Dijamanti su u Hrvatskoj, čini se, opet u modi! Kako su nam potvrdili u zagrebačkim zlatarnama, potražnja za dijamantima u posljednjih je godinu dana znatno porasla i sada se već nalazi na za hrvatske prilike prilično visokim razinama.
- U posljednjih godinu dana potražnja za dijamantima je veća nego u ranijem razdoblju. Možemo govoriti o rastu potražnje do 20 posto - kaže Mario Crkvenac iz Zlatarne Dijamant, inače stalni sudski vještak za zlatarstvo i drago kamenje.
Narukvice i ogrlice
Najviše se, dodaje, kupuje briljantni nakit - prstenje, narukvice i ogrlice. Cijene tog nakita kreću se od 2000 kuna pa na više.
- Može se reći da kupnjom dijamanata ljudi ulažu u svoju sigurnost. Dijamanti nisu kvarljiva roba. Uostalom, ako im u budućnosti financijski ‘zaškripi’, taj nakit uvijek mogu prodati - ističe Crkvenac.
Ističe i kako na rast potražnje za dijamantima utječe i velik broj turista koji se odmaraju u Hrvatskoj. Dio njih, naime, za uspomenu sve češće kupuje upravo nakit. Naravno, oni koji si tako nešto mogu priuštiti. Osim toga, sve je više i parova iz cijelog svijeta koji dolaze u Hrvatsku kako bi zaplovili bračnim vodama, a njima je kupnja nakita, pa i dijamantnog, imperativ.
Efekt sapunica
- Nekad je trend bio da se brakovi sklapaju u Las Vegasu, a sada se parovi sve više odlučuju za vjenčanja u Hrvatskoj - primjećuje Crkvenac.
Potražnju za dijamantima svakako ‘pumpaju’ i sapunice. Mnogima od onih koji ih gledaju želja je kopirati i životni stil junaka tih serija. A, dijamanti su tu često nezaobilazni. - To je zapravo trend koji je krenuo iz SAD-a - ocjenjuje Crkvenac.
Trend je možda krenuo s druge strane Atlantika, ali njegovi se rezultati osjećaju i u Hrvatskoj. Doduše, ni jedan od zagrebačkih zlatara - a kontaktirali smo više njih - nije želio govoriti o tome kako im se prodaja dijamanata odražava na poslovanje, no dio ih primjećuje makar i male pomake u prodaji tog dragog kamenja.
Ipak, većina njih nam kaže kako se ne može govoriti o nekom većem rastu, jer smo malo i siromašno tržište, na kojem je i inače teško ostvariti velike brojke u prodaji bilo čega, a kamoli dijamanata.
- Dijamanti idu tako-tako. Ovo je ipak premalo tržište. Uglavnom se prodaju zaručnički i vjenčani prsteni - kaže nam jedan zagrebački zlatar, koji je želio ostati anoniman.
Njegovu priču potvrđuje i većina ostalih naših sugovornika. Unatoč tome, dijamanti u njihovoj ponudi imaju posebno mjesto jer oni su ipak vječni.
- Kada su kamatne stope niske, onda prirodno raste potražnja za ulaganjima u druge oblike imovine. U takvim okolnostima, zlato se manje traži, a raste potražnja za dijamantima, ali i za nekretninama, umjetninama i oldtimerima - objašnjava Damir Novotny, ekonomski analitičar.
U osnovi, radi se o alternativnom vidu ulaganja ljudi koji imaju novaca, a koji ne žele držati novac u banci, jer su kamatne stope na štednju vrlo male. Iako je opći dojam da je u Hrvatskoj malo ljudi koji si mogu priuštiti kupnju dijamanata, Novotny smatra da to baš i nije tako.
- I u Hrvatskoj sigurno ima desetak tisuća ljudi koji raspolažu velikim svotama novaca i koji taj novac negdje žele oploditi. Kako uglavnom ne žele ulagati u realni sektor gospodarstva, niti držati novac u banci, mnogi se okreću kupnji dijamanata. Dijamanti, uostalom, imaju svoju uporabnu vrijednost, koriste se i u industriji, i tržište za njih uvijek postoji, a raste im i cijena - ističe Novotny.
Investicije
K tome, mnogima ulaganje u dijamante služi i kao zamjena za još donedavna popularno ulaganje u bitcoin. Kako se vrijednost bitcoina srušila, ljudi koji si to mogu priuštiti traže nove investicijske prilike. Posebno u uvjetima kada je likvidnost, zbog mjera Feda i Europske središnje banke (ECB), na rekordnim razinama. Jedna od tih investicijskih prilika su i dijamanti.
- Povijest pokazuje da dijamanti imaju manju oscilaciju cijene od zlata, ali da su kumulativno imali veći rast vrijednosti zadnjih 50-ak godina, tijekom kojih im se cijena povećala oko 10 puta - naglašava Željko Lovrinčević iz zagrebačkog Ekonomskog instituta.
Ipak, upozorava, dijamanti predstavljaju dugoročno ulaganje. Uz to, na tržište dijamanata razmjerno je lako ući, no znatno je teže s njega izaći, a da ulagač ne pretrpi gubitke.
Japan, Kina i Indija “pumpaju” potražnju za dijamantima
Jačanje potražnje za dijamantima u Hrvatskoj samo je odraz, i to mali, povećanja potražnje za dijamantima u svijetu. Preciznih podataka za Hrvatsku, doduše, vrlo je malo, no za svijet ih ne nedostaje i oni pokazuju, tvrde stručnjaci Svjetskog dijamantnog centra iz Amsterdama (AWDC) u svom izvješću, da će potražnja za tim dragim kamenjem u svijetu do 2030. rasti po stopama od jedan do četiri posto godišnje.
Osim SAD-a, Europe i Japana, potražnju za dijamantima sve više generiraju zemlje u razvoju, posebno Kina i Indija, u kojima jača srednji sloj. Jedan od generatora rasta potražnje za dijamantima je i digitalizacija, zaključuje se u izvješću AWDC-a.