Ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković u emisji "A sada Vlada" Hrvatskoga radija govorio je o velikim projektima prometne infrastrukture u Hrvatskoj koji su u tijeku i planovima za buduće. Nezaobilazno pitanje bila je i najavljena rekonstrukcija Vlade.
Na pitanje hoće li do Uskrsa biti dovršena najavljena rekonstrukcija Vlade, ministar je podsjetio da je prošlog tjedna u Karlovcu predsjedniku stranke i Vlade čelništvo HDZ-a dalo mandat da analizira situaciju i predloži izmjene u Vladi.
- Hoće li se to dogoditi do Uskrsa ili tjedan iza, vidjet ćemo, analize i razgovori još traju, prepustimo to predsjedniku Vlade, rekao je. Dodao je da predsjednik stranke i Vlade koji je izbornik, ima najbolji pogled i sigurno će dati kvalitetna rješenja s kojima će na vrijeme upoznati javnost.
Što se tiče njega osobno, ponovio je kako su svi ministri "došli da odu". Kazao je da šest i pol godina u Vladi radi vrlo složen posao u velikom ministarstvu s puno projekata, ali ima još snage da odradi taj posao, a predsjednik će odlučiti.
Obilaženje projekata
- Predsjednik Vlade i nekoliko ministara, i ja sam u toj delegaciji, danas idemo u posjet Sisačko-moslavačkoj županiji. Radi se o dva projekta, a jedan je završetak dionice autoceste prema Sisku od Lekenika do Siska, s čvorom Žažina koji će biti budući spoj na Petrinju. Prošle godine osigurali smo sredstva za taj projekt, raspisali natječaj, donijeli odluku na Vladi, ugovorili smo izvođača, radovi su krenuli i do turističke sezone 2024., možda i malo prije autocesta prema Sisku bit će u cijelosti izgrađena, kazao je ministar prometa upitan o projektu autoceste Zagreb-Sisak.
- Drugi je projekt sam ulaz u grad Sisak koji se gradi od prošle godine. To uključuje novi most na Odri. Projekt je vrijedan 60 mil. kn, a rade ga Hrvatske ceste i zapravo je jedna cjelina autocesta do Siska i novi ulaz u Sisak, to idemo danas obići, dodao je Butković.
Datum otvaranja Pelješkog mosta
- Točan datum otvaranja Pelješkog mosta još nemamo, ali sve ide dobro. Most je gotov, sada smo koncentrirani na pristupne ceste. Što se tiče samoga mosta, procedura je više oko dokumentacija, a pristupne ceste užurbano se rade i očekujemo sredinom srpnja da će doći do otvaranja Pelješkog mosta i dijela pristupnih cesta. Ove ćemo godine svjedočiti zaista velikom događaju. To je veliki infrastrukturni projekt, najbitniji jer radi se o spajanju državnog teritorija, rekao je Butković.
Najavio je da će u četvrtak na sjednici Vlade biti prezentacija o stanju radova, jer je predsjednik Vlade to tražio.
- Moram biti zadovoljan, jer usprkos koroni i svim događanjima u posljednje vrijeme, veliki infrastrukturni projekti, pa i Pelješki most, gradili su se u dobrom tempu, tako da nije bilo kašnjenja, kazao je.
Otvorenje dijela pristupnih cesta obuhvatit će nešto više od 12 km, međutim završetak obuhvaća i stonsku obilaznicu i most Ston, što bi trebalo biti gotovo do kraja ove godine, kazao je i dodao da je u tom dijelu bilo određenih kašnjenja, jer uvijek kod velikih projekata ima nekih nepredviđenih okolnosti.
- Do kraja godine imat ćemo ipak gotov cijeli projekt cestovne povezanosti s južnom Dalmacijom, koji uključuje Pelješki most, 30 km pristupnih cesta s mostom Ston, također veliki projekt, koji je impresivan s 500 m duljine preko Stonskog zaljeva.
