U posljednja tri dana dobili smo 27 reakcija čitatelja koji svoja rješenja za ostvarivanje prava na isplatu dijela obiteljske mirovine čekaju već mjesecima. Podsjećamo, Jutarnji je u ponedjeljak pisao o drastičnom povećanju broja zahtjeva i zatrpanim referadama Mirovinskog zavoda. Tada su nam iz Zavoda za mirovinsko osiguranje rekli da umirovljenicima koji imaju prethodno priznato pravo na osobnu i obiteljsku mirovinu rješenje pristiže u roku od 30 dana. No, naši umirovljenici tvrde da to baš i nije tako.
- Moja situacija je prilično jednostavna, primala sam moju mirovinu i još imala pravo na obiteljsku. Zahtjev za 27 posto obiteljske mirovine predala sam 29. prosinca prošle godine i dosad se ništa nije riješilo. Na telefon se danima nitko ne javlja, pa nisam uspjela dobiti informaciju - rekla nam je zagrebačka umirovljenica koja je zahtjev predala u Mihanovićevoj.
Zamjenik ravnatelja HZMO-a Ivo Bulaja objasnio je da je postupak automatiziran ako su osobi ranije priznata oba prava i tvrdi da ne traje dulje od 20 minuta. Dodao je da nitko neće ostati oštećen jer će se onima koji zadovoljavaju uvjete i zahtjev podnesu do kraja godine isplatiti svi zaostaci od 1. siječnja, kad je novi model obiteljskih mirovina zbog izmjena i dopuna Zakona o mirovinskom osiguranju stupio na snagu.
- Ne tješi me što ću dobiti isplatu retroaktivno jer mi novac treba sad, s obzirom na to da mi mirovina iznosi 268 eura - objašnjava umirovljenica.
Ništa bolje nije prošla ni gospođa koja je zahtjev predala 19. siječnja u Tvrtkovoj 5. Četrdeset i osam dana kasnije Zavodu je poslala e-mail s pitanjem u kojoj je fazi njen slučaj. Istog dana dobila je odgovor kako je njen upit proslijeđen voditelju postupka koji će joj odgovoriti u najkraćem roku.
Jutro kasnije javio joj se viši upravni savjetnik koji joj je napisao da će njen zahtjev biti pregledan i obrađen do petka idućeg tjedna, što bi odgovaralo datumu 10. ožujka. No, to se nije dogodilo, zbog čega je umirovljenica ponovila upit pet dana kasnije. Ni na njega nije dobila odgovor, a do danas joj zahtjev nije riješen.
Nije bolje ni umirovljenicima na jugu zemlje. Zabrinuta kći 90-godišnje umirovljenice u njeno je ime podnijela zahtjev za priznavanje prava na dio obiteljske mirovine. Nekoliko dana kasnije dobila je broj referentice i nazvala ju da provjeri je li dostavila svu potrebnu dokumentaciju.
- Htjela sam provjeriti imamo li sve papire da nam ne kažu kako nešto nedostaje kad dođe na red za rješavanje. Bez obzira na to što sam dobila našu referenticu, ona nije htjela provjeriti koji je status predmeta. Rekla nam je samo koliko joj zahtjeva svakodnevno dolazi i općenito poručila da ćemo sve dobiti, a to smo znali i da je nismo pitali. Bojim se da moja majka neće doživjeti rješenje - rekla je.
68-godišnjakinja sa zagrebačkog područja vlastitu mirovinu prima već tri godine, a pravo na obiteljsku utvrđeno joj je u prosincu. Prvi radni dan ove godine, 2. siječnja, predala je zahtjev da joj se utvrdi viši iznos koji joj prema novom Zakonu pripada. Već više od tri mjeseca povratnu informaciju nije dobila.
Čitatelji su nam javili da ne šteka samo utvrđivanje obiteljskih mirovina, nego i onih "običnih" - starosnih mirovina.
- 13. siječnja predala sam kompletnu dokumentaciju za mirovinu koja je trebala teći od 1. siječnja. Dva mjeseca kasnije otišla sam u HZMO provjeriti u kojoj je fazi moj predmet. Saznala sam da još nije na redu, djelatnik je nazvao nekoga da ubrza postupak, ali ni od onda se ništa nije promijenilo - prepričala je za Jutarnji.
Dodaje da nije tražila obiteljsku mirovinu niti usklađivanje postojeće jer je nova umirovljenica koja nema nikakva primanja i strpljivo čeka isplatu prve zaslužene mirovine. 30. ožujka, jedanaest tjedana kasnije, rješenja i dalje nema.
- Sramota je da nakon 39 godina staža i izdvajanja u mirovinski moram posuđivati novac. Pitaju li se oni od čega ljudi žive ako nemaju primanja - zaključuje umirovljenica.
Osim čekanja, umirovljenike brine i poštenje sustava. Uvjereni su, naime, da je bez "veze" nemoguće doći na red te primjećuju kako su pojedincima zahtjevi procesuirani u roku nekoliko dana, a drugi čekaju mjesecima.
Zbog starosti, bolesti i nesnalaženja s papirologijom, brojnim umirovljenicima pomažu djeca i unuci da bi uopće predali ispravno popunjene zahtjeve.
Primili smo i poruku ogorčene kćeri jedne umirovljenice koju je izludjela administracija.
- Količina papira koju treba popuniti da bi se dobila obiteljska mirovina je suluda. U obrascu koji sam popunjavala traže se podaci o očevom radnom stažu, gdje je radio i kada, preslika radne knjižice... To je hrpa podataka koji su nepotrebni i kojima HZMO već raspolaže u svojoj bazi podataka. Nemam vremena za bavljenje tim podacima, a moja majka od 89 godina samostalno ne može - prepričala je.
Podsjećamo da je zamjenik ravnatelja HZMO-a Ivo Bulaja za Jutarnji poručio kako su brzinom rješavanja i efikasnošću u postupanju zadovoljni, ali umirovljenici očito ne dijele njihovo mišljenje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....