DETALJI AFERE S MiG-ovima

'NAŠE RATNO ZRAKOPLOVSTVO JE UNIŠTENO!' Stručnjaci tvrde da sve ukazuje na korupcijski skandal

Što će sada odlučiti državni vrh? Novi remont ili gašenje Hrvatskog ratnog zrakoplovstva?
 Ranko Šuvar / EPH

Remont aviona MiG 21, kupljenih i remontiranih u Ukrajini, našao se pod istragom vojne policije zbog zbog brojnih utvrđenih nepravilnosti i ozbiljne sumnje da je u cijelom poslu isplaćen i mito. Kako je Jutarnji list već ekskluzivno izvijestio , istraga je, između ostalog, pokazala da su avioni kupljeni od Ukrajine stariji nego što to piše u dokumentaciji, navodno četiri do pet godina, te se stoga može postaviti i pitanje je li upravo tih sedam aviona koji su upućeni u Ukrajinu na remont i vraćeno natrag.

Ozbiljno se sumnja da je cjelokupna dokumentacija lažirana, a remont na avionima uopće nije obavljen! Istraga je, prema našim informacijama, pokrenuta nakon neprestanih kvarova na tek remontiranim avionima. Otkrilo se, između ostalog, i da su na kupljenim avionima 'prekucani' serijski brojevi te da ugrađeni dijelovi aviona ne odgovaraju pratećoj dokumentaciji aviona.

MORH bez komentara

Naši sugovornici tvrde da istraga ukazuje na mogući ogromni korupcijski skandal u Ministarstvu obrane i Oružanim snagama koji će imati velike štetne posljedice za Ratno zrakoplovstvo, ali i poziciju Hrvatske u NATO-u.

- Nama je uništeno borbeno zrakoplovstvo. Mi zapravo ne znamo koji su avioni došli iz Ukrajine i na kakvim avionima naši piloti lete - rekao je za Jutarnji list sugovornik upućen u istragu. - U ovoj fazi ne želimo komentirati istragu u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu - kratak je odgovor iz Ministarstva obrane na naše pitanje o istrazi koju provodi Vojna policija. Prema dostupnim informacijama, istraga tek mora utvrditi potpunu odgovornost osoba koje su bile umiješane u taj veliki skandal i kome je sve isplaćeno mito.

Ugovor o remontu i kupnji aviona MiG 21, vrijedan 132,9 milijuna kuna, u srpnju 2013. godine potpisali su tadašnji ministar obrane Ante Kotromanović i direktor ukrajinskog zavoda Ukrspecexport Dmitri Aleksandrovič Peregudov. Ukrajinska tvrtka na natječaju je pobijedila rumunjsku kompaniju Aerostar.

'To je lažno pismo!'

Prema našim informacijama, MORH je preuzeo obveze na teret državnog proračuna u iznosu ukrajinske ponude i prije nego što je odabrana tvrtka na natječaju. Što je samo po sebi izrazito sumnjivo. Naši nam sugovornici tvrde da se početkom 2013. u proces nadmetanja pokušala uključiti i izraelska tvrtka Elbit, no odbijeni su uz obrazloženje kako je postupak nabave već počeo te da se pregovara samo s ukrajinskom i rumunjskom tvrtkom.

Ugovorom je utvrđena i kupnja pet MiG-ova koji se nalaze u Ukrajini i remont svih 12 aviona, od kojih je sedam u vlasništvu Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Već tada je tih pet MiG-ova bilo sporno. Godinu dana ranije upravo je Jutarnji list prvi objavio kako Ukrajina Hrvatskoj nudi osam MiG-ova koji zapravo nisu njihovo vlasništvo već su u vlasništvu države Jemen. Zapovjednik jemenskog ratnog zrakoplovstva poslao je pismo u MORH u kojem je naveo da su avioni u njihovu vlasništvu, no Povjerenstvo MORH-a to je pismo proglasilo lažnim.