U svibnju će biti poznat specifičan datum otvaranja mosta s dijelom pristupnih cesta, koji će biti u srpnju.
Najveći prioriteti
- Omiška obilaznica projekt je koji se radi. Prošle godine probili smo tunel Komorjak, sada već polako izvire most preko Cetine. Obišao sam to prije desetak dana, pogled s mosta zaista je impresivan. To je jedan od najimpresivnijih projekata, a složen je jer tu su veliki mostovi i tuneli. Omiška obilaznica projekt je koji će u ovoj fazi biti gotov kroz godinu i pol dana, međutim moramo riješiti čitavu multimodalnu platformu, kazao je ministar prometa.
Butković je istaknuo da su najveći problemi u prometu upravo u tom dijelu Hrvatske. Od Splita prema Omišu ljeti 50 000 vozila dnevno po postojećoj staroj magistrali D8 i kroz Omiš, kaže, naprosto je neodrživo.
- Rekao bih da je izgradnja omiške obilaznice jedan od najvećih prioriteta danas u Hrvatskoj. Završetak njegove gradnje bit će financiran u sljedećoj financijskoj perspektivi , to imamo potvrđeno od Europske komisije, da će cijela ta multimodalna platforma od Solina, Splita prema Omišu biti financirana uz pomoć europskih sredstava. Hrvatske ceste pripremaju i sljedeće faze tog projekta, kazao je.
Dodao je da bi Ministarstvo čak do kraja ove godine raspisalo natječaj za dionicu od Omiša prema Dugom Ratu.
- Obišli smo nedavno i luku Omiš, to je jedan od najvećih projekata lučke infrastrukture danas u Hrvatskoj. Riječ je o 90 mil. kuna, izmješta se cesta, nova luka zaista će poboljšati i olakšati život ljudima u tom dijelu, kazao je.
Nabavka novih brodova prioritet Uprave Jadrolinije
- Za našeg linijskog brodara sezona bi, po svim najavama, trebala biti dobra, međutim događaji u posljednje vrijeme imat će vjerojatno posljedice i na turizam. Prema Jadroliniji imali smo određenih intervencija krajem 2021., budući da oni u cijelom periodu korone nisu imali nikakve pomoći od države. Jadrolinija je stabilna, oni ove godine trebaju krenuti u nabavku novih brodova. U planu je sagraditi tri nove "Postire", jer ona čuvena "Postira" stara je preko 50 godina, ali vozi. O postupcima i natječajima ne mogu govoriti, ali definitivno, modernizacija flote ključna je za Jadroliniju, istaknuo je Butković upitan o planovima za Jadroliniju.
Istaknuo je da je nabavka novih brodova prioritet Uprave Jadrolinije.
- Bez novih brodova, imat ćemo problem za nekoliko godina kada se budu raspisivali natječaji jer uvijek postoji opasnost da će netko tko ima modernije brodove preuzeti liniju. Proces modernizacije i nabavke novih brodova nezaustavljiv je, on mora ići samo brže, poručio je ministar prometa.
- U kontinuiranom smo razgovoru s njima, i danas je sastanak, bit će moj državni tajnik s linijskim prijevoznicima. Vlada je i dalje zadržala mjere za očuvanje radnih mjesta za njih, upravo zato što smatramo da je taj sektor ugrožen. Bio je ugrožen i prije korone jer demografska situacija nije dobra i sve je manje ljudi u ruralnim krajevima pa su autobusi prazni, kazao je Butković upitan o problemima cestovnih linijskih prijevoznika.
Dodao je da je Vlada osigurala 470 mil. kuna za javnu uslugu prijevoza u svim hrvatskim županijama.
- Znači, županije odrede mrežu linija sukladno svojim potrebama, zaključe ugovor o javnoj usluzi i Vlada većim dijelom sufinancira taj iznos. Nekoliko županija već je krenulo u to i mislim da će tu linijski prijevoznici naći svoj opstanak, rekao je.
