STRAHOTE U ŠUMI

Naš rat s nevidljivim neprijateljem: ‘Nemojte nam stavljati šiljke i sajle. Nismo divljaci‘

Nakon tragične nesreće u Jelenju, razgovarali smo s lovcima, planinarima i zaljubljenicima u off road

Dorian Semion Valentić prošlu je nedjelju sjeo na svoj motocikl. Roditeljima je rekao da ide do prijatelja, pogledati mu nešto na automobilu te kako će se vratiti za 15-tak minuta. Tih 15 minuta je prošlo. Pa još toliko. I još toliko. Zabrinuti, zvali su ga, no nije odgovarao na telefonske pozive. Nije ni mogao. Već je tada bio mrtav.

Naime, nedugo nakon što je napustio svoj dom u Jelenju, vozio se s prijateljem na šumskom području pored naselja Lopača. Na jednom dijelu puta ispred njih se ispriječila sajla razvučena između dva stabla. Prijatelj se na vrijeme sagnuo. Dorian nije. Ta žica je, na kraju, ugasila život jednog 21-godišnjaka koji ništa loše nije učinio. Samo se vozio na svom motoru.

image
zamke s kojima se susreću motoristi

Strašna tragedija koja se dogodila u toj šumi ubrzo je obišla cijelu Hrvatsku. Brojni motociklisti odali su počast poginulom kolegi, no isto tako, iznijeli su svoja mučna iskustva sa šumskim zamkama. Fotografije sajli, šiljaka, čavala i drugih opasnih predmeta, obišle su društvene mreže, čime se otkrila jedna tajna o kojoj su motoristi diljem zemlje do sada šutjeli.

Nitko, pak, ne zna tko su ti ljudi koji bez imalo razmišljanja ostavljaju opasne predmete po šumskim putevima. Neki kažu da su to vlasnici zemljišta kojima smeta da im motori i quadovi uništavaju put. Drugi govore o lovcima i krivolovcima koji se žale da im buka motora rastjerava divljač. Treći sumnjaju na ljubitelje prirode, koji su odlučili uzeti stvari u svoje ruke.

Bilo kako bilo, ovaj rat motociklista s nevidljivim neprijateljem traje već godinama. Nažalost, morala se dogoditi ovakva tragedija da bi on izašao na vidjelo i da se o njemu napokon počne govoriti izvan krugova motociklista.

- Sa zamkama se borimo posljednjih deset godina. Kada naiđemo na njih, uklonimo ih i podijelimo lokaciju u privatnim grupama na društvenim mrežama, no to je uvijek ostalo među nama, nije se širilo dalje. I sada je jedna takva usmrtila mladog Doriana - kaže nam Darko Ivaković, predsjednik Off road kluba Piva dvije iz Sv. Ivana Zeline.

image
Darko Ivaković
Željko Puhovski/Cropix

Takva sajla, koja je oduzela Dorianov život, mogla je i ranije usmrtiti jednog mladića. Ivaković nam je ispričao za slučaj jednog dečka iz Istre, koji se vozio na quadu po šumi, i sajla mu je u vožnji gotovo prerezala vrat. Na sreću, preživio je. Dorian, pak, nije bio te sreće.

- Ta sajla na koju je Dorian naletio, stoji tamo već godinama. Prvo je bila u razini koljena, pa je podignuta do trbuha, i sada je došla do vrata. Prema mojem mišljenju, to je namješteno ubojstvo, jer je očigledno čovjek dizao žicu sve dok nije došao do željenog rezultata - kaže Ivaković. On ističe da mještani znaju tko je ta osoba, te tvrdi kako ga je policija uhitila, no pustila nakon dva dana.

