Trgovina za koju baš i ne znate, ali je reklama za nju iskočila na Facebooku i primamila vas ogromnim popustima, akcije koje se čine tako dobre da odmah vadite kreditnu karticu i nagradne igre na kojima ćete osvojiti 10.000 kuna pod jednostavnim uvjetom - jedino što trebate učiniti je da skenirate svoju osobnu iskaznicu.
Policija, Hrvatska udruga bankara (HUB), Erste i mnogi drugi upravo su period uoči “crnog petka” iskoristili da upozore na sve više prevarenih kupaca prilikom kupnje na internetu.
Ući u trag
Prvo i osnovno pravilo kupnje iz naslonjača je biti izrazito skeptičan prema svemu što vidite, tvrdi stručnjak za sigurnost na internetu Lucijan Carić.
- Prije je bilo lakše prepoznati prevaranta jer smo kad-tad morali doći u doticaj s njim, razgovarati uživo, vidjeti njegove izraze lica i geste. Sada su svi kriminalci online, u svijetu gdje ih nikad nećete vidjeti, a vrlo lako dolaze do vas. Teško im je ući u trag, a velika je vjerojatnost da nikada neće odgovarati za počinjenu prevaru. Do potencijalnih žrtava najlakše je doći preko društvenih mreža jer imaju najviše korisnika na jednome mjestu - pojašnjava Carić.
Velika je vjerojatnost da će u danima prije velikih akcija kakva je crni petak na Facebooku, Instagramu, Twitteru i LinkedInu korisnicima iskakati više reklama koje mame ogromnim popustima, daleko višim od onoga što nude provjerene fizičke i online trgovine. I HUB je upozorio da najviše prijevara počinje upravo od društvenih mreža.
- Nikad ne kupujte preko linka na koji ste došli preko reklame s društvenih mreža ili iz e-maila. Utipkajte u tražilicu stranicu koja vam treba i onda kupujte jer je Google puno oprezniji kod prijevara nego Facebook - naglasio je Milan Parat, predsjednik HUB-ova Odbora za sigurnost.
HUB-ovo istraživanje pokazalo je da 27 posto građana kupuje online nakon što primijeti oglas na društvenim mrežama.
- Kada netko plati oglas na najvećoj društvenoj mreži na svijetu, u većini slučajeva nitko ga neće provjeriti, nitko neće moći potvrditi ima li u njemu hakirani ili maliciozni link. Google ipak vodi računa o sigurnosti korisnika i ne daje svu slobodu oglašivačima, pa ipak preporučujem da vjerujete njemu - rekao je Carić.
Jasni uvjeti
Saša Lončar, predsjednik Uprave HG Spota, tvrtke koja je među prvima u Hrvatskoj pokrenula internetsku trgovinu, kaže da se za sigurnost njihovih kupaca brine zasebna kompanija.
- Potrošači se mogu sačuvati od prijevara ako kupuju kod provjerenih trgovaca, s jasnim uvjetima poslovanja i brojnim recenzijama. Nisu samo prijevare problem, dobar dio trgovaca nema robu kada je kupac plati i zato postoji opasnost da je ne dobiju na vrijeme. Baš je zato više od 90 posto robe s našeg web shopa u skladištu i spremno za isporuku - tvrdi Saša Lončar.
HG Spot za crni petak obećava popuste i do 80 posto, a Lončar kaže kako im je web stranica preopterećena, pa su mogući i zastoji,.
No, istraživanje agencije IMAS za Erste grupu pokazalo je da smo i dalje skloniji pohodu na fizičke trgovine. Online kupnja nije toliko popularna u Hrvatskoj kao u ostalim članicama EU u kojima je prisutna Erste grupa, primjerice Češkoj, Slovačkoj, Mađarskoj, Rumunjskoj... Odjeću bi preko interneta kupilo 43 posto ispitanika iz Hrvatske, 38 posto kupilo bi knjige, a 30 posto elektroničke uređaje.
Pet stvari koje ne smijete zaboraviti
- Dobro pazite na osobne podatke - zaposlenici banaka, kad kontaktiraju klijente telefonom ili elektroničkom poštom, ne traže osobne podatke, PIN i slične
- Dobro razmislite o tome kakve podatke dijelite na društvenim mrežama
- Online plaćanja obavljajte samo preko sigurnih web stranica (https: protokol) te koristeći sigurne načine povezivanja na internet (javne Wi-Fi mreže mogu biti rizične)
- Svaku sumnju povezanu s osobnim online računom odmah prijavite banci
- Pokušaj prijevare prijavite policiji čak i ako niste postali njezina žrtva
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....