Od prvog svibnja ni jedan bon za mobitel neće vrijediti kraće od tri mjeseca. Oni koji se najčešće troše, bonovi od 55 kuna, ovisno o operateru, sada vrijede od 60 do 75 dana, a jeftiniji od tri do 10 dana. Kako će mobilni operateri reagirati na ta nova pravila igre koja im je propisala Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti - HAKOM, za sada se još ne zna, piše Slobodna Dalmacija.
Građanima koji imaju 4,5 milijuna aktivnih mobitela u zemlji, od čega ih je 55,5 posto ili 2,47 milijuna “bonaša”, bez pretplatničkog odnosa, to bi moglo koristiti. Od tri operatera na naša pitanja što će učiniti s jeftinijim bonovima koji dolaze pod udar novih odredbi - hoće li ih ukidati, produljivati trajanje ili podizati cijene - odgovorila su samo dva.
U Tele2 koji nudi bonove od 27,50 kuna u trajanju 10 dana i 55 kuna od 75 dana poručili su da u ovom trenutku nisu donijeli poslovnu odluku o izmjenama trajanja određenih vrsta bonova što vrijede kraće od 90 dana. Iz Vipneta, koji u ponudi ima bonove koji traju tri dana za 16,50 kuna, osam dana za 33 kune i bon od 55 kuna koji traje 60 dana, još su nam manje toga rekli, osim što vjeruju da će se na kraju raditi o dodatnoj pogodnosti za njihove korisnike koji su račun nadoplaćivati manjim iznosima bonova.
Trajanje tarifa
Oba su nam operatera istaknula da ova odredba neće utjecati na mobilne tarife koje nude za korisnike bonova bez preplate, iz Vipneta vele da HAKOM-ov pravilnik ne regulira izravno tarife s mjesečnom nadoplatom bona, a iz Tele2 poručuju da tarife za korisnike bonova ostaju nepromijenjene.
U HAKOM-a kažu da su Pravilnikom o načinu i uvjetima obavljanja djelatnosti elektroničkih komunikacijskih mreža i usluga propisali minimalno trajanje bona na 90 dana, što ne sprečava operatore da za određene bonove stave dulji rok. Ističu da navedena odredba nije povezana s trajanjem tarifa, odnosno operator sam određuje vrijeme trajanja tarifa.
Nisu ovo jedine novosti, od prvog svibnja HAKOM propisuje da će svaki korisnik koji je pretplatnik nekog operatera moći zatražiti otključavanje svog mobitela iz mreže, dok će oni koji su kupili mobitel u “bonaškom” paketu to isto dekodiranje moći zatražiti nakon godine dana uz predočenje računa za kupljeni mobitel. Operateri će na zahtjev korisnika morati iz svoje mreže otključavati i USB stikove za internetske veze.
Gotovo za 15 dana
- Korisnik koji je u pretplatničkom odnosu s operatorom bez obzira na vrijeme trajanja ugovorne obveze može zatražiti otključavanje uređaja, što mu je operator obvezan učiniti u roku od 15 dana od podnošenja zahtjeva. Navedeno može zatražiti neovisno o tome prelazi li drugom operatoru ili ne. Krajnji korisnik može zatražiti otključavanje i starijih uređaja te je operator obvezan iste otključati. Napominjemo da postoje i stariji uređaji koje nije moguće otključati - kažu nam u HAKOM-u.
To konkretno znači da dugogodišnji pretplatnik nekog operatera s više mobitela koje je nakupio u nekoliko godina, može zatražiti besplatno otključavanja kod operatera, a ne mora kod ovlaštenih servisera plaćati dekodiranje od 80 do 100 kuna. I do sada su operateri otključavali uređaje na zahtjev korisnika nakon isteka ugovornog odnosa ili prelaska u drugog operatera, a sada su to obvezni učiniti na zahtjev korisnika u roku od 15 dana, mijenjao on mrežu ili ne.
Ovaj potez pozdravlja Igor Vujović, predsjednik Društva “Potrošač”, koji ističe da se napokon, nakon više godina, uvode takva pravila.
