Ministar poduzetništva i obrta Gordan Maras u dogovoru s Ministarstvom financija uskoro će u javnu raspravu uputiti prijedlog izmjena Zakona o trošarinama, čime bi se malim i srednjim pivovarama trošarine smanjile do čak 50 posto.
Sada je situacija takva da sve pivovare, bez obzira na veličinu i proizvedenu količinu piva, plaćaju 40 kuna za jedan posto alkohola u hektolitru piva pa ispada da se za pivo s pet posto alkohola plaća 200 kuna trošarine po hektolitru, što je malim pivovarama popriličan problem jer im to predstavlja čak 36 posto u ukupnoj cijeni piva.
Po boci 50 lipa
Odnosno, sve pivovare sada plaćaju oko kunu trošarine po boci piva.
Ubuduće bi pivovare koje proizvode do 5000 hektolitara na godinu plaćale 50 posto manju trošarinu, odnosno 100 kuna po hektolitru piva ili oko pedeset lipa po boci.
Godišnja proizvodnja
To ujedno obuhvaća i najveći broj malih pivovara, a riječ je o Vukovarskoj pivovari, Zmajskoj pivovari, Bošnjaku, Novoj rundi te Varionici. One koje proizvode do 25.000 hektolitara godišnje plaćat će 45 posto manju trošarinu, odnosno 110 kuna po hektolitru, a to su Pivovara Medvedgrad, Ličanka i San Servolo, dok će Pivovara Daruvar, koja proizvodi do 75.000 hektolitara godišnje, plaćati 40 posto manju trošarinu, odnosno 120 kuna po hektolitru.
Osječka i Buzetska pivovara proizvode do 125.000 hektolitara i one će plaćati 35 posto manju trošarinu, što znači 130 kuna po hektolitru proizvedenog piva. Time bi malim pivovarama na godišnjoj razini ostalo dodatnih oko 20 do 25 milijuna kuna prihoda.
Nelojalna konkurencija
Iako su se zbog ovog poteza velike pivovare - odnosno Carlsberg, Heineken i Zagrebačka pivovara - pobunile jer su smatrale da je riječ o nelojalnoj konkurenciji, u Ministarstvu poduzetništva neslužbeno kažu da su prihvatile to kada su shvatile da im to neće previše utjecati na tržište.
- Čak 23 zemlje EU od 28 imaju diferencirane stope trošarina i postoji direktiva EU koja preporuča da mali pivari, koji proizvode do 200.000 hektolitara godišnje, imaju za 50 posto nižu stopu trošarina. Također, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja rekla je da bi se time pospješilo, a ne ugrozilo tržište.
Zato smo i s njima postigli kompromis da to ne bude do 200.000, nego 125.000 hektolitara godišnje - kažu neslužbeno u Ministarstvu poduzetništva. Mali pivari drže oko devet posto ovog tržišta, proizvode oko 350.000 hektolitara, od ukupno oko 3,6 milijuna hektolitara koliko se godišnje popije piva u Hrvatskoj, a zapošljavaju oko 400 ljudi i godišnje ostvare oko 200 milijuna kuna prihoda. Ukupno se na domaćem pivarskom tržištu godišnje ostvari više od 2 milijarde kuna prihoda. Iako podaci o tržištu nisu dostupni, prema neslužbenim informacijama tržišni je lider Zagrebačka pivovara koja drži 45 posto tržišta, slijedi je Heineken Hrvatska s oko 25 posto, dok Carlsberg Croatia ima oko 15 posto tržišta.
Prema podacima HGK, pivarska industrija u Hrvatskoj izravno i neizravno zapošljava čak 23.000 ljudi, značajan je pokretač u poljoprivrednoj proizvodnji hmelja i slada te agruma za radler pivo.
Visoki nameti
Slaven Kufner, predsjednik Uprave Kufner Grupe koja u vlasništvu ima Daruvarsku pivovaru, pozdravlja ovu namjeru Ministarstva poduzetništva jer će to pripomoći malim pivovarama koje su sada u problemima zbog prevelikih trošarina.- Smatram da će to biti velika pomoć malim i srednjim pivovarama u poslovanju i da je to svođenje regulative na europske norme gdje je u većini europskih zemalja takva praksa. Time će male i srednje pivovare koje su regionalnog karaktera imati bitno veću mogućnost opstanka na tržištu - kaže Kufner.
Raznolikost tržišta
Male i srednje pivovare, pojašnjava Kufner, ne bi zbog toga smanjivale maloprodajne cijene piva, a ovih 20 do 25 milijuna kuna uložile bi u opstanak na tržištu, marketing ili nešto treće.
- U slučaju smanjenja trošarina male i srednje pivovare investirat će taj novac u razvoj i efikasnost proizvodnje te razvoj novih proizvoda i zadržavanje radnih mjesta - objašnjava Kufner te napominje kako ova inicijativa nije namijenjena prvenstveno povećanju konkurentnosti malih i srednjih pivovara, već prije svega omogućavanju opstanka na tržištu, čime će se kupcima i dalje moći nuditi raznolikost pivarskih proizvoda.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....