Devet međunarodnih zračnih luka u Hrvatskoj s prvim današnjim letovima počelo je primjenu schengenskih pravila pri odlasku i dolasku putnika. Uvođenje Schengena na aerodromima prolongirano je za više od tri i pol mjeseca u odnosu na kopnene i morske granice zbog složenosti prilagodbe te uvođenja ljetnog reda letenja.
Tako od danas svi putnici koji na hrvatske aerodrome dolaze iz prostora Schengena imaju status domaćeg putnika i ne prolaze kontrole po izlasku iz aviona. Oni koji pak dolaze međunarodnim letovima, primjerice iz Beograda, Londona, Dublina ili Sofije, prolazit će policijsku kontrolu putovnica.
Domaći putnici
Uprave svih međunarodnih aerodroma tvrde da spremno dočekuju nova pravila i naglašavaju da će za tzv. schengenske putnike ova promjena značiti iznimno brz prolazak aerodromske zgrade pri dolasku u Hrvatsku. Tako u zagrebačkoj zračnoj luci procjenjuju da će putniku sa samo ručnom prtljagom koji dolazi iz schengeskog prostora od izlaska iz aviona do izlaska iz aerodromske zgrade biti potrebno od pet do 10 minuta, a slična je procjena i za ostale aerodrome.
Najveća ulaganja u preinake prostora zbog uvođenja Schengena imale su uprave zadarskog i zagrebačkog aerodroma. U Zadru je u preinake uloženo čak 2,2 milijuna eura. Uz postojeću aerodromsku zgradu kao privremeno rješenje postavljeni su montažni elementi, odnosno kontejneri. Po slijetanju aviona na međunarodnom letu putnici će biti upućeni prema tim kontejnerima koji će služiti kao non-schengen terminal s dva izlaza, gdje će biti smještena i aerodromska policija. Schengenski putnici koji od danas imaju status domaćih putnika prolazit će kroz postojeću aerodromsku zgradu.
U zagrebačkoj Zračnoj luci "Franjo Tuđman" nisu bili potrebni posebni građevinski radovi, ali je na reguliranje novog tijeka putnika i sve ostale preinake utrošeno oko milijun eura. Novom regulacijom svi putnici na odlasku će, kao i do sada, na trećem katu proći sigurnosni pregled. Novost je to da će se potom svi spuštati na drugi kat i proći kroz prostor duty free shopa.
Non-schengen izlazi
Na drugi kat su s trećeg kata premještene tri policijske kućice za pregled dokumenata putnika koji odlaze na međunarodne letove. Za njih je na aerodromu uspostavljeno nekoliko non-schengen izlaza koji su odijeljeni od onih za domaći promet.
Novina je i to da će od danas svi putnici koji imaju kartu za poslovnu klasu ili su platili tu uslugu moći koristiti business lounge, a ne samo oni koji putuju na međunarodnim letom. Struktura prometa na zagrebačkom aerodromu do jučer je bila 80 posto međunarodnih i ostatak domaći letovi. Sada se očekuje da će oko 70 posto letova biti domaćih, a 30 posto međunarodnih.
Budući da je putnički terminal u Zračnoj luci Split rekonstruiran i dograđen prije četiri godine, za primjenu schengenskih pravila putovanja nisu bile potrebne posebne preinake, samo su kućice za graničnu kontrolu premještene na drugu lokaciju u prostoru odlazaka u putničkom terminalu.
Slične preinake su napravljene na aerodromima u Puli, Rijeci i Dubrovniku. U Zračnoj luci Osijek uspjeli su osigurati posebne prolaze za putnike na domaćim i međunarodnim letovima.
S obzirom na mali broj letova, ne dolazi do njihova preklapanja pa pripreme za schengenska pravila nisu bile zahtjevne.
Sigurnosne baze
Iako će za putnike na domaćim letovima, što uključuje sve one iz područja Schengena, biti ukinute kontrole osobnih dokumenata, iz policije upozoravaju da svi moraju kod sebe imati osobne iskaznice ili putovnice. Policija u svakom trenutku može bilo od kojeg putnika u aerodromskoj zgradi zatražiti osobne dokumente.
Naime, upozoravaju iz policije, postoje sustavi koji graničnu policiju upozoravaju na dolazak pojedinih putnika i ako postoji potreba ili dojava o nekom putniku, mogu se primijeniti kompenzacijske mjere i kontrola.
Što se tiče međunarodnih putnika, za njih se ništa ne mijenja. Policija će preko Nacionalnog sustava za kontrolu državne granice skenirati te putnike, provjeravati ih u nacionalnim bazama podataka, Interpolovim bazama podataka, schengenskom informacijskom sustavu i nizu drugih sigurnosnih baza podataka kao i do sada.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....