BORBA PROTIV TERORIZMA

MUP USTROJIO NOVU JEDINICU KOJU ĆE OBUČAVATI DJELATNICI FBI-a Aviotvrtke će slati vaše adrese, e-mail adrese, telefone, pa čak i brojeve računa!

 
 Boris Kovačev / CROPIX

U ime borbe protiv terorizma i drugih oblika kriminaliteta od 25. svibnja sve putničke aviokompanije, kao i vlasnici privatnih aviona koji lete u zračnom prostoru Europske unije i prema trećim zemljama s teritorija EU morat će svojim nadležnim policijskim tijelima predavati sve podatke o putnicima koje posjeduju.

Riječ je o podacima koje putnici daju prilikom kupnje i rezervacije avionskih karata. Popis traženih podataka je podugačak. Primjerice, to su podaci o datumu rezervacije i izdavanja karte, datumu putovanja, imena putnika, sve adrese putnika, telefonski brojevi, mail adrese, podaci o načinu plaćanja itd. Takvu obvezu zrakoplovnim prijevoznicima nametnulo je Vijeće Europske unije koje je u travnju 2016. godine donijelo obvezujuću direktivu za sve članice. Sve članice, pa tako i Hrvatska, dobile su dvije godine za prilagodbu ovoj direktivi.

U Ministarstvu unutarnjih poslova ustrojen je poseban Odjel za informacije o putnicima (tzv. PIU jedinica) u sklopu Uprave kriminalističke policije u Službi kriminalističko-obavještajne analitike. U Odjelu bi trebalo raditi 18 službenika 24 sata dnevno u smjenama. Njih će obučavati djelatnici FBI-a, što je ministar unutarnjih poslova Davor Božinović dogovorio tijekom nedavnog posjeta SAD-u. Za uspostavljanje ovog sustava Hrvatska je dobila 21 milijun kuna iz fondova EU.

Čuvanje podataka

Osim tehničkog dijela, jučer je na sjednici Vlade odrađen i normativni dio implementacije ove direktive u nacionalno zakonodavstvo. Naime, ministri su izglasali prijedlog Zakona o prijenosu i obradi podataka o putnicima u zračnom prometu u svrhu sprečavanja, otkrivanja, istraživanja i vođenja kaznenog postupka za kaznena djela terorizma i druga teška kaznena djela te ga uputili u Sabor na izglasavanje. Prema tom prijedlogu, zračni prijevoznik bit će dužan Odjelu za informacije o putnicima prenijeti podatke 24 sata prije zakazanog polijetanja aviona i nakon što su se putnici ukrcali u zrakoplov.

Pripadnici Odjela će pak na temelju dobivenih podataka procjenjivati putnike radi identificiranja osoba i utvrđivanja mogućih počinitelja kaznenih djela te će dostavljati podatke, na temelju obrazloženog zahtjeva, domaćim i stranim nadležnim tijelima. Podaci o putnicima koje prijevoznici upućuju čuvat će se pet godina, a šest mjeseci od dana prijenosa podataka svi će se podaci depersonalizirati, odnosno za korisnike će se određene vrste podataka učiniti nevidljivima u svrhu onemogućavanja izravne identifikacije osobe na koju se podatak odnosi. Ministar Božinović je rekao kako će u slučaju potrebe ove podatke prosljeđivati obavještajnim službama, policiji, Ministarstvu financija...

Lista kaznenih djela

Iako je načelno cijela priča oko ustupanja podataka pokrenuta u cilju borbe protiv terorizma, u konačnici je direktivom obuhvaćen cjelokupni spektar kaznenih djela za koja je propisana kazna u trajanju od najmanje tri godine. Pa se tako u prijedlogu zakona navode - korupcija, krivotvorenje novca, kaznena djela protiv okoliša, ubojstvo i teška tjelesna ozljeda, krivotvorenje i piratstvo proizvoda, trgovina ukradenim automobilima itd.

S obzirom na to da se davanjem ovih podataka sigurnosnim službama zadire i u zaštitu ljudskih prava pojedinaca, zakonom je zabranjena obrada podataka kojima se otkrivaju rasa ili etničko podrijetlo, politička stajališta, zdravlje ili spolni život ispitanika. Ako jedinica za informacije o putnicima zaprimi takve podatke, mora ih odmah izbrisati.

Obuhvaćen svi letovi

Prema prijedlogu, zakon se primjenjuje na sve letove zračnog prijevoznika u hrvatskom zračnom prostoru te letove iz Hrvatske prema inozemstvu ili letove kojima je polazište u drugoj državi, a odredište ili međuslijetanje u Hrvatskoj. Da bi mogli adekvatno primijeniti ovu direktivu, aviokompanije se moraju i tehnički pripremiti za njezinu primjenu s obzirom na to da nepoštivanje direktive i odredbi zakona povlači goleme financijske kazne - od 10 pa čak do 750 tisuća kuna.

Prema dostupnim informacijama, tehničko opremanje za sigurno transferiranje podataka, što uključuje rezervacijski sustav, check in i sve ostale podatke, Croatiju Airlines bi moglo stajati i do 15 tisuća eura po jednoj destinaciji. S obzirom na to da nacionalna aviokompanija sada ima 39 destinacija u redovnom prometu, riječ je o trošku od oko 600 tisuća eura.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 17:46