Iz Policijske uprave Primorsko-goranske su, pak, ovaj tjedan izvijestili da provode kriminalističko istraživanje te kako je u sklopu istrage obavljen očevid te razgovori s osobama koje raspolažu korisnim saznanjima. Više od toga nisu otkrili, osim da se sajla nalazila na privatnoj parceli.

image
motociklisti odaju počast nastradalom kolegi

Jutarnji list ranije je ovaj tjedan došao do vlasnica spornog zemljišta. Riječ je o D. K. iz obližnjeg Lukeža, koja je parcelu, kako doznajemo, zajedno sa sestrom naslijedila od roditelja. Kada smo je kontaktirali, tek je rekla kako je šokirana nesrećom i da nema komentara, no susjedi su nam pojasnili da je prije četiri-pet godina D. K. prepustila zemljište sestri B. M., i zauzvrat dobila kuću. Ni ona nije ogradila sporno zemljište, već je to, kako tvrdi Ivaković, napravio čovjek kojeg je zamolila da joj pričuva šumu.

- Nemoguće je tu ukrasti drva! To je put širok 1,2 metara, i teško da uopće traktor može proći. Ovdje se jednostavno radi o jednom bolesnom umu koji nije razmišljao o posljedicama. Uostalom, i što da se radilo o privatnom putu? Ako mu smetaju motori, mogao je reći nešto, zapisati tablice, prijaviti policiji. Postoje rješenja, no sajla nije jedno od njih jer to nije nikakvo upozorenje. To je način da se nekoga ubije - kaže Ivaković.

Da tragedija u Jelenju nije izolirani slučaj, pokazuju i primjeri iz ostalih dijelova Hrvatske. Naime, ovaj tjedan motociklisti iz okolice Bjelovara, tijekom vožnje u šumi, naišli su na daske s čavlima, skrivene na putu kojim inače prolaze. Da su bili neoprezni, i oni su mogli teško stradati, no na sreću, na vrijeme su izbjegli opasnu prepreku.

- To je nama, nažalost, normalna stvar. Znamo već otprilike gdje ih postavljaju pa onda usporimo kroz taj dio, i pomnije gledamo put, no ne znam jesu li ti ljudi svjesni da se igraju ljudskim životima - priča Dominik Ded, motociklist iz okolice Bjelovara.

image
Dominik Ded
Željko Puhovski/Cropix

Kada, pak, naiđu na zamku, sami je uklone i obavijeste svoje kolege, no policiju ne zovu. Kako kaže Ded, komplicirana je procedura, a ne znaju hoće li se time išta i postići. Njegovo mišljenje dijele skoro svi motociklisti, iako ima onih koji odluče reagirati prema nadležnim institucijama. Članovi Motokluba Extreme Enduro Predators kažu kako su podnijeli više od 30 prijava, no isto tako su naveli da policija ni u jednom slučaju nije napravila više od očevida.

Ostaje, pak, stalno, to vječito pitanje počinitelja i motiva. Bjelovarski motociklisti sumnju bacaju na lovce, koji se žale da im vožnjom rastjeruju divljač. Jedan od njih tvrdi da mu je jednom prišao lovac te mu rekao da se ne vozi ovom stranom jer inače "neće odgovarati za posljedice".

image
Mlađa generacija motociklista u Bjelovaru
Željko Puhovski/Cropix

Da je bilo prigovara lovaca na motocikliste, potvrdili su nam i u Policijskoj upravi Bjelovarsko-bilogorske. Kako kažu, iz lovačkih udruga dobivali su informacije vezane uz ponašanje vozača motocikala i četverocikala zbog vožnje po šumama i ometanja lova, odnosno da oni svojim aktivnostima uznemiravaju i rastjeruju divljač te da se dovode u opasnost tijekom organiziranog lova.

Za prijave, pak, ne zna Mato Kovačević, predsjednik Lovačkog saveza Bjelovarsko-bilogorske županije, koji nam je u razgovoru tvrdio da nisu imali prijave od lovaca na vozače motocikala, kao ni od motociklista za zamke. Ujedno nam je rekao kako je pogrešno govoriti da lovci postavljaju takve zamke jer to nije sto posto sigurno. Osim toga, osudio je postavljanje zamki na šumskim putevima, pogotovo sada, nakon nesretne smrti mladića u Jelenju.

image
zamke s kojima se susreću motoristi

Zamke je osudio i njegov kolega Slavoljub Marčićev, tajnik Lovačkog saveza Zagrebačke županije. On nam je naveo kako je važno da se šumom ne širi buka zbog zaštite divljači, ali je isto tako istaknuo da zamke za motocikliste nisu nikako prihvatljivo rješenje.

