‘NEVJEROJATNO‘

Kako je možda i najsporiji vlak u državi presudio Čačićevom partnerstvu s HDZ-om: ‘Jad i bijeda!‘

Čačić ostaje pri stavu da se s projektom odugovlači isključivo kako njemu ne bi pripale zasluge

Ilustracija, vlak

 Zeljko Hajdinjak/Cropix/Cropix

Iz Varaždina se u Zagreb vlakom još uvijek ne može stići za manje od tri sata, uglavnom za tri i pol sata ili 210 minuta. Jednako ‘brzo‘ kao što su tih 70 kilometara putovale bake današnjih studenata, koji se ne sjećaju kad su zadnji put vidjeli peron Željezničkog kolodvora. Na varaždinski kolodvor studenti dolaze samo s prednje strane, gdje je uobičajeno mjesto polaska BlaBlaCara. Iako su roditelji isprva strahovali pustiti djecu s nepoznatim vozačima, izbora i nije bilo. Autobusi su rijetki i skupi, vlak prespor. BlaBlaCarom se od Zagreba do Varaždina autocestom stiže za 50 minuta i po cijeni od 35 do 45 kuna, svakome priuštivo. Isti prijevoz koriste i ekonomski dnevni migranti.

Valjda najsporiji vlak u državi, presudio je partnerstvu Radimira Čačića i njegovih Reformista s HDZ-om. Nakon što je nekoliko puta upozoravao da će izaći iz koalicije ako Vlada ne ispuni njegov uvjet dogovoren prije potpisivanja koalicijskog sporazuma.

- Sad je zaista kraj - rekao je bivši potpredsjednik Vlade prije nekoliko dana za Jutarnji. Zagrepčanin Čačić, koji se u Varaždin ‘priženio‘ prije više desetljeća i odonda ga pokušava približiti Zagrebu. Auto cesta je sagrađena, ali željeznica kaska. Kad će, ne zna se. Iako je još 2017. godine, upravo na Čačićevo inzistiranje, pruga Čakovec-Varaždin-Zagreb, čija bi prva stanica bila u deset minuta udaljenom Čakovcu, uvrštena u prometnu i prostornu Strategiju. Projekt je prihvaćen izrijekom i u Saboru. Svejedno se ništa nije pomaknulo s mrtve točke. Prošle su godine Jutarnjem iz HŽ infrastrukture odgovorili da će studijska dokumentacija, vrijedna 6,2 milijuna kuna bez PDV-a i koju najvećim dijelom plaća europski fond, biti gotova do ljeta. Prošlog.

Lepoglavska spojnica

Iako će namjernik u voznom redu HŽ-a naići na podatak da putovanje od Zagreba do Varaždina traje 2 sata i 40 minuta, putnici se upozoravaju o mogućnosti odstupanja od objavljenog voznog reda. A odstupanje nije iznimka, već pravilo. Zato ne čudi da se putnike koji se u Varaždinu ukrcaju u vlak za Zagreb može prebrojati na prste. Vlak do Zagreba stoji na 30 stanica.

Zanemarimo li nebrigu, nevjerojatno zvuči podatak da skraćivanje putovanja s više od tri sata na 40 minuta, ovisi o 20 kilometara pruge ili takozvanoj Lepoglavskoj spojnici koju treba izgraditi. Sjever je od Zagreba poslije pandemije udaljeniji no ikad. Autobusni prijevoznici iskoristili su manjak putnika u pandemiji da drastično srežu broj linija i nikad se nisu vratili na staro. Pa novi Autobusni kolodvor Varaždin uglavnom služi za lokalni, unutaržupanijski prijevoz. No, autobus se ionako smatra (pre)skupom varijantom. Putovanje u jednom smjeru košta 85 kuna, tamo i natrag 170. Istovremeno, vlak je u jednom smjeru uglavnom 61 kunu, nekoliko puta dnevno cijena se penje na 71 kunu, ali HŽ za povratne karte odobrava određeni popust.

