Ministarstvo prostornog uređenja, graditeljstva i državne imovine kreće u izmjene i dopune Zakona o građevinskoj inspekciji, kojima će komunalnim redarima na razini lokalne uprave dati nove, iznimno velike ovlasti.
Prema prijedlogu koji se nalazi u javnom savjetovanju, komunalni redari moći će zatvarati gradilišta i zaustavljati gradnju ako investitor nema izvršnu građevinsku dozvolu ili drugi odgovarajući akt za građenje ili ako gradi bez glavnog projekta sukladno propisu kojim se uređuju jednostavne i druge građevine i radovi.
U Ministarstvu tvrde kako je razlog davanja dodatnih ovlasti komunalnim redarima relativno nedovoljan broj građevinskih inspektora koji postupaju na cijelom području države te se ovakvom izmjenom zakona želi doprinijeti efikasnijem postupanju protiv nezakonitih graditelja tako da se komunalnim redarima proširi ovlast djelovanja po pitanju sprečavanja bespravnog građenja. Prema neslužbenim informacijama, u ovom trenutku diljem Hrvatske radi stotinjak građevinskih inspektora.
Komunalni redari prema sadašnjem zakonu imaju ovlasti za uklanjanje ruševina zgrade i oštećenja pročelja i pokrova postojeće zgrade koja nisu nosiva konstrukcija, uklanjanje građevine, privremene obustave izvođenja radova itd. U Ministarstvu tvrde da će ovim izmjenama zadati dodatni udarac bespravnoj gradnji.
No, to je vrlo upitno, posebno u manjim sredinama gdje se svi znaju i komunalni redari bi sada mogli postati gospodari života i smrti po pitanju gradnje apartmanskih naselja, urbanih vila, stambenih zgrada i ostalih objekata. U tom kontekstu postoji velika opasnost od koruptivnog djelovanja.
U samim izmjenama zakona ne navodi se potrebni obrazovni status komunalnih redara koji će donositi odluku o zatvaranju gradilišta. Naime, u puno slučajeva investitori imaju građevinsku dozvolu, ali tek nakon detaljnijeg uvida građevinski inspektori utvrde kako one nisu izdane u skladu sa zakonom ili, primjerice, da objekt nije sagrađen u skladu s građevinskom dozvolom. Stoga više naših sugovornika postavlja pitanje jesu li komunalni redari dovoljno educirani za ovaj posao.
Uz to, postavlja se pitanje koordinacije između građevinskih inspektora i komunalnih redara. Što se, primjerice, događa u slučaju kada građevinski inspektor odluči da gradilište treba zatvoriti, a komunalni redar smatra da ne treba?
Prema ovom prijedlogu, komunalni redar će na zatvoreno gradilište postaviti službeni znak o obustavi radova. Ako investitor ipak nastavi s gradnjom, komunalni redar izreći će mu novčanu kaznu. Prema prijedlogu, rješenje o obustavi građenja zgrade dostavlja se radi znanja građevinskoj inspekciji bez odgode.
Također se navodi da rješenje o obustavi građenja i zatvaranja gradilišta ne sprečava postupanje građevinskog inspektora u skladu s posebnim zakonom. Što to zapravo znači i kako bi građevinski inspektor, nakon što je komunalni redar zatvorio neko gradilište, trebao postupati - nije objašnjeno.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....