POSLJEDICA BREXITA

Loše vijesti za sve koji vole naručivati robu iz Britanije: Sve se komplicira, poskupljuje i produljuje

Carinska stopa od nula posto primjenjivat će se samo za robu koja je proizvedena u Velikoj Britaniji ili EU
 Alfredo Estrella/AFP

U moru loših vijesti, s ulaskom u 2021. godinu dočekala nas je još jedna: svi Hrvati koji imaju običaj robu naručivati od tvrtki iz Velike Britanije, za pošiljke će odsad izdvajati nešto više novca, a izgledno je da će i nešto dulje čekati na dostavu artikala.

Velika Britanija od 31. prosinca 2020. godine, izlaskom iz Europske unije te prestankom važenja privremenog trgovinskog sporazuma, u carinskom smislu postaje treća zemlja.

Tvrdnja o podrijetlu

Konkretno, za domaće potrošače to znači da će na robu naručenu iz te zemlje morati plaćati sva propisana uvozna davanja koja se trenutačno plaćaju na uvoz robe iz trećih zemalja, a to znači troškove carinjenja, PDV-a te trošarina, odnosno posebnih poreza.

Kako su nam potvrdili iz Carinske uprave, od 1. siječnja 2021. na robu koja u zemlju ulazi iz Velike Britanije naplaćivat će se sva propisna uvozna davanja, pri čemu će se PDV, trošarine iIi posebni porezi naplaćivati u propisanom iznosu u skladu s pojedinim zakonima, a naplata carine utvrđena je trgovinskim sporazumom između EU i UK.

A tim je sporazumom, proizlazi iz odgovora Carinske uprave, postignuta posebna preferencijalna stopa carine u iznosu od nula posto u slučajevima uvoza robe iz Velike Britanije koja ima porijeklo iz Velike Britanije ili Europske unije, a za svu ostalu robu koja će iz te zemlje ulaziti u EU, a time i u Hrvatsku, plaćat će se carinska stopa na način kako se to plaća i pri uvozu iz ostalih trećih zemalja.

"Kako bi ostvarila preferencijalnu stopu carine pri uvozu u Uniju ili Ujedinjenu Kraljevinu, roba mora steći podrijetlo EU ili GB, treba je pratiti propisana tvrdnja o porijeklu te deklarant mora zahtijevati primjenu preferencijalne stope", odgovorili su iz Carinske uprave.

Iako još nije posve jasno kako će to izgledati u praksi, proceduru koja će se primjenjivati na robu koja se uvozi iz Velike Britanije u Hrvatsku objasnio nam je član izvršnog odbora HUP-a te predsjednik Uprave tvrtke Primaco Šped Petar Šimić.

- Domaći potrošači na robu koja se uvozi iz Velike Britanije u svakom će slučaju morati platiti porez na dodanu vrijednost u iznosu od 25 posto te eventualno trošarine ako je riječ o robi kao što su kava, šećer, alkohol, cigarete i ostalo. Kad je u pitanju carina, ona će iznositi nula posto u slučajevima kad se uvoze proizvodi koji imaju britansko porijeklo, odnosno ono iz EU, a to u pravilu znači da trgovac mora dokazati da je roba u iznosu više od 50 posto napravljena na području Velike Britanije odnosno EU - kaže Šimić.

U slučajevima u kojima se iz Velike Britanije u Hrvatsku uvozi roba s porijeklom iz trećih zemalja, nastavlja, carina će se naplaćivati prema stopi koju Hrvatska ima ugovorenu sa zemljom porijekla robe.

Slat će obavijesti

- Ako iz Velike Britanije uvozimo robu iz Kine, plaćat će se carinska stopa definirana za uvoz kineske robe, iz Švicarske ona ugovorena s tom zemljom i tako dalje. Ono što je bitno jest činjenica da će sam postupak uvoza robe zbog kompliciranih procedura trajati nešto dulje - napominje naš sugovornik.

Slično su nam potvrdili i u GLS Hrvatska. "Građani koji zaprimaju pošiljke iz UK imat će troškove carinjenja, a uz to će biti potrebno popuniti i dokumentaciju za provođenje carinskog postupka te će sama procedura dodati nekoliko dana na trajanje transporta.

Kad je u pitanju GLS, u idealnom slučaju to će iznositi samo dva radna dana, pod uvjetom da izvoznik iz UK s paketom preda i ispravnu dokumentaciju", poručuju iz te kompanije, a iz DPD-a su rekli da će naručiteljima robe iz Velike Britanije putem e-maila odnosno SMS-a slati obavijest o troškovima carinjenja te pošiljku pustiti na dostavu nakon njihova podmirenja.

Treba vidjeti kako će trgovci pokušati izbjeći troškove

Prema mišljenju predsjednika Uprave Primaco Špeda i člana izvršnog odbora HUP-a Petra Šimića, ostaje vidjeti na koji će način najveći britanski trgovci pokušati izbjeći dodatne troškove za izvoz robe prema Europskoj uniji, a jedan od njih moglo bi biti i seljenje skladišta iz Velike Britanije u zemlje Unije, što bi im olakšalo daljnje trgovanje s EU.

- U svakom slučaju, veći trgovci će se moći prilagoditi novonastaloj situaciji, no bojim se da bi mali i srednji poduzetnici koji izvoze iz EU mogli završiti u velikim problemima - napominje Šimić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. ožujak 2024 23:26