Dosadašnja istraga Vojne policije pokazuje kako Ukrajina najvjerojatnije ni te avione nije prodala Hrvatskoj, već su avioni sklopljeni od dijelova kupljenih na raznim stranama svijeta! Tako postoje ozbiljne indicije da je trup aviona iz Bugarske, krila su iz Alžira, a na rezervoarima je natpis SSSR. Naši sugovornici tvrde da je najvjerojatnije riječ o trupovima aviona koje je Bugarska službeno prijavila NATO-u da ih je uništila. A sad je pitanje kojim su kanalima oni došli u Ukrajinu? Na krilima aviona su oznake na latiničnom pismu i francuskom jeziku, što ukazuje na porijeklo iz Alžira, a na ostalima su ćirilične oznake.

Životni vijek dijelova

Prema informacijama Jutarnjeg lista, pojedine stručne službe Ministarstva obrane, ali i djelatnici Vojno-sigurnosne obavještajne agencije od početka su ukazivali na probleme s ukrajinskom ponudom. Čak postoji analiza u kojoj se navodi kako je moguće da je sva dokumentacija lažna, i "da su temeljiti radovi na opremi inscenirani za trenutak kad dolazi u nadzor hrvatska strana". Sve to ministru obrane nije bilo dovoljno da zatraži ozbiljnu istragu i preispita stvar s remontom. Naši sugovornici tvrde kako je lako moguće da su Ukrajinci našim inspekcijama pokazivali "jemenske" avione, a na drugom dijelu zavoda sklapali avione koje će isporučiti Hrvatskoj!

Remont u Odesi od samog početka nadzirali su djelatnici Ratnog zrakoplovstva. Prema ugovoru, testni pilot Ratnog zrakoplovstva morao je prije primopredaje testirati gotove avione. Za to je bio zadužen brigadir Ivan Selak. No Ukrajinci mu nikad nisu dopustili da ih testira u svim režimima letenja. Nekada je izgovor bilo loše vrijeme, a u većini slučajeva to nisu dozvoljavali jer eto leti nad naseljenim mjestom. Bilo je predviđeno i da nakon završetka remonta avioni dolete u Hrvatsku, no od toga se odustalo zbog ratne situacije u Ukrajini pa su se avioni rasklapali i prevozili kamionima. Naši sugovornici nam tvrde kako je sad jasno da avioni nikad ne bi uspjeli doletjeti do Hrvatske.

Nakon što su avioni dopremljeni u Hrvatsku, uz mnogo problema počelo je njihovo višemjesečno sklapanje. Curili su rezervoari, bilo je problema s radarima, a konačnici nakon godinu dana kašnjenja avioni su bili završeni i službeno predani Ratnom zrakoplovstvu. Ukrajincima je za kašnjenje naplaćeno oko četiri milijuna kuna. Za cijeli posao Ukrajincima je plaćeno 99,9 milijuna kuna plus PDV. No kako doznajemo, tu nije bio kraj problemima. Kvarovi na avionima događaju se svaki dan.

Nakon što je vojna policija predala prve rezultate svoje istrage, pet jemenskih aviona povučeno je iz upotrebe te je osnovano Povjerenstvo koje će utvrditi stvarno stanje zrakoplovstva. Prema neslužbenim informacijama, tek su tri aviona sposobna za letenje, a četvrti će se avion pokušati osposobiti. S ovolikim brojem aviona Hrvatska jedno vrijeme može obavljati poslove nadzora NATO-ova zračnog prostora, no pitanje je dokad i hoće li uskoro morati u sjedištu NATO-a prijaviti da više nema tu sposobnost. Naši sugovornici smatraju da je Ministarstvu obrane jedino preostalo da nakon završetka istrage od ukrajinskog zavoda zatraži povrat novca.

Revizija remonta?

No, pitanje je što će sada biti s borbenim zrakoplovstvom? Sudeći po dostupnim informacijama na pet aviona koji su kupljeni od Ukrajine, morat će se napraviti novi remont, a što će biti s ostatkom aviona tek će se vidjeti. Ako se revizijom utvrdi da je potreban novi remont, Hrvatska će praktički ponovno barem na godinu dana ostati bez borbenog zrakoplovstva. No prethodno će državni i vojni vrh morati donijeti stratešku odluku što uopće učiniti. Ponovno remontirati MiG-ove, krenuti u nabavu novih aviona, a dok oni ne stignu nadzor vrši neka od članica NATO-a, ili pak treba ugasiti borbeno zrakoplovstvo?

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 05:24