PILOTI U STRAHU ZBOG OPASNIH IGARA UZ PISTU

Panika na aerodromu u Zagrebu: Već 13 aviona gađano laserom tijekom slijetanja ili polijetanja!

Pilot može i na cijelu minutu ostati zaslijepljen zbog odbljeska, i to u najkritičnijem trenutku
Zagreb, 050611. Posjet Pape Benedikta XVI. Hrvatskoj - Zagreb, 04. i 05. lipnja.Odlazak Svetog Oca nakon dvodnevnog posjeta Zagrebu i Hrvatskoj.Na slici: avion s kojim je papa Benedikt XVI otisao iz Zagreba.Foto: Davor Pongracic / CROPIX
 Davor Pongracic / CROPIX

ZAGREB - Osvjetljavanje putničkih aviona laserskim zrakama tijekom noćnih slijetanja i polijetanja posljednjih je godina u svijetu sve veći sigurnosni problem u zračnom prometu.

Incident i kod Pule

Laserskim zrakama u kritičnim trenucima polijetanja i slijetanja može se privremeno zaslijepiti pilota, što pak može dovesti do teških posljedica, pa čak i pada aviona . Lasersko osvjetljavanje zrakoplova učestalo je i u Hrvatskoj. Tim povodom jučer se oglasila Agencija za civilno zrakoplovstvo koja u svom priopćenju navodi da su se u “Hrvatskoj tijekom posljednje dvije godine također zaredali slučajevi ugrožavanja sigurnosti zračnog prometa zbog uporabe laserskih zraka od strane pojedinaca ili skupina”.

Prema dostupnim informacijama, u tom je razdoblju 13 civilnih zrakoplova tijekom noćnih slijetanja i polijetanja bilo “napadnuto” laserskim zrakama. Od toga su u šest slučajeva meta laserskih zraka bili avioni Croatia Airlinesa. Jedan takav incident zabilježen je kod pulskog aerodroma, a ostali iznad Zagreba.

Zabranjena zona

Agencija za civilno zrakoplovstvo je u Pravilnik o aerodromima implementirala i međunarodnu preporuku o zonama zabrane korištenja izvora laserskog zračenja koje se moraju ustanoviti u okolini aerodroma. Prema Pravilniku, u krugu od 18,5 kilometara zabranjeno je svako lasersko zračenje.

Piloti s kojima smo razgovarali, ističu da su laserske zrake opasne jer kad se odbiju od višeslojnog stakla pilotske kabine, stvara se snažan bljesak koji istog trena može zaslijepiti pilote na nekoliko sekundi, pa čak i na nekoliko minuta. To može dovesti do situacije u kojoj pilot ne vidi upravljačku ploču ili pistu na koju treba sletjeti, naglašavaju naši sugovornici. Ako se takvo što dogodi u trenutku prilaza aviona pisti ili polijetanja, na visini od 15 do 20 metara pilot može izgubiti kontrolu nad avionom, što može završiti s dramatičnim posljedicama.

Do osvjetljavanja putničkih aviona laserima dolazi slučajno ili namjerno. Avione slučajno osvjetljavaju laseri kafića u blizini aerodroma ili oni koje koriste na priredbama. No, pojedinci i namjerno laserima osvjetljavaju avione. Jedan takav slučaj zabilježen je u Velikoj Gorici gdje su sudionici privatne zabave laserima ometali slijetanje aviona. Nakon prijave policija je te osobe pronašla. U svijetu su ti napadi sve češći. Tijekom slijetanja u Sydneyju pilot je laserom pogođen u oko.

Ruski ‘laser huligani’

U Rusiji su ti napadači prozvani “laser huligani”. Tijekom samo jedne godine 56 puta su lasere usmjerili u avione. U Hrvatskoj je kaznena odgovornost propisana Zakonom o ionizirajućem zračenju, a u proceduri je pooštravanje kazni. Amerika osobu koja laserom “napadne” avion tereti za terorističko djelovanje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 18:52