- Ako nešto nije u redu, onda se o tome razgovara. Ovakve vrste zamki podsjećaju na egzekucije iz srednjeg vijeka, i ne smiju se tolerirati, pa čak ni ako neki motociklist ide po privatnom putu - kaže Marčićev, koji se ujedno osvrnuo na primjedbe nekih lovaca da motociklisti rastjeruju divljač. Prema njegovom mišljenju, to nije istina jer, kako kaže, nisu ni lovci, ni šetači ni motociklisti ti koji uznemiravaju divljač, već je to cijelo društvo koje sve više gravitira prema šumama.

No, nisu lovci jedini koji se žale na motocikliste. Planinari, kao i čuvari parkova prirode, isto su tako znali imati primjedbe na njihovo ponašanje, a jedno od recentnih mjesta sukoba jest Park prirode Žumberak, gdje već više od godinu dana traje rasprava kako da se vozačima quadova i cross motora zabrani vožnja po planinarskim putevima.

image
Članovi Off road kluba Piva dvije iz Sv. Ivana Zeline
Željko Puhovski/Cropix

Naime, prema zakonu, motociklisti ne bi smjeli voziti po stazama unutar parkova prirode, no čuvari nemaju ovlasti da ih kazne, a policija navodi da šumski putevi nisu pod njihovom ingerencijom kontrole. Ta naizgled nerješiva situacija izuzetno frustrira planinare, koji se moraju skloniti s puta kada se s vrha spuste vozači quadova. Jedan od njih je Marko Mikloušić, planinar iz Planinarskog društva Jastrebarsko, koji već neko vrijeme upozorava da se mora pronaći rješenje prije negoli se dogodi nekakva tragedija, ili dok netko ne odluči preuzeti stvari u svoje ruke.

- Ovaj tragični slučaj koji se dogodio u Jelenju, to je to na što sam upozoravao. Nekom je vožnja išla na živce pa je odlučio stati na kraj tome - kaže Mikloušić te ujedno ističe kako planinari nikada ne bi postavili bilo kakve zamke. Štoviše, ističe da i planinari znaju stati na zamke postavljene motociklistima. Da se to zna dogoditi, svjedoči i slučaj planinara Vedrana Rihtarića, koji je na putu prema vrhu Čeva na području Varaždinske županije, stao na šiljak koji mu je probio obuću.

No, situacije da se zamke nađu na planinarskim putevima, izuzetno su rijetke, što nam je potvrdio i Alan Čaplar, glavni tajnik Hrvatskog planinarskog saveza. On kaže kako u Savezu nemaju saznanja da su bilo gdje na planinarskim stazama postavljene takve vrste prepreka, ali to je, veli, više zbog toga što planinari u pravilu prolaze dijelovima staza gdje ne idu vozači quada ili motocikla.

image
Alan Čaplar
Vesna Holjevac

- Povremeno se zna dogoditi da quadovi voze po planinarskim stazama, čime ih oštećuju, no to nije nikako razlog da bi netko od planinara postavljao zamke. Uostalom, ne pripadaju planine samo planinarima - ističe Čaplar te navodi kako su pritužbe planinara na motocikliste rijetke, no da ih, ako se pojave, proslijede prema čuvarima parka prirode.

Planinari, ali i čuvari prirode, pak, sumnjaju da iza zamki stoje vlasnici privatnih šumskih parcela. Kristijan Brkić, ravnatelj PP Žumberak, kazao nam je da je čuo pritužbe vozača motocikala koji su na području Jastrebarskog naišli na sajle i žice kojima je, tobože, označen ulaz u privatni posjed. Štoviše, jedan od čuvara prirode iz parka osobno je čuo da su jednom čovjeku išli na živce motoristi i biciklisti, pa je stavio žicu kako bi ih upozorio da više ne prolaze njegovim putem. Imajući to na umu, izuzetno je važno naglasiti dvije stvari.

image
Željko Puhovski/Cropix

Prvo, iz MUP-a su nam potvrdili da se motociklisti ne smiju voziti privatnim putem, no kako se smiju koristiti bilo kojim šumskim putem koji koriste i drugi korisnici. I, drugo, važno je naglasiti kako privatni posjed nije izgovor da ga se štiti tako da se ugrožavaju ljudski životi. Primjerice, 2008. vlasnik jedne vikendice u okolici Zagreba je, nakon što je imao nekoliko provala, na vrata vikendice postavio poteznu minu kako bi otjerao provalnike. Prilikom provale, mina je eksplodirala i teško ranila provalnika.

