Dostava robe iz Kine, posebno bijela tehnika, mobiteli, prijenosna računala i dodatna oprema za moderne gadgete, kasni do 70 dana, potvrdilo nam je nekoliko trgovaca tom opremom.
U većini tih trgovina skladišta su prazna i ako se uskoro ne popravi situacija, doći će do nestašice tih proizvoda. Neki od trgovaca su nam rekli i da, na primjer, HDMI kabeli za računala polako “nestaju” s tržišta, a neki od njih smatraju i da dio preprodavača namjerno drži robu i ne pušta je na tržište, kako bi naknadno mogao povećati cijene i zaraditi dodatno.
Na tržištu autodijelova veliki trgovci nam govore da je promet pao najviše do tri posto, zbog problema s dostavom i malo manjom potražnjom, a manji trgovci tvrde doslovno da je situacija katastrofalna.
Robert Antončić, direktor velikog distributera autodijelova Inter Carsa, tako navodi kako je točno da postoje problemi s dostavom robe iz Italije te da je i transport iz Kine bio donekle u zastoju, ali da se situacija s dostavom iz Kine polako počinje normalizirati.
Dostava robe
Međutim, Dubravko Ivaci, član uprave VG Autodijelovi, ima sasvim drugu priču i on tvrdi da je tržište autodijelova zamrlo.
- Katastrofa. Zamrla je potražnja za svim autodijelovima, jer su građani i tvrtke očito prestrašene mogućim usporavanjem gospodarstva ili recesijom i gotovo pa su prestali kupovati autodijelove. A na strani ponude, odnosno dobavnih kanala, postoje veliki problemi zbog duljeg vremena prijevoza robe u Europu zbog dodatnih osiguranja i kontrola na granicama. To onda poskupljuje i dostavu robe, tako da je ukupna situacija trenutačno stvarno loša - rekao nam je Ivaci koji se nada da neće morati poskupiti cijene proizvoda kako bi nadoknadili pad prometa. - Ali, ako se ovakav pad prometa nastavi, neće nam preostati ništa drugo - rekao nam je Ivaci.
Dobra je vijest, pak, da domaća industrija proizvodnje autodijelova trenutačno nema problema, jer, bar zasad, kako su nam odgovorili iz Hrvatske gospodarske komore, većina europskih proizvođača ne osjeća znatnije poremećaje u proizvodnji vozila. “Određeni negativni rezultati kratkoročno su vidljivi, no dugoročno bi mogli biti nadoknađeni ako se situacija u dogledno vrijeme stavi pod kontrolu”, ističu u HGK.
Stres-test
Međutim, njihovi analitičari ističu da će “neizbježno biti produljenja isporuka za pojedine proizvođače, jer ih većina radi po principu ‘right-on-time delivery’, dakle nema skladištenja dijelova koji se montiraju na vozila, nego se dijelovi dostavljaju i iskrcavaju u tvornici točno u trenutku kad je na proizvodnoj traci određeno vozilo na koje se montira taj dio”.
“U svakom slučaju, ovo je svojevrsni ‘stres-test’ za svakog proizvođača, da utvrdi koliko je ovisan o azijskim dobavljačima dijelova, što može biti i korisna spoznaja”, stoji u odgovoru HGK.
Podsjetimo, anketa HGK pokazala je da dvije trećine (66 posto) hrvatskih tvrtki već osjeća negativne posljedice situacije s koronavirusom na svom poslovanju, a više od polovine njih (53 posto) izjavilo je da im je pao promet. Najviše su pogođene putničke agencije, tvrtke koje se bave pružanjem smještaja, pripremom i posluživanjem hrane te logistika, a zasad male i srednje tvrtke osjećaju veći negativan utjecaj nego velike kompanije.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....