Tko želi stići ujutro na posao u Zagreb, a radi od 7 sati, treba krenuti vlakom u 3.28. Po voznom bi redu trebao stići u 5.28, iako će, prema našemu iskustvu, vjerojatno kasniti.

Sjevernjaci, poznati po svojoj letargičnosti kad se treba pobuniti i izboriti za sebe, potiho su navijali za, nakon autoceste, najvažniji projekt prometne infrastrukture sjevera. Za sad, uzaludno.

Nevjerojatna sporost

Radimir Čačić koji ovu prugu, kako se čini, smatra kulminacijom svoje političke karijere, kaže da je sporost HŽ-a ‘nevjerojatna‘.

- Projekt nove pruge vrijedan je 450 milijuna eura, financiran primarno europskim novcem i komunicira se direktno s Europskom komisijom. Od Jaspersa smo dobili novac za studije, koje su davno trebale biti napravljene. Nevjerojatna je ta namjerna sporost HŽ-a. Nominalno su projekt prihvatili i stavili u Strategiju pa i u Program Vlade, ali kako se ne bi meni mogli pripisati politički poeni, projekt je namjerno na ledu. Da budemo potpuno jasni. Pomoći si nismo mogli, osim kad nam je puknuo film i kad smo rekli - dečki, tako ne možemo razgovarati – rekao je Radimir Čačić lani, a sad je iznova najavio prekid suradnje od jeseni.

- Za nas je ta pruga od krucijalnog značaja. Trebamo li vrhunske stručnjake, možemo ih dobiti iz Zagreba, jer na posao dolaze za 50 minuta. Pročitaju novine, popiju kavu i na poslu su. Godinama se ništa nije radilo, bez obzira na to što je Europa dala novac. Dvije su godine samo ugovarali Studiju. Preglupo je to da bi se komentiralo. Sad su se stvari počele tek mic po mic pomicati – bio je ljutit je Čačić.

Danas je još i ljući. Ostaje pri stavu da se s projektom odugovlači isključivo kako njemu ne bi pripale zasluge.

- Jad i bijeda, ne shvaćam da je vrh HDZ-a spreman zgaziti svoju riječ i interese građana zbog sitnih interesa lokalnih HDZ-ovaca. Lokalni HDZ na čelu s Anđelkom Stričakom sprječava taj projekt kako se u najvažnijem projektu za građane sjevera ne bi prepoznao moj doprinos i doprinos Reformista – rekao je za Jutarnji Radimir Čačić.

Patetični izgovori

Prozvani Stričak koji ga je naslijedio na mjestu župana kaže da je Čačić u izvršnoj vlasti, bilo županijskoj ili državnoj, punih 22 godine. Kaže da je valjda u tom roku mogao barem nešto idejno pripremiti, a ne da mu je sad on kriv.

- To su patetični izgovori. Očigledno mu je toliko stalo do te pruge da prošle godine, kad je HŽ u Županijskoj palači prezentirao moguće opcije izgradnje, nije došao na prezentaciju. Projekt nitko ne opstruira, osobito ne s lokalne razine jer to ni nije moguće. Varaždinska županija to je podržavala prije, a podržava i sad. Zapelo je jer svih predviđenih trasa nema u prostornom planu, odnosno potencijalnih pravaca pruge pa je ispalo da najisplativijih pravaca u planovima nema. Zato smo u siječnju pokrenuli inicijativu za nove izmjene i dopune prostornog plana, o čemu svi gradovi i općine moraju dati svoje prijedloge. Pa smo ponudili HŽ-u da sve moguće trase ugradimo u prostorni plan kako ne bi bilo zastoja kad HŽ odluči krenuti s prugom ili dobije novac. Također, sve državne tvrtke, HŽ, HEP... trebaju dati mišljenje mora li se plan nadopuniti s nečim. Svi koji to trebaju znati, znaju – kaže Stričak.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
15. studeni 2024 23:57