ZAGREB - Ministar obrazovanja Željko Jovanović izjavio je nakon sastanka s Goranom Sirovatkom kako će, ako se ispostavi da postoje nepravilnosti u pitanjima na testu iz hrvatskog za državnu maturu, ta se pitanja neće vrednovati.
- Kada sam shvatio da postoji mogućnost za neke nepravilnosti zamolio sam da mi danas donesu test, no još ga nisam vidio. Tražit ću od ekspertnog tima koji će biti sastavljen od pisaca, profesora hrvatskog jezika i drugih stručnjaka da riješe test pa ćemo te rezultate usporediti s rezultatima mature koji će biti poznati 9. srpnja - rekao je Jovanović, prenosi 24 sata.
Maturantima je ponovno poručio da ne brinu te da se koncentriraju na ostale testove.
Još sinoć je ministar na svom Facebook profilu komentirao kritike maturanata ogorčenih težinom pitanja iz hrvatskog jezika na jučer održanoj državnoj maturi .
- Prije 7 dana poželio sam svim maturantima puno sreće i uspjeha na Državnoj maturi. Danas, dok sam se vozio iz Zagreba u Split na regionalnu konferenciju o problemu prevencije debljine i šećerne bolesti, nije mi prestao zvoniti telefon od poziva ogorčenih i razočaranih maturanata, njihovih roditelja i nastavnika koji smatraju, najblaže rečeno, da pojedina pitanja u testu iz hrvatskog jezika nisu objektivan test srednjoškolskog znanja, već obično iživljavanje na učenicima! Teško mi je to komentirati, jer testove nisam vidio, a pitanja za maturu nisu ni na koji način u nadležnosti MZOS-a, kaže Jovanović.
- Taj posao je u nadležnosti Centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja i Ministarstvo nema nikakav utjecaj na formuliranje pitanja. Ipak, već tijekom dana zatražio sam od ravnatelja Centra Gorana Sirovatke da hitno dostavi ovogodišnji test iz hrvatskog jezika u MZOS kako bi uz pomoć grupe nastavnika hrvatskog jezika "testirali" i mi taj test. Nakon toga kad vidimo i rezultate koje su maturanti postigli moći ću donijeti i konkretne zaključke i prijedloge. Nadam se da će ostatak Državne mature biti manje stresan, pa svim maturantima želim da se koncentriraju na ostale testove i da im ovaj prvi dan ne poremeti planove koje imaju za upis na željene fakultete! - komentirao je Jovanović gnjevne reakcije učenika i roditelja.
O težini pitanja na državnoj maturi svjedoče i učenici koji su prošli taj, kako sami kažu, apsurdan ispit "nekoliko prepotentnih budala koji ovu maturu sastavljaju" i koji ih gledaju kao "najobičnije pokusne kuniće i stoku koja će raditi sve što oni zadaju i miriti se sa svime". Nekolicina njih e-mailom se javila u našu redakciju, a njihove bijesne reakcije na jučerašnju državnu maturu prenosimo u cijelosti.
Učenica Doris Šugar poručuje:
- Evo mislim se već nekoliko minuta kako započeti ovaj e-mail, jer od bijesa trenutno ne znam sastaviti suvislu rečenicu. U petak sam službeno završila srednjoškolsko obrazovanje u općoj gimnaziji, i danas sam izašla na ispit iz državne mature. Prije nego počnem moram istaknuti kako sve četiri godine iz hrvatskog jezika imam ocjenu odličan, i da sam u četiri godine srednjoškolskog obrazovanja iz dotičnog predmeta u rubrici rijetko imala ocjenu nižu od 5. Sve u svemu, hrvatski znam izvrsno, no to cjelokupno znanje nije mi danas pretjerano pomoglo u pisanju više razine državne mature. Pitanja koja su me čekala kad sam otvorila ispitnu knjižicu toliko su me razbijesnila da sam test jedva nastavila rješavati.
