UNATOČ KRIZI

Linićeva čistka u javnim poduzećima: Prvi na udaru 3300 ljudi iz HEP-a i 2500 iz HŽ-a! Slijede radnici HAC-a, Šuma i Voda

Zagreb, 051009.Hrvatske zeljeznice danas obiljezavaju svoj dan. On se obiljezava u znak sjecanja na 5. listopada 1990. kada je Hrvatski sabor donio Zakon prema kojem su prvi put sve pruge na teritoriju Republike Hrvatske postale sastavni dio jednoga poduzeca - Hrvatskih zeljeznica.Na slici: prometnik vlakova Marijan Dukic i kondukter na zagrebackom Kolodvoru. Foto: Damjan Tadic / CROPIX
 Damjan Tadić / CROPIX

Najmanje 3300 zaposlenih u Hrvatskoj elektroprivredi trebalo bi do 2015. otići iz toga javnog poduzeća ostvari li se najava ministra financija Slavka Linića koji je uoči SDP-ove izborne konvencije u subotu poručio da će u javnom sektoru u iduće dvije godine biti otpušteno oko 15.000 ljudi. Linić je u tom smislu posebno istaknuo HEP, Ceste, Željeznice, Šume i Vode. Prema zasad neslužbenim procjenama, samo u tih pet tvrtki najmanje je 10.000 ljudi višak.

U iduće dvije godine

Kada bi tim tvrtkama pribrojali i ostala javna poduzeća, poput Plinacroa, Hrvatskih pošta, Odašiljača i veza, došli bismo do Linićeve računice o prekobrojnima u javnom sektoru.

Samo u HEP-u, koji zapošljava više od 13.000 ljudi, prema neslužbenim podacima, sada je višak oko 3300 ljudi i ta je tvrtka uvjerljivi rekorder po broju onih koji bi u iduće dvije godine trebali otići iz te tvrtke u kojoj je prosječna plaća 6800 kuna. Slijede Hrvatske željeznice sa 2500 ljudi, zatim Hrvatske šume sa 2000 zaposlenih i Hrvatske autoceste sa 1000 prekobrojnih.

Danas počinju pregovori Vlade i sindikata o kolektivnim ugovorima: Dolazi li kraj božićnicama i regresu?

Sve veći porezi i nameti

U -u je sada prosječna plaća 6158 kuna, a tamo radi 12.446 ljudi. Gubitak u 2011. godini iznosio je čak 150,5 milijuna kuna.

U Šumama radi gotovo 9000 ljudi, a prosjek plaće im je nepunih 6000 kuna. Posebno izdašni što se tiče plaće su u Hrvatske ceste. Ondje radi 500 ljudi, a prosječna je plaća 8600 kuna.

Ostale cestarske tvrtke, poput Autoceste Rijeka - Zagreb i Hrvatskih cesta, imaju zajedno još 500 radnika viška, a u Hrvatskim vodama višak je 100 zaposlenih. Međutim, iako su i same uprave tih poduzeća, i bivše i sadašnje, svjesne da višak postoji, umjesto zbrinjavanja ljudi oni su im - povećali plaće! U tome ih nimalo ne ometa ni činjenica da loše posluju, da je Hrvatska već petu godinu zaredom u recesiji te da postoji opasnost da većina njih uskoro više neće moći dobivati plaće iz državnog proračuna, koji se puni sve većim porezima i nametima uzetim iz džepova svih građana, poreznih obveznika. Većina javnih poduzeća u Hrvatskoj, poznatih kao tvrtke gutači proračunskog novca, od početka ekonomske krize 2008. godine do kraja prošle godine povećala je plaće svojim zaposlenicima za prosječno 350 kuna.

Štedljiva Vlada

Rekorder je Plovput i Odašiljači i veze, koji su plaće u doba opće štednje povećali za čak 700 kuna. No, u prvom kvartalu 2012. smanjili su prosječnu neto plaću za čak 969 kuna u odnosu na 2011.

Međutim, ima i onih koji ne mare ni za krizu ni za vlastito poslovanje pa su tako u prvom kvartalu 2012. godine, nakon ustoličenja još štedljivije Milanovićeve Vlade i kada je Hrvatska ponovno utonula u recesiju, dodatno povećali plaće.

Skandali i gubici

Rekorder su, vjerovali ili ne, Hrvatske autoceste, tvrtka koju potresaju skandali i gubici. Unatoč tome, u prvom kvartalu 2012. povećali su si prosjek plaća za 190 kuna!

Na pitanje koliko im je iznosila dobit ili gubitak u 2011. godini, nisu konkretno odgovorili, ali je poznato da su na nuli.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 12:36