Prvi put od početka mučnog slučaja u zagrebačkoj osnovnoj školi u kojoj učenici ne dolaze na nastavu (bojkot roditelja), a institucije ne uspijevaju riješiti probleme niti raspetljati okolnosti oko primjerenog oblika obrazovanja jednog djeteta, oglasili su se učitelji škole.
Jutarnji list primio je njihovo priopćenje upućeno mjerodavnim institucijama - Agenciji za odgoj i obrazovanje, Gradskom uredu za obrazovanje te Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih.
Osim što daju potporu ravnatelju škole koji je podnio ostavku, u priopćenju naglašavaju kako im je želja da se svi učenici što prije vrate na nastavu, ali od institucija očekuju konkretne odgovore i to, kako navode, u roku od 24 sata.
Ima li dječak odgovarajuću roditeljsku skrb?
Otvoreno se pitaju što je dosad učinio sustav socijalne skrbi, koji je ovdje očito trebao odigrati ključnu ulogu i utvrditi uzroke djetetovih problema u ponašanju te, sukladno utvrđenome, poduzeti eventualne mjere prema roditeljima, osobito ako je točno da roditelji ne surađuju u traženju optimalnog rješenja. Resorni ministar Marin Piletić te Tatjana Štritof, ravnateljica Hrvatskog zavoda za socijalni rad koji upravlja svim nekadašnjim centrima za socijalnu skrb, dosad se ni jednom nisu oglasili o ovom slučaju, a na pitanja koja im postavljamo ne daju konkretne odgovore, pravdajući se "zaštitom prava i dobrobiti djeteta".
Priopćenje učitelja škole prenosimo u cijelosti:
Obraćamo vam se kao zaposlenici Škole u želji da se svi učenici što prije vrate u naše školske klupe te ovim putem dajemo i punu podršku ravnatelju.
Svi mi, kao zaposlenici, dali smo i učinili sve što smo mogli, u skladu s nama raspoloživim ovlastima, a koje ovaj slučaj nadilazi. Sad zahtijevamo od vas, koji imate profesionalnu dužnost i šire ovlasti, da poduzmete konkretne korake za rješavanje nastale situacije.
Na našu se školu vrše pritisci te se proziva djelatnike Škole, ističući njihovu "neučinkovitost". Međutim, mi smo ti koji zahtijevaju rješenja, a odgovori na ključna pitanja, a time i rješenja, u nadležnosti su drugih tijela.
S obzirom na to da se u usmenoj komunikaciji i u javnom prostoru javljaju brojne različite informacije, zahtijevamo jasne i nedvosmislene odgovore na sljedeća pitanja:
U kojemu je stadiju postupak u interesu djeteta pred Zavodom za socijalnu skrb?
Koji su idući koraci nadležnih institucija jer bi ovo trebao biti ŽURNI postupak u interesu svih učenika ove škole?
Obraćamo se pisanim putem jer ne želimo usmene upute, već jasan pisani odgovor nadležnih institucija u roku od 24 sata, a u interesu svih učenika Škole.
Kako nam je potvrđeno, iza priopćenja stoje svi učitelji škole.
Pozvali se na Obiteljski zakon
I prije priopćenja učitelja postavili smo niz pitanja Hrvatskom zavodu za socijalni rad, koji nam je ranije potvrdio da je dječak u tretmanu njihova područnog ureda (nekadašnjeg centra za socijalnu skrb) još od ožujka 2022. godine, odnosno već dvije i pol godine. Pitali smo ih je li dječaku u tom periodu imenovan posebni skrbnik (osoba koja u pojedinim područjima djetetova života, poput obrazovanja, odlučuje u najboljem interesu djeteta kad se ustanovi da roditelji to ne čine ili da su im interesi suprotstavljeni), zatim jesu li pokrenuli sudski ili drugi postupak preispitivanja adekvatnosti roditeljske skrbi dječakovih roditelja te jesu li zatražili vještačenje dječaka i obitelji, čime bi se otklonila sumnja da je dječak i sam bio zlostavljan.
Iako su pitanja krajnje načelna te nije zatražena ni jedna konkretna informacija koja bi predstavljala upliv u djetetov privatni život (nismo, primjerice, tražili rezultate vještačenja ili ime posebnog skrbnika, već samo potvrdu jesu li ti koraci poduzeti), Hrvatski zavod za socijalni rad odgovorio je kako je "prema Obiteljskom zakonu javnost isključena kada se odlučuje o statusnim stvarima, stvarima o roditeljskoj skrbi te mjerama za zaštitu prava i dobrobiti djeteta" pa stoga "nisu u mogućnosti komentirati postupanje u tijeku". Upozorili smo ih da nismo postavili ni jedno pitanje o spomenutim "stvarima" te da neodgovaranjem na osnovna pitanja o svojem radu onemogućuju zajamčenu kontrolu javnosti nad radom institucija. Zatražili smo ponovno odgovore na ista pitanja.