Dodao je da su linijski prijevoznici sada u vrlo teškoj situaciji i zbog povećanja cijene goriva.
- Ovaj tjedan malo je išlo dolje gorivo, očekujemo to i sljedeći tjedan, a po nekim bi naznakama taj udar i u narednim tjednima trebao biti manji, kazao je Butković.
Na pitanje hoće li se zbog rasta cijene goriva prema linijskim prijevoznicima ići s nekim novim mjerama, kazao je da će vidjeti, ukoliko bude potrebno razgovarati s njima o tome.
Novi sustav naplate cestarina
- U restrukturiranju cestovnog sektora, koji je bio vrlo uspješan, spasili smo tvrtke, a ostao nam je novi sustav naplate cestarine kako bi se cijeli proces završio. Prihod na autocestama drastično je pao s početkom pandemije i tada nismo financijski mogli krenuti u taj projekt. Uz pomoć predsjednika Vlade donesen je Nacionalni program oporavka i otpornosti, osigurana su sredstva i jedan od projekata koji će biti implementiran uz pomoć bespovratnih sredstava je novi sustav naplate cestarine, kazao je Butković na pitanje o novom sustavu naplate cestarina.
- Natječaj ćemo raspisati ove godine. On se sada priprema i očekujemo da ćemo ga raspisati u trećem kvartalu. Uzmemo li neko vrijeme za žalbe, očekujem da ćemo u 2024. imati novi sustav naplate implementiran na autocestama, poručio je.
Objasnio je da će to biti elektronička vinjeta, beskontaktni sustav naplate, a vidjet će se što će točno ponuditelji pripremiti.
- Rampa više neće biti, kamera će vjerojatno učitati tablicu vozila i bit ćete evidentirani da ste ušli i izašli s autoceste. Sukladno tome, skinut će vam se s nekog računa iznos i sve će biti brže i bolje, rekao je.
Upitan kako će se zbrinuti ljudi koji sada rade na naplati cestarina, kazao je da će dio otići u održavanje, dio će otići prirodnim odljevom i poticajnim otpremninama.
- Nema tu nikakvih socijalnih udara. Mi smo u kontinuiranom razgovoru sa sindikatom i to je sve u principu OK, poručio je.
Jako puno radova u željezničkoj infrastrukturi
- Neki projekti idu. Završavamo Savski Marof - Zagreb, kompletno prema slovenskoj granici pruga će biti obnovljena, prema Mađarskoj također su sve dionice otvorene. Ima problema s dionicom Dugo Selo - Brežice koja bi ove godine trebala konačno krenuti. Tražimo rješenja i unutar samog konzorcija za završetak tog projekta, kazao je ministar prometa i infrastrukture upitan što se događa s projektima za Hrvatske željeznice.
Dodao je kako je prošli tjedan Državna komisija za javne nabave odabir izvođača za Hrvatski Leskovac-Karlovac, što je prva dionica pruge prema Rijeci, vratila natrag HŽ-u zbog nekih razloga, u koje kaže, ne želi ulaziti. Istaknuo je da će sljedećih 10-ak godina biti jako puno radova upravo u željezničkoj infrastrukturi.
- To nam osiguravaju europska sredstva, to nam osigurava NPOO, tako da je sada na nama samo da te projekte brže provodimo. Prva financijska perspektiva pokazala je da znamo provoditi velike projekte, a sada trebamo požuriti s projektima, kazao je i ocijenio da postupci predugo traju.
- Od osiguranja financijskih sredstava do ugovaranja projekta prođe nam i godinu dana. Žalbe nas iscrpljuju. Moramo naći mehanizme da pokušamo to ubrzati. To je zadatak nas u Vladi, da u međuresornoj suradnji i s Ministarstvom gospodarstva i graditeljstva pokušamo provedbu velikih linijskih projekata ubrzati, zaključio je ministar Butković za HRT.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....