PLASTIČNA KRIZA

Pogledajte performans Zelene akcije u centru Zagreba: Pozirali su u bazenu punom jednokratne plastike

Zelena akcija zatražila je od Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja da prihvati ambicioznije mjere
Performans Zelene akcije povodom kampanje Srpanj bez plastike
 Neja Markicevic/Cropix

Zelena akcija zatražila je u četvrtak od Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja da prihvati ambicioznije mjere u okviru novog zakona o gospodarenju otpadom te tako postavi pravi primjer u borbi protiv zagađenja plastikom.

"Hrvatska može biti među prvim članicama EU koje će voditi u otklonu od jednokratnih plastičnih proizvoda i kulture bacanja. Sada konačno imamo priliku krenuti poticati razvoj sustava za ponovnu uporabu kao rješenja za zagađenje jednokratnom plastikom", rekla je Ana-Marija Mileusnić iz Zelene akcije u sklopu kampanje "Srpanj bez plastike".

image
Performans Zelene akcije povodom kampanje Srpanj bez plastike
Neja Markicevic/Cropix

Ustvrdila je da se Ministarstvo gospodarstva i održivog razvoja pokazalo "izrazito tromim i pasivnim" u izradi novog zakona o gospodarenju otpadom.

"Usprkos redovitom pozivanju na akciju, i dalje kasnimo s prvim rokovima koji ne donose veliku promjenu, osim zabrane stavljanja na tržište određenih proizvoda", pojašnjava Mileusnić.

image
Performans Zelene akcije povodom kampanje Srpanj bez plastike
Neja Markicevic/Cropix

Direktiva o jednokratnoj plastici ističe kako je potrebno spriječiti zamjenu jednokratnih plastičnih proizvoda drugim jednokratnim proizvodima pa je nužno definirati konkretne odredbe koje stavljaju naglasak na poticanje razvoja sustava za ponovnu uporabu, dodaje.

Neke od tih mjera odnose se na potporu u prijelazu na ponovnu uporabu u ugostiteljskom sektoru, primjerice, obvezu upotrebe višekratnog posuđa za konzumaciju na licu mjesta. Nadalje, trgovci bi veći dio svojih proizvoda trebali imati obvezu prodavati u rinfuzi.

image
Performans Zelene akcije povodom kampanje Srpanj bez plastike
Neja Markicevic/Cropix

Važnim se ističe i pitanje javne nabave gdje je potrebno uvođenje minimalnih obveznih kriterija i ciljeva kako bi se spriječila i smanjila uporaba jednokratne ambalaže, s posebnim naglaskom na objekte u javnom vlasništvu.

Kako bi sustav bio učinkovit, navodi Mileusnić, treba usvojiti ekonomske poticaje koji podržavaju ponovnu upotrebu, poput oporezivanja i učinkovite razlike u naknadama za ambalažu za višekratnu upotrebu.

image
Performans Zelene akcije povodom kampanje Srpanj bez plastike
Neja Markicevic/Cropix

Nadalje, tu spada i podrška pokretanju novih start-upova, projekata te informiranju potrošača, a važno je osigurati i pravo potrošača na ponovnu uporabu kao i promicanje najboljih praksi.

"Osim kreatora politika i donositelja odluka, potrebna nam je i široka podrška javnosti jer su ljudi ti koji čine sustav i već sada mogu doprinijeti pozitivnoj promjeni", zaključila je Mileusnić.

image
Performans Zelene akcije povodom kampanje Srpanj bez plastike
Neja Markicevic/Cropix

Cilj međunarodne kampanje Srpanj bez plastike" je potaknuti građane da počnu koristiti višekratne predmete, a donositelje odluka na kreiranje politika koje će omogućiti lakši prijelaz od kulture bacanja do kulture ponovne uporabe, očuvanja i popravka predmeta.

Tim povodom, Zelena akcija održala je performans na Glavnom kolodvoru u Zagrebu gdje su se aktivisti smjestili u bazen prepun jednokratnih plastičnih proizvoda i držali natpise s porukama "minuta uživancije, stoljeća devastacije" te "višekratno primijeni, jednokratnu plastiku zamijeni".

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 12:38