Ministarstvo socijalne politike smo pak pitali jesu li zatražili izvješće s terena o slučaju te jesu li ili planiraju provesti nadzor u nadležnom područnom uredu Hrvatskog zavoda za socijalni rad kako bi ustanovili je li napravljeno sve što je, sukladno protokolima i pravilima struke, trebalo biti napravljeno ili je bilo propusta u postupanju koji su doprinijeli ovakvoj eskalaciji situacije. Ministarstvo je odgovorilo kako je "upoznato s radnjama koje je u navedenom slučaju poduzimalo nadležno tijelo socijalne skrbi, budući da su nadležne službe Ministarstva u stalnoj komunikaciji s Hrvatskim zavodom za socijalni rad te će i dalje pratiti, odnosno sukladno svojoj nadležnosti i djelokrugu rada, poduzimati sve eventualno potrebne radnje".
Velika medijska pozornost
- S obzirom na to da je riječ o maloljetnoj osobi, zbog zaštite prava i dobrobiti djeteta, nismo u mogućnosti komentirati postupanja, kao ni konkretan slučaj - završili su. Upozorili smo ih da neotkrivanje informacije o tome jesu li pokrenuli nadzor sasvim sigurno nije zadiranje u zaštitu prava i dobrobit djeteta već upravo suprotno - neodgovaranje može biti puko zataškavanje nedjelovanja kojim su ozbiljno narušena djetetova prava i dobrobit. Također smo ponovno zatražili da nam odgovore na postavljena pitanja.
Podsjetimo, i danas se nastavio bojkot nastave u zagrebačkoj osnovnoj školi koji je počeo u ponedjeljak kada su roditelji, nakon što se na nastavu vratio učenik s poteškoćama u ponašanju, povukli djecu iz škole.
Ponovo se oglasio ministar obrazovanja Radovan Fuchs ističući da Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih cijelo vrijeme proaktivno radi na rješavanju tog slučaja te da ga iznenađuje medijska pozornost. Ponovio je da i u drugim školama postoje slične situacije, no one se rješavaju propisanom procedurom unutar škole.
- Ako rješenje nije adekvatno, mora se napraviti revizija. Tek ako rješenje osnivača uključuje odobravanje posebnog razrednog odjela, pomoćnika u nastavi ili nečeg izvan redovnog funkcioniranja ustanove, tada se uključuje Ministarstvo. Uvijek je potrebna u svemu suradnja i suglasnost roditelja, naveo je Fuchs, upozorivši kako je učenicima mjesto u školi, a satnica s koje su izostali morat će se nadoknadit.
Pritom je dodao kako su "neki drugi akteri u igri":
- Tko je zakazao u smislu nekih postupaka, tek će se vidjeti. Morate znati da u nekim teškim situacijama neke stvari se ne mogu riješiti bez drugih tijela u državi, poput pravosuđa i socijalne službe. Nitko iz Ministarstva nije rekao u kojem će se trenutku učenik zbog kojega ostali učenici bojkotiraju nastavu, vratiti u školu - izjavio je ministar novinarima.
Primjereni oblik školovanja
U pokušaju dolaska do konačnog rješenja problema, Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih uputilo je u srijedu zahtjev Gradskom uredu za obrazovanje s molbom ponovnog pokretanja postupka utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta.
"Slijedom razvidnog kontinuiranog i neadekvatnog ponašanja učenika osnovne škole te kod navedenog učenika utvrđenog poremećaja prilagodbe, molimo da ponovo pokrenete postupak utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta u svrhu određivanja primjerenog oblika školovanja te time preispitate rješenje Gradskog ureda od 2. veljače 2024. godine", stoji u dopisu Ministarstva kojeg potpisuje Momir Karin.
To znači da se od Ureda očekuje da u hitnom roku preispita svoje rješenje iz veljače. Tada je, naime, proveden postupak utvrđivanja psihofizičkog stanja djeteta te je odlučeno da se ono obrazuje u redovitom programu uz individualizirane postupke u redovitom razrednom odjelu.
"Sada je očito da izdano rješenje ne odgovara učenikovim potrebama i mogućnostima", naveli su iz Ministarstva.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....