Eh, kako bi bilo lijepo vratiti se u razdoblje prije pandemije, ne samo zato što je čovjek tada bio mlađi, nego i da se malo šokira koliko su tada koštali neki jednostavniji obroci u zagrebačkim lokalima.
Točnije, u nekima od najpoznatijih fast foodova koji su, doznali smo uspoređujući menije, u posljednjih četiri do pet godina cijene podigli mnogo više od službenog iznosa inflacije.
Naša analiza imala je neka ograničenja. Naime, kako bismo mogli usporediti današnje menije s nekadašnjima, odabrali smo one fast food lokale čije smo stare menije uspjeli pronaći na platformi Trip Advisor, što znači da su iz nje otpali svi čijih menija tamo nije bilo (to, naravno, ne znači da oni nisu poskupjeli možda i više od naših primjera).
Na kraju smo za prikaz usporedbi cijena odabrali pet lokala: Submarine burger Bogovićeva, Umami, Batak grill, Good food i Burgeraj, i malo je reći da smo se šokirali shvativši koliko je njihova hrana poskupjela.
Rekordna poskupljenja
Predvodnik je definitivno Umami, omiljeni restoran azijske brze prehrane u kojem smo otkrili rekordne skokove cijena.
Analizirajući njihov cjenik iz 2020. godine, primijetili smo da su gosti kimchi tada plaćali 16 kuna dok je njegova cijena danas 3,80 eura (28,60 kuna), što je poskupljenje od 78 posto, a za chilli lignje danas je potrebno izdvojiti 68 posto više, 6,50 eura (48,94 kune) umjesto nekadašnjih 29 kuna.
Samurai wok i pad thai poskupjeli su s 49 kuna na 9,30 eura odnosno 70 kuna, što je 43 posto više, a 48 posto je poskupio i njihov desert passion rice - sada stoji 3,50 eura (26,4 kune) umjesto nekadašnjih 18 kuna.
Cijene su za prosječnih 45 posto podigli i u Good foodu u Teslinoj ulici.
Naime, s njihova smo menija iz 2019. godine odabrali pet jela koja su poskupjela između 37 i 56 posto, a najviše je poskupio double trouble burger - prije pet godina koštao je 37 kuna, a sada 7,70 eura (58 kuna).
Potrošači tamo danas znatno više plaćaju i meksičku tortilju, 6,80 eura umjesto nekadašnje 34 kune, a Cezar salata, koja je nekad koštala 39 kuna, sada stoji 7,60 eura (poskupljenje od 46 posto).
Cijene u Burgeraju uspjeli smo rekonstruirati iz primjera dva menija, jednog iz 2020. i današnjeg, i, nažalost, zaključili kako su i oni znatno poskupjeli.
Poznata krilca
I jedan i drugi prije pet godina nudili su hamburgere po 49 kuna, a danas ista jela koštaju devet eura (67,81 kuna), što je za 38 posto više.
U Submarinu smo odabrali četiri jela i izračunali da su od 2020. godine do danas poskupjela između 24 i 41 posto.
Monster burger, koji je prije koštao 68 kuna, danas stoji 12,80 eura (96,44 kune) i skuplji je za više od 40 posto, dok je original narastao s 44 kune na 7,50 eura (56,51 kuna).
Odabrali smo još i smokehouse burger koji je poskupio 25,5 posto te french burger koji danas potrošač plaća 24 posto više.
Za kraj smo ostavili Batak grill u kojem je inflacija također rasla dvostruko brže od one statističke. Veliki ćevapi koji su 2020. koštali 45 kuna danas stoje 8,60 eura, što je 45 posto više, a poznata BBQ krilca poskupjela su čak 65 posto, s 42 kune na 9,20 eura (69,30 kuna).
Za gurmansku pljeskavicu koja je 2020. koštala 56 kuna danas treba platiti 10,90 eura, što je čak 46 posto više.
Posebni termin
Amerikanci su za to iskovali i poseban termin - fastflacija, a odnosi se na činjenicu da su fast food restorani diljem svijeta svoje cijene podigli znatno više nego što to opravdava inflacija i time prestali biti ono što su nekad predstavljali - lanci u kojima je za mali novac bilo moguće dobiti neko jednostavno, brzo jelo.
Odnosno, jednostavna su jela ostala, ali ih cijene sada teško opravdavaju.
Prema njihovoj računici, najviše je poskupio McDonald‘s čijih je pet najpoznatijih jela danas u odnosu na 2019. skuplje za čak 141 posto, dok su cijene u Burger Kingu narasle 85,7 posto.
I ne čini se da će tako skoro prestati rasti.