U posljednje vrijeme korisnici Facebooka sve se češće žale kako su im bezazlene fotografije obrisane s te društvene mreže s različitim objašnjenjima. Fotografija psa okarakterizirana je kao lažna vijest, cvijeće je poticalo na nasilje, a fotografija djeteta je govor mržnje.
Josip Prvonožac jedan je od korisnika kojemu se dogodilo da mu potpuno bezazlenu fotografiju pasa obrišu s društvene mreže s objašnjenjem da se radi o širenju lažnih vijesti. Fotografiju je našao na internetu, na njoj osoba leži na podu i oko nje su psići, a iznad stoji natpis "instant antidepressant". U prijevodu: instantni antidepresiv.
- Većina mojih Facebook prijatelja me poznaje uživo i znaju da imam pse od malena i teme mojih objava su većinom vezane za trčanje ili pse, i zato ne vjerujem da je netko tu objavu prijavio. Nisam tada tome pridavao pažnju, a sad kad vidim kakve gluposti se brišu, žao mi je što to nisam zabilježio barem printscreen slikom, objašnjava nam Josip.
Josip se nikome nije žalio zbog nastale situacije jer mu je prvo bila smiješna, no sada mu je sve manje smiješno jer, kako tvrdi, mnoge se informacije selektivno prikazuju, a čim priupitaš nešto o tome i izraziš sumnju, izvrgnut si ruglu i ismijavanju.
Čini se da su na Facebooku predoslovno shvatili štos kojim se želi reći da se svi razveselimo kad vidimo štence.
Tim povodom kontaktirali smo Faktograf i pokušali saznali o čemu se radi. Glavni urednik Petar Vidov govori kako u navedenoj fotografiji ne vidi ništa sporno te tvrdi kako ju Faktograf nije označio kao dezinformaciju.
- U rubrici Razotkriveno, u kojoj razotkrivamo činjenično netočne tvrdnje koje se dijele na Facebooku, uvijek jasno piše na koju se dezinformaciju referiramo i zbog čega smo utvrdili da je činjenično netočna. Drugim riječima, svaki put kad Faktograf neku tvrdnju na Facebooku ocijeni kao dezinformaciju, mora priložiti i članak u kojem je objašnjeno o kakvim se činjeničnim netočnostima radi, objašnjavaju nam te naglašavaju da, ako se radi o njihovoj procijeni, korisnik mora dobiti link na kojem će mu biti priloženo objašnjenje.
Međutim, Facebook istodobno samoinicijativno uklanja određeni tip sadržaja sa svojih društvenih mreža. Uklanjanje sadržaja najčešće je automatizirano, odnosno taj posao ne obavljaju živi ljudi, već Facebookovi algoritmi. Nije poznato po kojim točno kriterijima Facebook odlučuje uklanjati određene objave, niti koja se količina objava uklanja. Slučaj zbog kojeg smo ih kontaktirali vrlo jasno ilustrira da se u postupku automatizirane moderacije sadržaja događaju greške, to jest da se uklanjaju i objave koje vjerojatno ne bi trebale biti uklonjene, kaže.
Iz Faktografa poručuju da im se u svakom trenutku mogu javiti i tražiti obrazloženje pod kojim je njihova objava obrisana.
- Ako je objavu kao činjenično netočnu ocijenio Faktograf, a korisnici smatraju da smo pogriješili, mogu se obratiti direktno nama na e-mail adresu Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.. Međutim, naglašavam još jednom: u svim takvim slučajevima korisnici će u notifikaciji od Facebooka dobiti i link na članak objavljen na Faktografu. U svim ostalim slučajevima korisnici se mogu obratiti direktno Facebooku, putem njihove korisničke služb, poručuje Vidov.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....