- Prvo i osnovno, prvi zadani tekst, pjesma ,,Oproštaj'' Tina Ujevića bila je napisana staročakavskim dijalektom, koji ni većina Dalmatinaca nije razumjela, a ne želim ni pomišljati kako je bilo učenicima u ostalim dijelovima hrvatske. Diskriminacija! Drugo, imali smo ukupno 8 tekstova, dok su prošlogodišnje generacije imale mnogo manje. Pitanja o tim tekstovima bila su predetaljna, zahtijevala su vrhunsko predzanje svih segmenata djela (razdoblje, likove, ideju, pozadinu, vokabular, stoljeće kad je tekst napisan...), što je u usporedbi sa prošlogodišnjim pitanjima tipa ''Koja je ovo vrsta stiha?'' ili ''Kojem književnom rodu pripada ovo djelo?'' jednostavno apsurdno.
- Nitko mi nije rekao da ću se za sve tekstove u ispitnom katalogu trebati pripremati jednako kao i za esej (imajte na umu da ima oko 50-ak djela). I još sve to nekako kod nas gimnazijalaca prolazi, ali zato tvrdnja da netko iz strukovne škole može bez straha pisati višu razinu državne mature apsolutno pada u vodu. Nikakve pripreme nikome nisu pomogle, svi su novce bacili uzalud. A zbog čega? Zbog koga? Zbog nekoliko prepotentnih budala koji ovu maturu sastavljaju i koji na nas gledaju kao na najobičnije pokusne kuniće i stoku koja će raditi sve što oni zadaju i miriti se sa svime. E pa ni ja, a ni nitko iz moje, ni proteklih, ni budućih generacija, NIJE pokusni kunić, niti ćemo se tako ponašati. I da, da nadodam još kako se pojedini učenici po forumima hvale kako su maturu rješavali kao grupni rad, uz pomoć profesora. I sad da oni budu na upisima fakulteta bolje rangirani od mene? Nepravedno, gnjusno i nadasve jadno. To je opis ove državne mature i cijelog našeg obrazovnog sustava koji nas iz godine u godinu sve više i više potkopava.
Za pomoć, našoj redakciji javio se i Frano Robert Kiso, geodetski tehničar iz Splita. Razlog njegova negodovanja jest činjenica da je iz hrvatskog jezika morao odgovarati na pitanja A razine, iako pohađa strukovnu školu. Kako sam kaže, "današnji ispit mu je pljunuo u facu, ponizio ga i zgazio kao najgubavijeg psa".
Njegov e-mail također prenosimo u cijelosti.
"Molimo Vas za pomoć
Prvo i osnovno, razlog mog negodovanja nije vezan uz nezadovoljstvo rješenim ili očekivanim postignućem na ispitu državne mature iz hrvatskog jezika, jer san rješio dobro, dapače odlično.
Razlog je taj šta san 15 minuta gleda koji ku*** pišen. Gledan očima zadatak po zadatak i nemogu virovat. Ispit državne mature iz hrvatskog jezika A razina je totalno, u svim segmentima prilagođen gimnazijskom kurikulumu.
Pod tim smatram zadatke tipa prijevod neke latinske riječi, konkretno riječ vers iz Ujevićevog Oproštaja. Da nije Gibonnija i njegove pisme Libar (''Dajem ti verse i note..'') ne bi zna da vers ustvari znači stih.
Dalje, sama pjesma Oproštaj. Stručne škole u Republici Hrvatskoj nemaju po planu i programu učenje starohrvatske čakavštine tipične za Marulićev opus, a također ni Oproštaj koji jedva da doticaju i jezične gimnazije.
8 tekstova za analizu, 8. I svih tih osam tekstova zahtjeva vrhunsko predznanje o svim segmentima, kada je napisano djelo, pod kojim okolnostima, idejna predožba, karakterizacija sviju likova, sve to iz 20-ak riječi koje su ti ponuđene. Dakle, za razrješavanje tih 8 tekstova ja moram biti prethodno upućen u sva djela, napisana za sva razdoblja. To vam je otprilike kao esej koji vas čeka u petak, samo što tamo imate spisak od 15 djela koji vas čekaju, dok ovdje imate na raspolaganju 100-tinjak komada.