Jedini u svijetu
- Do sada ste trebali čekati da istekne pretplatnički ugovor da biste mogli zatražiti da vam operater otključa uređaj koji je vaše privatno vlasništvo koje ste platili. Glupost je da se ne mogu slobodno koristiti uređajem koji sam platio, mobitelom koji je moje vlasništvo. Zaključavanja mobitela na hrvatski način nema nigdje u svijetu. Traženje računa za kupljeni uređaj da bi se otključao iz mreže je u redu, jer pravo na besplatno otključavanje i trebaju imati stvarni korisnici usluge operatera, a ne netko tko je mobitel kupio na crno ili preko oglasnika – ističe Vujović koji, jednako kao u Đuro Lubura, predsjednik Udruge Telekom i stalni sudski vještak za telekomunikacije, pozitivnom smatra odluku da se produljuje minimalno trajanje bonova na tri mjeseca.
Lubura dodaje da će dorađivanje odredbi o otključavanju mobitela omogućiti još lakše mijenjanje operatera. Vujović domeće da se tako umirovljenicima koji su nadoplaćivali račune bonovima od 50 kuna, svakih dva mjeseca, koji su pažljivo i minimalno trošili, događalo da im se na računu generira po 200 ili 500 nepotrošenih kuna kojima je istekao rok. A oni nemaju ni lipe za nazvati, nego moraju opet uplaćivati nove bonove, piše Slobodna Dalmacija.
BROJKE
4,46 milijuna aktivnih mobitela imaju građani u Hrvatskoj
2,47 milijuna ili 55,5 posto vlasnika mobitela je bez pretplatničkog odnosa, odnosno mobitela na bonove
1,98 milijuna ili 44,5 posto su pretplatnici
852.877 korisnika mobitela je u prosincu prošle godine promijenilo operatera birajući one za koje vjeruju da su im povoljniji i bolji izbor
ROKOVI
1. svibnja
- svi bonovi za mobitele moraju vrijediti minimalno tri mjeseca, a sada vrijede od tri do 250 dana, ovisno o tome koliko "teži bon" koji može koštati i 16,50 kuna i 440 kuna
- svaki korisnik u pretplatničkom odnosu može zatražiti otključavanje mobitela
- svi vlasnici mobitela iz paketa na bonove mogu nakon godine dana zatražiti isto
4. rujna
na zahtjevu za zasnivanje pretplatničkog odnosa svi operateri elektroničkih komunikacija morat će istaknuti jasno fiksni mjesečni trošak korisnika koji uključuje sve mjesečne naknade usluga koje je korisnik ugovorio, naknade za radijsku frekvenciju i za pristup mreži.
Otključavanje besplatno
Korisnik može zatražiti besplatno otključavanje mobilnog uređaja, pri čemu je otključavanje uređaja bez naknade moguće isključivo za uređaje kupljene na ovlaštenim prodajnim mjestima Vipneta. Ne otključavaju se uređaji stariji od šest godina, a ako zahtjev ne ispunjava uvjete Vipneta za besplatno otključavanje, moguće je zatražiti uslugu po cijeni 495,94 kuna. Zaključavanje uređaja na mrežu operatora je tržišni standard u cijelom svijetu – rekli su nam u Vipnetu.
U Tele2 kažu da će korisnik moći zatražiti otključavanje bilo kojeg uređaja u bilo koje vrijeme te će se isto izvršiti u roku od 15 dana od zahtjeva korisnika, uz dostavu podataka o korisniku i uređaju, te uz kopiju računa uređaja:
- Usluga je besplatna, kao što je bila besplatna i do sada (nakon isteka ugovorne obveze, u slučaju prijevremenog raskida ugovora odnosno proteka 12 mjeseci od kupnje za korisnike unaprijed plaćenih usluga). Ako navedeni uvjeti nisu ispunjeni, Tele2 nije bio u mogućnosti otključati uređaj, niti uz plaćanje. Tele2 nikad nije naplaćivao predmetne usluge.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....