Plan Željka Žderića, prema kojem bi svoje propalo građevinsko poduzeće Konstruktor inženjering spasio predstečajnom nagodbom, osujetio je danas ministar financija Slavko Linić nakon što je 28. siječnja otvoren postupak predstečajne nagodbe, a za 13. ožujka zakazano prvo ročište s vjerovnicima.
Iako je Žderić predlažući predstečajnu nagodbu tvrdio da su svi vjerovnici, a među njima je uz banke i država, voljni razgovarati o saniranju dugova većinom pretvaranjem u vlasničke udjele, ispostavilo se da Linić ne dijeli njegovo mišljenje.
Dug prema bankama
Prema Planu restrukturiranja Konstruktor inženjeringa koji je Žderić predao Fini kao podlogu za pregovore s vjerovnicima, tvrtka bi na kraju tog procesa trebala sasvim promijeniti vlasničku strukturu. Dobavljači Konstruktora trebali bi dobiti 62,95 posto vlasničkog udjela, Porezna uprava i trgovačka društva u vlasništvu države imali bi 36,77 posto tvrtke, a postojeći dioničari zadržali bi samo 0,27 posto dionica Konstruktora.
- Žderića može biti sram što je ostavio radnike koji su radili na gradilištima bez novca i plaća i što je uništavao mnoge svoje kolege građevinare - rekao je Linić, objašnjavajući da je nakon godinu dana pokušaja da se spasi poslovanje Konstruktora nerazumno prihvaćati prijedlog prema kojem bi 60 posto tvrtke preuzeli dobavljači, čime bi preuzeli i odgovornost za ostale dugove. Žderić je u svojem planu predvidio da se 40 posto duga prema bankama, odnosno 103,1 milijun kuna, otplaćuje 12 godina, s počekom od dvije godine, što bi s kamatama u konačnici iznosilo 152,9 milijuna kuna. Dobavljači bi također dio dugovanja naplatili u budućem poslovanju Konstruktora, i to s godinom dana počeka i sedam godina otplate s kamatom od šest posto pa bi dug od 152,8 milijuna kuna narastao na 194,5 milijuna kuna.
Skrivena struktura
Takav prijedlog Linić je nazvao neodgovornim, a Žderića prozvao da zapravo nije ponudio rješenje. Linićev je stav da Konstruktor mora u stečaj. To znači da bi Nagodbeno vijeće Fine na prvom ročištu trebalo odbiti Konstruktorov zahtjev za predstečajnom nagodbom.
- Posao je Porezne uprave da počne s ispitivanjem proboja pravne osobnosti kako bi se utvrdilo gdje je završio novac koji je trebao biti za plaćanje ljudi koji su radili na gradilištima - rekao je Linić koji tvrdi da je Žderić s menadžmentom kompanije osnovao novu tvrtku, prebacio na nju radnike i imovinu, a dugove ostavio Konstruktoru.
Porezna uprava trebala bi istraživati poslovanje 15-ak poduzeća povezanih s Konstruktorom. U prijedlogu Plana restrukturiranja Žderić je naveo poželjnu buduću vlasničku strukturu kompanije, no nigdje nije naveo aktualnu. Posljednja poznata vlasnička struktura datira od prije tri godine, kada ju je objavio Jutarnji prateći vlasničke udjele ključnih dioničara kroz registar Trgovačkog suda u Splitu.
Pokušaj izlaska
Prema tim podacima, Željko Žderić vlasnik je 18 posto Konstruktora, Meri Soko glavna Konstruktorova pravnica, ima 12,4 posto kompanije, Vice Dodig, menadžer u kompaniji, također ima 12,4 posto te Saša Đukan, sin Petra Đukana, dugogodišnjeg direktora IGH, ima 10,6 posto vlasničkog udjela. Njih četvero imaju 53,3 posto splitske građevinske grupacije. Svi drugi dioničari, a riječ je o stotinama radnika, imaju zanemarive vlasničke udjele.
Četiri velika dioničara Konstruktor inženjering kontroliraju vlasničkim udjelima u tri tvrtke, Veho, Fodi i Fossa, koje su i nominalni vlasnici Konstruktora, odnosno zajedno drže 71,92 posto tvrtke. Željko Žderić najveći je pojedinačni dioničar svih triju kompanija u kojima su mu suvlasnici Soko, Dodig i S. Đukan te u trima tvrtkama zajedno kontroliraju 75,9 posto vlaništva nad Konstruktorom, jer kao većinski vlasnici u svakom pojedinom poduzeću i donose sve odluke.
Zbog stjecanja vlasništva u Konstruktoru pretvorbom i privatizacijom bivšeg društva GP Konstruktor na način da je GP Konstruktor poslan u stečaj, a sva imovina i poslovi prebačeni današnjem Konstruktor inženjeringu Žderiću je dosuđeno i šest mjeseci bezuvjetnog zatvora.
Općinski sud u Splitu lani je presudio da su sve transakcije u toj pretvorbi i privatizaciji početkom 90-ih možda i bile pravno dopuštene, ali su bile simulirane i vođene kako bi tvrtka završila u rukama nekoliko menadžera i Žderića, a ne u rukama radnika. Plan restrukturiranja kojim bi većinski vlasnici ostali bez svojih udjela može se tumačiti i kao elegantan način za legalan izlazak iz tvrtke Žderića i njegovih glavnih partnera.
Kočenje radova
Budući da je država preko svojih kompanija, prvenstveno Hrvatske autoceste i Hrvatske ceste, posljednjih deset godina bila najveći poslovni partner Konstruktora i najveći izvor njegovih poslova, Linić je izračunao da je Žderić uzeo novac od države te ga je zadržao i nije plaćao radnike.
- S takvim čovjekom nemamo što razgovarati, izgubili smo godinu dana - rekao je Linić i najavio da će država sudskim nalozima omogućiti radnicima drugih kompanija da počnu raditi na lokacijama gdje Žderićevi radnici blokiraju gradilišta. Riječ je o osam gradilišta, od kojih su neka na autocestama, a neka na državnim cestama, gdje Žderićevi radnici ne dopuštaju drugim kompanijama da nastave radove. Konstruktor je uspio pokrenuti samo radove na dionici autoceste Ravča - Ploče jer su radnici kojima kompanija duguje sedam plaća dobili po dvije tisuće kuna kako bi pokrenuli strojeve.
Prema Žderićevu planu restrukturiranja, Konstruktor je krajem lanjskog listopada Poreznoj upravi bio dužan 135 milijuna kuna, trgovačkim društvima u vlasništvu države 39,1 milijun kuna, bankama i drugim financijskim institucijama 257,9 milijuna kuna, dobavljačima 395,4 milijuna kuna, a zaposlenicima 27,6 milijuna kuna.
Sve pod hipotekom
Ukupni dug tvrtke popeo se na 855 milijuna kuna, a vrijednost dugotrajne imovine tvrtke iznosi 401 milijun kuna.
Sve kompanijske nekretnine su pod hipotekom svih većih banaka u Hrvatskoj, a najveći vjerovnik među bankama je Zagrebačka banka.
Iz Konstruktora su priopćili da se stečaj ne može pokrenuti prije nego što Nagodbeno vijeće Fine odbije predstečajnu nagodbu, a ročište je zakazano za mjesec dana.
Izjave ministra Linića Žderić nije htio komentirati.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....