Gramatika, njena problematika i razrješavanje su taman predviđeni za studenta pete godine Filozofskog fakulteta koji za diplomski rad ima zadatak kompletnog analiziranja svih polja fonologije, fonetike i morfologije. Stvar je u tome, što je 95% nas prvi put čulo za simploku i -i jedačenje, neka glasovna promjena.
Kontraargumenti koji se nameću.
- Zašto sam ja, koji sam iz stručne škole, pisao A razinu?
Zato što mi ministar tvrdi da ja i gimnazijalac možemo rješavati oboje, i višu, i nižu razinu, te da su oboje nama prilagođeni, samo ovisi o tome koliko smo se spremali. Notorna LAŽ.
- Nije li stvar u tome da na postotak rješenosti utječe nivo pripremljnosti?
Naravno, utječe koliko si ti uložio rada i truda za taj ispit. No, sa takvom nepripremljenošću ne možeš rasaznati stablo od šume, i zato ovo pišem.
Mi, koji hrvatski jezik znamo odlično, i koji smo prošli četverogodišnje stručno obrazovanje odličnim uspjehom, znamo koje je govno bilo pred nama jutros i do koje je granice došao stupanj nelogičnosti i apsurda koji nam se serviraju kao nešto logično i razumno.
Sve što ja znam je to da mi je današnji ispit pljunuo u facu.
Ponizio me i zgazio kao najgubavijeg pasa. Napravio je od mene budalu, jednostavno.
I čemu sve to, koja je svrha svega toga? Pa, kažu, da je svrha provedbe državne mature versifikacija i vrednovanje hrvatskog obrazovnog sustava da bi se mogao usporediti sa sličnim europskim standardima i na temelju toga UNAPRIJEDITI.
To unaprijeđivanje se ne provodi 3-4 godine otkako smo uveli maturu, protivno svim zakonima, kako pravnim, tako i zdravorazumskim.
Čemu onda ovo sve? Čemu ova farsa? Zašto sam ja pokusni kunić koji gradi svoju karijeru i svoj život na pogreškama vladajućih koji žele dodatno omastiti brk europskim plaćama?
Kažu, dogodine uvode stručnu maturu, za stručne škole. KO TU KOGA JE**? Nakon tri godine izdrkavanja nad 60 000 maturanata iz stručnih škola shvatili su da su stvari nelogično posložene i neprovedive. Di san sad ja? Di san sad ja i još 60 000 ljudi kojima su propali snovi o upisu za željeni fakultet i dobivanje željenog zanimanja?
3 propale generacije radi NIČEGA. I NIŠTA me čeka. I dobit ću NIŠTA.
Neka su me popljuvali, pljuvat ću i ja na njih, samo zato što nisan lutka, niti njihov savršeno podmazani, zatupljeni, neprosvjećeni stroj, nego netko tko ne priznaje status quo.
Tražili ste rat, dobit ćete rat."
Nakon brojnih kritika maturanata oglasio se i ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja (NCVVO) Goran Sirovatka.
- Pratimo razvoj situacije kako moji kolege tako i ja. Test su kreirali ljudi koji rade na školama, a ne profesori s fakulteta. On predstavlja sadržaj koji se poučava u srednjim školama. Kada se polaže na višoj razini prilagođen je gimnazijskom sadržaju. Istina je da smo povećali broj tekstova, no smanjili smo broj pitanja po svakome. Ne vjerujem da je ispit nekom učeniku iz Dalmacije ili iz Slavonije bio teži ili lakši zbog dijalekta. Vjerojatno je onima koji se nisu pripremili sve bilo problem - rekao je Sirovatka za tportal .
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....