U stanicu za tehnički pregled vozila u Novom Zagrebu dolazi vlasnik Golfa starog deset godina, jačine 1800 kubika. U tom prostoru od 4000 četvornih metara registrirat će automobil, što će ga stajati točno 2971 kunu.
Pregled vozila obavit će jedan zaposlenik. Ako nije jedan od prosječno 18 posto građana čije vozilo padne na pregledu, posao će biti gotov za 20-ak minuta.
Vozač Golfa jedan je od stotinu vozača koliko ih svakodnevno prođe kroz stanicu, a od novca koji je uplatio stanici će ostati točno 253 kune. Stanica zbog toga, u koju je vlasnik uložio između pet i deset milijuna kuna, na godinu će samo na tehničkim pregledima zaraditi više od sedam milijuna kuna.
Visoki prihodi
Kada se tome pribroji i provizija od pet posto po svakoj prodanoj polici osiguranja, prihod jedne stanice može dosegnuti više od 9 milijuna kuna. A u Hrvatskoj ih ima 155. Prema tome, dolazimo do nevjerojatnog podatka: u biznisu sa stanicama za tehnički pregled godišnje se u Hrvatskoj može okrenuti i do 1,2 milijarde kuna!
Vozač Golfa na pregledu morao je platiti sljedeće: 2000 kuna osiguravajućoj kući koju je odabrao, 470 kuna uplatio je za cestarinu Županijskoj upravi za ceste, 92 kune za naknadu za okoliš koja se uplaćuje Fondu za zaštitu okoliša, dok je 400 kuna ostavio za tehnički pregled i registraciju vozila.
Sama stanica za tehnički pregled na njegovu je vozilu zaradila 406 kuna. Kada se taj iznos umanji za PDV, stanica za tehnički pregled preostalih 325 kuna krene dijeliti na četiri dijela: dio ide MUP-u, dio HAK-u i Centru za vozila Hrvatske te samoj stanici.
Tako MUP za prometnu preventivu od jednog pregleda vozila dobije 26 kuna naknade (8% iznosa), Centar za vozila za održavanje sustava i ustupanje kadrova dobije 29 kuna (8,9 %), HAK-u se za nadzor stanice dodjeljuje 16,5 kuna (5,1 %), a ostalih 253 kune zadrži stanica za pregled vozila. Da je riječ o jednom od najunosnijih poslova u Hrvatskoj najzornije svjedoči podatak da je za potrebe otvaranja stanice u Sinju u vlasništvu Croatia osiguranja skupina ljudi imala namjeru potkupiti ministra policije Ranka Ostojića sa 150 tisuća eura.
Mafijaški novac
Zbog ovoga i zbog činjenice da MUP sumnja da je Croatia osiguranje pogodovala privatnoj tvrtki Hazarder iz Sinja te preplatila zemljište i gradnju objekta, ovih dana kriminalistička policija istražuje poslovne knjige Croatia osiguranja. Prema tvrdnjama ljudi bliskih istrazi, čini se da je cijelu operaciju podmićivanja financirao novac srpskog mafijaša Ljubiše Buhe zvanog Čume. Isti je bio zaštićeni svjedok protiv tzv. zemunskog klana, umiješanog u ubojstvo srpskog premijera Zorana Đinđića. No, svi detalji se intenzivno provjeravaju pa priča još nije završena. Istodobno se spominju još dva imena iz Hrvatske koji su, prema našim izvorima iz vrha MUP-a, imali veze s planom podmićivanja. Jedan je nogometni menadžer iz Sinja poznat po svojim vezama s bivšim predsjednikom NK Hajduk te istaknutim pripadnicima podzemlja, a drugi je poznati odvjetnik iz Zagreba, svjedok u jednom velikom korupcijskom procesu, trenutačno upleten u ljubavno-špijunsko-poslovnu aferu koja je kulminirala uhićenjem i skorim suđenjem za prijetnje.
Policajci u igri
U poslu sa stanicama za tehnički pregled svoje interese ostvaruju MUP, HAK, Centar za vozila Hrvatske, osiguravajuće kuće i pojedini autoklubovi koji su se odlučili sagraditi stanice za tehnički pregled. Glavnu ulogu u poslu ima Centar za vozila Hrvatske, privatno poduzeće i stručna organizacija koja je zadužena za provođenje tehničkih pregleda vozila u cijeloj zemlji, a od 1993. ima javne ovlasti. Te je godine MUP, na čelu s ministrom Ivanom Jarnjakom, svoje pravo za organiziranje i obavljanje tehničkih pregleda i registraciju vozila prebacio na Centar za vozila, a sami istaknuti policijski dužnosnici u tome su prepoznali dobru priliku za posao pa su kupili dionice, ušli u vlasničku strukturu, a neki od njih zasjeli su u menadžerske fotelje.
Ovo dioničko društvo, prema javno dostupnim podacima, ima temeljni kapital od 5,4 milijuna kuna podijeljen na 3013 dionica nominalnog iznosa 1800 kuna. Iako nije poznato tko su sve dioničari, vjeruje se, policijski dužnosnici imaju ukupno 20 posto dionica. Među javno objavljenim bivšim policijskim dužnosnicima koji su bili u upravi poduzeća nalazi se bivši ministar MUP-a Ivan Penić.
Milijunska dobit
Sadašnji predsjednik uprave Centra za vozila Davorin Pavlović je pak kolega bivšeg ministra i sadašnjeg predsjednika Tomislava Karamarka, s kojim je od 2003. do 2005. godine sjedio u upravi tvrtke Centar za informatiku i poslovno savjetovanje.
- Paket od 20 posto imaju policijski dužnosnici, a jedan od njihovih zadataka je lobiranje u vrhu MUP-a, kako bi Centar zadržao javne ovlasti i zadržao nedodirljiv položaj na tržištu - kaže naš sugovornik. Centar za vozila Hrvatske, prema javno dostupnim podacima, godišnje uprihoduje 400 milijuna kuna, a ostvaruje dobit od 18 milijuna kuna.
Poslovna tajna
Da u Centru ne rade ništa uspjeli bi prema našim izračunima uprihoditi 10 milijuna kuna zbog naknada koje im moraju uplatiti sve stanice za tehnički pregled koje nisu u njihovu vlasništvu. Zbog velikih prihoda, koji naposljetku završe u privatnim rukama, MUP, kako neslužbeno doznajemo, razmišlja o otvaranju Agencije za promet, koja bi od Centra za vozila preuzela te javne ovlasti i novac preusmjerila u državni proračun. O monopolističkom položaju Centra za vozila pokušali smo razgovarati i s odgovornim osobama u tom poduzeću, no na većinu pitanja nismo dobili odgovore jer ih u Centru, usprkos tome što prihode ostvaraju na temelju javnih ovlasti, tretiraju kao poslovnu tajnu.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....