Hrvatske autoceste zaprimile su ponude više od 10 banaka na natječaju za kredit do 800 milijuna eura koji je objavljen u siječnju.
Riječ je o sredstvima koja su HAC-u potrebna kako bi vratio sve kreditne obveze koje na naplatu dolaze ove godine. Hrvatske autoceste i Autocesta Rijeka - Zagreb do kraja godine moraju vratiti nešto više od milijardu eura kredita.
Aktivirana naplata
Natječaj se provodi u dva kruga. Banke su predale svoje neobvezujuće ponude a krajnji rok za dostavu obvezujućih ponuda je 5. lipanj. Prema tvrdnjama naših sugovornika novi krediti moraju biti realizirani do kraja lipnja jer u protivnom bi banke mogle početi aktivirati naplatu kredita što bi pak dovelo do potunog kolapsa državnih financija.
Kako za ovaj kredit Vlada mora izdati državno jamstvo što mora odobriti i Europska komisija. Naime, sve banke traže da mišljenje Europske komisije da li je izadano državno jamstvo istovremeno i državna potpora.
Kako saznajemo razgovori s predstavnicima Europske komisije vrlo su teški jer u Bruxellesu smatraju kako su Hrvatske autoceste tvrtka na tržištu koja ima svoje prihode od cestarine i naknade iz goriva i da bi državno jamstvo za kredit zapravo bila državna potpora. Iako su pregovori jako tvrdi, naši sugovornici ipak smatraju da će na kraju predstavnici Europske komisije popustiti te će odobriti izdavanje državnog jamstava.
Ogromne kamate
U suprotnom bi HAC vjerojatno morati izraditi novi program restrukturiranja što bi u konačnici oduljilo proceduru izdavanja državnog jamstva i dobivanja kredita. Prema tablici kreditnog zaduženja za HAC je upravo ova godina financijski najteža jer mora otplatiti 685, 1 milijun eura glavnice plus pripadajuće kamate. do 2031., za HAC je financijski najteža upravo ova godina u kojoj mora otplatiti 685,140.452 eura glavnice kredita, čemu treba dodati i pripadajuće kamate.
Do 2031. godine HAC ukupno na ime glavnice, uključujući ovu godinu, mora vratiti 3,3 milijarde eura! Tijekom ove godine HAC mora otplatiti kreditne obveze po 38 ugovora o zajmu. Među tim je obvezama i jednokratna isplata kratkoročnog zajma od 100 milijuna eura koji je 2009. podignut kod J.P. Morgan Chase Bank uz nevjerojatnih 9,37 posto kamate.
Dva kredita
Te 2009. HAC je podignuo još dva kratkoročna kredita uz jednokratnu isplatu koji na naplatu stižu ove godine. Riječ je o 70 milijuna eura kredita kod Zagrebačke banke i 100 milijuna eura kod Hypo Alpe Adria banke. Tim iznosima, naravno, treba dodati i kamate. Ovi nepovoljni krediti rezultat su i preizgrađenosti hrvatske mreže autocesta.
Prema tvrdnjama stručnjaka gradnju autocesta trebalo je završiti 2008. godine kada je dostignut maksimalan dopušteni iznos investiranja od oko 29 milijardi kuna. Kako je od tih 29 miolijardi čak 21,3 milijarde trebalo namaknuti kreditima, izračunato je kako HAC iz svojih prihodas može vraćati anuitete kredita. No, HDZ-ova Vlada, nakon pobjede na izborima 2003., u potpunosti odbacuje taj model financiranja i odlučuje po svaku cijenu nastaviti gradnju autocesta jer zapravo nema nikakav drugi razvojni projekt. Donose se odluke o gradnji autoceste prema Pločama, Osijeku, Podravskom ipsilonu i prema Sisku.
Opravdani projekti
Ti projekti zapravo nemaju nikakve prometne opravdanosti, što je danas itekako vidljivo, a financijski plan gradnje zasnivao se na kreditnim zaduženjima za koje nitko nije pitao kako će se to vraćati. U potpunosti je srušen model financiranja gradnje koji je utvrdio da će autoceste financirati vozači kroz cestarinu i naknadu iz benzina te je teret prebačen na sve građane.
Eksplozija kredita krenula je već u prosincu 2008. kada je podignut kredit kod Zagrebačke banke na 70 milijuna eura. U trenutku kada gospodarska kriza uvelike trese Europu, u HAC-u započinje trend podizanja kratkoročnih kredita s rokom otplate od pet godina. U razdoblju od samo godinu i pol dana podignuto je sedam kratkoročnih kredita s takvim rokom otplate.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....