Nijemci i Francuzi ozbiljno su se odlučili obračunati sa "shrinkflacijom" - pojavom da proizvođači, pod pritiskom inflacije, drastično smanjuju gramaže pojedinih proizvoda, ostavljajući im nerijetko identično pakiranje, a često još povećaju cijene, što je rezultiralo drastičnim rastom cijena brojnih prehrambenih i neprehrambenih proizvoda.
Konkretno, francuski ministar gospodarstva Bruno Le Maire u televizijskom je programu početkom rujna najavio da priprema zakon prema kojemu će proizvođači koji su izmijenili gramažu proizvoda, a ostavili iste cijene ili ih povećali, od studenoga biti obavezni na jasan i transparentan način to iskomunicirati s potrošačima kako bi oni znali da za isti - a možda čak i veći novac - sada dobivaju manje.
Bolji pložaj
Le Maire je to najavio nakon što se tijekom godine vodila snažna kampanja protiv shrinkflacije, potpisivala se i peticija kojom je prikupljeno 50 tisuća potpisa, a dobio je potporu čak i od trgovaca. Konkretno, francuski lanac Carrefour od prošloga tjedna posebno označava sve proizvode kojima je smanjena gramaža, a iako je broj takvih proizvoda zasad malen, izvjesno je da će se on u skorije doba povećati te da će francuski potrošači dosta jasno znati koji su se njihovi omiljeni proizvodi smanjili.
Njemačka ministrica za zaštitu potrošača Steffi Lemke priprema pak zakon koji će proizvođačima zabraniti da proizvode smanjene gramaže pakiraju u veću ambalažu, a zabrana će se odnositi i na povećavanje ambalaže za proizvode čija se gramaža nije povećala.
Očekivano, i francuska i njemačka najava borbe protiv shrinkflacije naišle su na brojne kritike, posebno proizvođača koji tvrde da je shrinkflacija zapravo rijetka pojava te da je mjera pretjerana.
Jutarnji list obratio se hrvatskom Ministarstvu gospodarstva kako bismo ih pitali što misle o najavama iz Njemačke i Francuske te planira li se i Hrvatska na neki način pridružiti toj akciji.
Neslužbeno doznajemo da država zasad nema namjeru posezati za mjerama kojima bi ograničavala proizvođače te čekaju da vide kakav će učinak na inflaciju imati proširenje popisa proizvoda s ograničenim cijenama. Smatraju također da su Francuska i Njemačka u boljem položaju za pregovore s proizvođačima.
"Tamo je većina tržišta u domaćim rukama, posebno trgovački lanci, pa država puno lakše može pronaći saveznike s kojima dijeli zajedničke interese, a to je zaštita potrošača. Kod nas, u državi u kojoj su većinski strani lanci, ne možete pronaći saveznike koji bi vas podržali u takvoj vrsti mjere kao što je utjecaj na shrinkflaciju", kažu u Ministarstvu.
HUP: ‘Kupci biraju‘
Protiv takvih poteza izjasnili su se i u HUP-u.
"Svaka dodatna intervencija u tržište može rezultirati neželjenim anomalijama na koje je HUP već upozoravao. Potencijalne nestašice proizvoda mogu završiti izrazito inflatorno odnosno suprotno originalnoj namjeri predlagatelja ideje.
Najkvalitetnija politika cijena postiže se konkurencijom na kvalitetnom slobodnom tržištu, dok se dodatnim regulacijama i intervencijama od toga odmičemo. Proizvođači se natječu na slobodnom i vrlo konkurentnom tržištu, a kupci su ti koji odabiru proizvod po svojim standardima", poručili su iz HUP-a.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....