Premda je i provalnik kasnije osuđen radi pokušaja krađe, osuđen je i vlasnik vikendice, i to zbog dovođenja u opasnost opće opasnom radnjom.

Brkić iz PP Žumberak zato predlaže da se što prije donese neko rješenje kojim bi se konačno uredili odnosi između motociklista i ostalih korisnika šuma i planina, kako bi se stalo na kraj zamkama, ali i kako bi se spriječile tragedije poput one u Jelenju.

- U zaštićenim prirodnim područjima zabranjena je vožnja motornim vozilima, no ne postoji mehanizam koji bi to kontrolirao. Službenici parka u rujnu zato pripremaju s policijom jednu edukaciju, na kojoj ćemo objasniti pravila ponašanja u parkovima prirode, no možda bi najbolje bilo kada bi se definirali putevi, rute ili neke vrste adrenalinskih parkova, gdje bi se omogućilo motociklistima da nesmetano voze i treniraju - kaže Brkić.

Za zajedničko rješenje zalaže se i lovac Matko Kovačević, koji predlaže da se zakonski definira kada motociklisti mogu voziti šumskim putevima.

- Kada se održava neko sportsko natjecanje na šumskim putevima, onda javimo svim lovačkim udrugama da za vrijeme trajanja turnira nema lovnih aktivnosti. Kada bi se unaprijed definiralo kada se motociklisti, biciklisti ili šetači mogu kretati šumom, tada bi isto tako suživot bio lakši. Recimo, da se u šumu ne ide od svitanja do 9 sati, ili iza 17 sati, jer je tada najčešće u tijeku lov, a građanima onda ostaje cijeli dan na raspolaganju da istražuju šumu. Tako ćemo se svi osjećati sigurnije - smatra Kovačević. Unatoč prijedlozima, jedno takvo rješenje zasigurno neće doći preko noći i bez aktivacije državnih organa.

Dok se rješenje čeka, motociklisti se nadaju kako će zbog tragedije u Jelenju ubuduće biti manje zamki na putevima. No, dio njih ipak je priznao kako je ih je sada malo strah voziti se šumom. Napominju, naime, da među vozačima nisu samo muškarci, već ima i djece te djevojki, koje samo žele uživati u prirodi i zabaviti se. Upravo je jedan takav apel poslao Moto klub Sveta Helena.

image
zamke s kojima se susreću motoristi

Oni su na svojoj Facebook stranici objavili emotivnu poruku, u kojoj su poručili da motociklisti ne ugrožavaju ničije živote, kao što ni ne uništavaju ničije šume.

- Mi se jednostavno želimo voziti i zabavljati, želimo živjeti. Nemojte nam stoga postavljati šiljke, sajle i druge zamke, jer ponekad se s nama voze i naša djeca, žene, cure, koje samo želimo razveseliti vožnjom - stoji u objavi. Za kraj smo kontaktirali Darka Ivana Hezonju, predsjednika MK Sveta Helena. On je u ime kluba još jednom zamolio ljude da prestanu stavljati zamke koje mogu ugasiti mlade živote.

- Imamo veliki broj mladih koji voze kod nas quadove. To su dječaci i djevojke koji s 18 godina polože vozački, iznajme quad i odu istraživati prirodu i šume. Sada zamislite da oni nalete na neku sajlu ili dasku s čavlom, i da im se nešto dogodi, a oni nisu ništa loše napravili, samo su se htjeli zabaviti. Morate shvatiti da je nama ovo isto opuštanje, kao što je nekima nogomet, i da zamkama nama svima ugrožavate živote - kaže Hezonja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. svibanj 2024 22:32