunjena. Imamo od 23 do 25 gradnji u knjizi do 2018. godine, a ukupna im je vrijednost preko milijarde eura - napominje direktor pulskog škvera.

Naglašava i da je postignut ogroman uspjeh pri restrukturiranju riječkog 3. maja, čiji su vlasnici.

- Bilo je planirano da restrukturiranje bude dovršeno do 2017. godine, čim 3. maj postane održiv. Međutim, zahvaljujući reorganizaciji i kadrovskom restrukturiranju, već je potkraj 2015. postigao svoju održivost i postupak je pri kraju - kaže Markulinčić.

Uljanik trenutačno surađuje s nekoliko stotina tvrtki i dobavljača, a posljednjih nekoliko godina to se ne odnosi samo na opremu.

- “Autsorsamo” dio projekata, znanja. Surađujemo s dosta tvrtki iz cijele Hrvatske, kojima možemo davati dio posla, i u tom je smislu brodogradnja generator svih povezanih industrija - kaže direktor.

Razvoj domaćih tvrtki

- Govorili su nam u prošlosti zašto ne bismo gradili kruzere, ali ne vidimo smisao u tome da mi napravimo samo trup, a da ostalo rade i sastavljaju negdje drugdje. Poanta je da isporučujemo gotov proizvod, na kojemu će sudjelovati što više naših tvrtki, da se zahvaljujući našim projektima i one razvijaju, specijaliziraju te i same prodiru na inozemna tržišta, što se počelo događati - govori čelni čovjek pulske grupacije.

- Mnogo toga se u Hrvatskoj ne proizvodi, ima tu mnogo gotovih modula. Ali, ne vidim razlog zašto tvrtka s kojom surađujemo ne bi, recimo, mogla raditi rasvjetu ili nešto slično. Sve je moguće, mi preuzimamo izazove, a isto tako, preuzimaju ih i naši kooperanti - zaključuje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 19:32