ZAGREB - Peter Heier i Volker Schmidt, dvojica su bivših visokopozicioniranih direktora Daimlera koji znaju tko je od hrvatskih dužnosnika primio 4,7 milijuna eura za nabavu 210 vatrogasnih vozila, posla vrijednog 85 milijuna eura .
Oni bi također mogli znati sve o uplati novca IM Metalu, koji je na američkom sudu prokazan kao tvrtka kojoj je Daimler uplatio mito za sklapanje posla.
Iako se u presudi koju je u četvrtak objavio Okružni sud u Washingtonu ne spominju imena dužnosnika hrvatske Vlade, priznanje Daimlera o podmićivanju dužnosnika vlada diljem svijeta, pa i u Hrvatskoj ne isključuje njihovu odgovornost pred istražnim tijelima i ne odriče pravo svakoj zemlji da utvrdi odgovornost lokalnih dužnosnika.
Istraga USKOK-a
USKOK je već najavio da će istražiti posao nabave vozila, iako je policija i 2004. godine istraživala sumnje da je bilo nezakonitosti u nabavi vozila, ali je tada zaključeno da nema elemenata kaznenog djela. USKOK bi mogao od njemačkih vlasti zatražiti razgovor sa Heierom i Schmidtom, jer oni nesumnjivo znaju puno o tome kako je tekao posao nabave vatrogasnih vozila za potrebe Hrvatske, ali i Bosne i Hercegovine i Crne Gore.
Heier bio je ključni čovjek i uz Schmidta, u ime Debis International Tradinga, Daimlerove tvrtke kćeri, jedan od potpisnika ugovora o nabavi vozila. Često je bio sugovornik hrvatskim medijima, označavan je kao “otac programa”.
No, 31. svibnja 2008. godine i Heier i Schmidt napustili su Daimler, iz kojeg nisu htjeli ni potvrditi, ali niti demantirati da je otkaz uslijedio zbog korištenja “crnih fondova” za podmićivanje lokalnih dužnosnika u Hrvatskoj, ali i Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori i Srbiji. I te zemlje na popisu su onih u kojima se do posla dolazilo podmićivanjem. Iako su ugovore sa Debisom potpisala tri ministra; Lučin, Jurčić i Crkvenac , upravo je uloga ministra financija, tvrdili su izvori bliski Vladi bila presudnu riječ da, iako 30 posto skuplji, posao dobiju IM Metal i Debis bila je navodno riječ Mate Crkvenca.
Posao je čist
- Nitko se nikada nije usudio niti je nudio nikakvo mito. Cilj nam je bio nabaviti nova vozila, sa što dužim rokom otplate i u to što je moguće više uključiti i domaće gospodarstvo. I s Mercedesom smo dobili upravo to - kazao je Crkvenac. I Jurčić i Lučin tvrdili su da je posao sa Daimlerom i IM Metalom čist. No, i dok su hrvatski dužnosnici tvrde da je sve čisto, još 2008. interna Daimlerova revizija istraživala je posao nabave vatrogasnih vozila u Hrvatskoj.
Interna istraga
Dvadesetak dana prije prije otkaza Heieru i Smidtu istražitelji Daimlera su početkom svibnja 2008. godine provodili internuu Zagrebu i razgovarali o nabavi vozila s Zdravkom Mikolićem, regionalnim menadžerom Daimlera za Hrvatsku. Mikolić je rekao kako nikad nije dobio povratne informacije o nalazima revizije.
“Heier je već bio ispunio uvjete za starosnu mirovinu. Osobno sam razgovarao sa istražiteljima i dao im sve podatke oko nabave vozila, posla koji je uredan”; kazao je Mikolić u lipnju 2008. godine. Heier i Schmidt 31. svibnja napustili su Daimler, iz kojeg je tek stigao šturo priopćenje “Potvrđujemo da su Heier i Scmidt napustili kompaniju i politika je kompanije da ne odajemo nikakve osobne informacije o zaposlenicima.
Također, nemamo običaj dijeliti detalje internih istraga medijima”, kazala je Ursula Mertzig-Stein, šefica korporativnih komunikacija Daimlera. Komentara nisu imali ni u Eurolineu, zastupniku Daimlera u Hrvatskoj.
Međutim, Krešimir Košec, direktor IM Metala tvrdio je kako te promjene nemaju veze s Hrvatskom i nabavom vatrogasnih vozila.
Jarnjak protiv korupcije
Ivan Jarnjak, saborski zastupnik HDZ-a 2008. godine nakon smjene Heiera i Schmidta izjavio je: “Više puta sam za saborskom govornicom tražio odgovore o slučaju, ali ih od koalicijske Vlade nisam dobio. Marijan Božić, direktor Tehnomehanike iz Zlatar Bistrice, koja se javila na natječaj za nadogradnju vatrogasnih vozila rekao je kako su bili jeftiniji 300 milijuna kuna i da je posao sklopljen kada je SDP-ova Vlada bila samo tehnička.
- Šuškalo se da je na mito otišlo 30 milijuna kuna, spominjala su se neka imena, ali dokaza nije bilo - kazao je Božić. Nakon smjene vlasti posao je nastavljen i s HDZ-ovom Vladom i 18. studenog 2009. godine isporučeno je posljednjih 15 vozila.
Poseban interes za Daimler
Na zatvorenom dijelu 51. sjednice Vlade 26. ožujka 2003. godine koja je imala 11 točaka dnevnog reda našla se i ona o odluci o nabavi vatrogasnih vozila. U priopćenju, koje je tada objavljeno, piše: “Donesena je odluka o utvrđivanju posebnog interesa za iznimnu nabavu vozila vatrogasne namjene. Određeni su i posebni uvjeti koji moraju biti sastavni dio kupoprodajnog ugovora o nabavi vozila vatrogasne namjene između Republike Hrvatske, koju zastupa MUP i konzorcija, koji se sastoji od poduzeća Daimler Chrysler AG, Debis International Trading GmbH, Njemačka, Roesenbauer International AG Leonding Austrija i IM Metal d. o. o. Ozalj. Dakle, prema toj odluci odgovorni potpisnik za posao s hrvatske strane bio je Šime Lučin, ministar unutarnjih poslova. Iznimna nabava vatrogasnih vozila, prema objašnjenjima vlade, bila je nužna zbog katastrofalnog stanja u vatrogasnoj zajednici. Vozila su se doslovno raspadala a u ljetnoj sezoni nije postajala mogućnost učinkovitog gašenja šumskih požara. Kada je HDZ osvojio vlast primopredaja novih vozila redovito je korištena kao dobra medijska promocija. Skandal se nije spominjao.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....