Hrvatska Vlada u intenzivnim je pregovorima s predstavnicima Svjetske banke oko reprograma dugova prometnog sektora u iznosu od 1,8 milijardi eura, doznaje Jutarnji list.
Prema našim informacijama, 1,2 milijarde eura bilo bi namijenjeno za reprogramiranje dugova Hrvatskih autocesta, a ostalo bi bilo namijenjeno za Hrvatske ceste i HŽ Infrastrukturu.
Veliko izaslanstvo
Razgovore vode resorni ministri financija i prometa Zdravko Marić i Oleg Butković, a načelni dogovor je postignut.
Prema našim informacijama, završni detalji trebali bi se dogovoriti na marginama godišnje skupštine Svjetske banke koja se održava u Washingtonu, gdje će o ovom paketu razgovarati ministar financija, guverner HNB-a Boris Vujčić i Željko Tufekčić, posebni savjetnik ministra prometa. Svjetska bi banka, kako doznajemo, u ovom aranžmanu dala garancije državnim tvrtkama koje bi bile nositelji kredita kod komercijalnih banaka.
Niže kamate
Kako je rejting Svjetske banke daleko bolji od države, kamate na nove kredite bile bi daleko niže od postojećih. Pojedini naši sugovornici tvrde da se one kreću oko 2,5 posto. Zasad nije poznato bi li Svjetska banka dala garancije u stopostotnom iznosu vrijednosti kredita ili bi dio garancija dala i Vlada. Kako doznajemo, u tom slučaju novi krediti, kojima bi se reprogramirali postojeći, bili bi ugovoreni na razdoblje od 15 do 20 godina.
Reprogramom 1,2 milijarde eura kredita riješio bi se samo dio duga HAC-a te bi se smanjio javni dug. Prema planu, preostale kreditne obveze HAC bi plaćao iz svog redovnog poslovanja. Ovaj plan reprogramiranja kredita HAC-a za neko bi vrijeme odgodio proces IPO-a HAC-ONC-a.
No, naši sugovornici tvrde da je IPO neminovan i da reprogram kredita bez javne ponude dionica HAC-ONC-a ne bi imao željeni efekt. Naši izvori iz Vlade tvrde da se od IPO-a ne odustaje nego se reprogramom dugova i restrukturiranjem HAC-a i HAC-ONC-a želi stabilizirati tvrtke i u konačnici ostvariti bolju cijenu dionica prilikom javne ponude.
Naši sugovornici podsjećaju da se za takav slijed događaja zalagala i Svjetska banka kada je počela pregovore o reprogramu s Vladom Zorana Milanovića. Njihovi predstavnici su podržavali program IPO-a, ali i tražili da on ide sporije nego što je zacrtano.
Složeni otplatni plan
Prema otplatnom planu, Hrvatske autoceste u razdoblju od od 2016. do 2020. godine moraju vratiti 2,678 milijardi eura kredita. HAC samo ove godine mora vratiti 518,4 milijuna eura, a najteža je 2019. godina, kada će se morati vratiti 758,3 milijun a eura. Posljednja rata na naplatu dolazi 2039. godine. Tome treba dodati i kreditne obveze tvrtke Autocesta Rijeka-Zagreb koja ove godine mora vratiti 97 milijuna eura, zbog čega treba podignuti novih 70 milijuna eura kredita.
Kako bi se ti krediti vratili, Vlada je nedavno potvrdila aranžman s Europskom bankom za obnovu i razvoj o kreditu od 200 milijuna eura. Taj bi novac trebalo iskoristiti za otplatu kredita od listopada do prosinca.
Za rate kredita koji dospijevaju od travnja do listopada HAC je putem natječaja osigurao komercijalni kredit od dodatnih 200 milijuna eura. Za taj kredit HAC će platiti dodatnih 48,3 milijuna eura kamata, te raznih dodatnih naknada i troškova.
Uz kredit od 200 milijuna eura, Vlada je odobrila još jedan kredit od 50 milijuna eura također s EBRD-om koji je namijenjen za restrukturiranje HAC-ONC-a. No, u kojem će smjeru ići restrukturiranje vidjet će se nakon što odabrani konzultanti naprave analizu stanja i predlože rješenja.
To se očekuje tijekom ove godine.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....