POSRNULA TVORNICA

IMA NADE U Gredelju ćemo graditi lokomotive za američku vojsku

 CROPIX

Ukupno 250 lokomotiva s više dizelskih motora isporučili su u posljednjih šest godina. Vlasnici su 500-tinjak lokomotiva koje nude u najam. Imaju devet tvornica u Sjevernoj Americi, a svoje lokomotive prodaju na svim svjetskim tržištima, u Mozambiku, Brazilu, Argentini, Grčkoj, Australiji i Jamajki, Gvineji, Sijera Leoneu, Saudijskoj Arabiji, Obali Bjelokosti, Keniji...

Njihovih 750 zaposlenih godišnje proizvede, modernizira i popravi između 70 i 110 lokomotiva, godišnji im se prihodi, prema američkim poslovnim knjigama, mjere stotinama milijuna dolara.

Odluka vjerovnika

Oni su National Railway Equipment Company (NREC), američka kompanija sa sjedištem u Mt. Vernonu u Illinoisu koja se bavi proizvodnjom, rekonstrukcijom i obnovom dizelskih lokomotiva “sjevernoameričkog” tipa, i zasad jedini zainteresirani kupac jednog od proizvodnih pogona Gredelja, nekadašnjeg diva u proizvodnji vlakova koji je danas u stečaju.

Neupitna kvaliteta

Zajedno s Tvornicom željezničkih vozila Gredelj, već su isporučili 34 lokomotive na inozemna tržišta, trenutno rade na još 20, koje bi trebali isporučiti Maroku, a procjenjuje se da vrijede 20-ak milijuna dolara.

Zbog čega je američka tvrtka koja se posljednjih godina ubrzano širi na svjetskim tržištima, a čiji je klijent i američka mornarica, zainteresirana za posrnuli Gredelj, nedavno je otkrio i predsjednik uprave NREC-a Steven Beal, koji ističe da u regiji, pa i šire, nisu ni tražili drugog partnera jer im se sviđaju vještine koje su našli u Gredelju.

Gredelj i NREC sklopili su prve poslove prije osam godina i oboje su bili iznimno zadovoljni poslovnom suradnjom.

Ako se vjerovnici Gredelja, kojima duguje oko 800 milijuna kuna, odluče da se ta tvrtka ne treba u potpunosti prodati jednom kupcu, nego da se rascjepka i da svaki proizvodni pogon kupi zainteresirani kupac, Amerikanci su voljni, ističe direktor NREC-a za Europu Marin Pipunić, kupiti Pogon za izgradnju lokomotiva i nastaviti dosadašnju suradnju.

- Kvaliteta Gredeljevih radnika i stručnjaka za NREC je neupitna, a njihova znanja, vještine i iskustvo prvi su interes američke kompanije jer samo s tim ljudima može ostvariti zacrtane ciljeve. Naš interes nisu zgrade, zemljište, strojevi i oprema, nego znanje ljudi s kojima smo ostvarili dosadašnju suradnju i uspjehe. Hrvatska gravitira tržištima Afrike, Bliskog istoka, Srednjeg istoka te, naravno, Europe - objašnjava Pipunić.

NREC je osnovao poduzetnik Lawrence Beal 1984. godine u u Illinoisu, a poslije njegove smrti 2010. tvrtku vodi njegov sin Steven. Kompanija ima devet proizvodnih kompleksa, sedam u SAD-u i dva u Kanadi. Dio tvornica bavi se proizvodnjom i remontom lokomotiva, a dio isključivo proizvodnjom elektroničkih komponenti i upravljačkih kompjutora za lokomotive.

Štedljive lokomotive

NREC-ove su lokomotive namijenjene uglavnom vuči teških teretnih vlakova, a lokomotiva s više dizelskih motora koju proizvodi jedan je od tehnološki najzanimljivijih proizvoda u toj industriji jer osigurava uštede u potrošnji goriva i smanjenju emisija ispušnih plinova. Koliko su Amerikanci spremni uložiti u TŽV Gredelj, Pipunić u ovom trenutku ne želi otkriti jer još nisu provedena vještačenja kojima će se utvrditi prava vrijednost pogona za proizvodnju lokomotiva.

Ako bi NREC kupio pogon za prozvodnju lokomotiva, u tvornici bi radilo između 200 i 400 radnika, a točan broj ovisit će o ugovorenim poslovima.

Povećanje zaposlenosti

- Broj zaposlenih, posebno u prve dvije godine, uvelike će ovisiti o narudžbama iz Hrvatske. Kad bismo uspjeli pokrenuti ugovore za isporuku lokomotiva s N-VIRO tehnologijom u Hrvatskoj uz, naravno, osiguranje financiranja s naše strane, svakako bismo povećavali broj zaposlenih, i to ne samo radnika u neposrednoj proizvodnji nego i onih visokoobrazovanih, ponajprije inženjera strojarstva i elektrotehnike - kaže Pipunić.

Ističe da s dolaskom Amerikanaca u Gredelj hrvatske tvrtke neće zaustaviti razvoj niti jednog dijela domaće industrije iz područja željeznice.

- Vodeći hrvatski proizvođači željezničke opreme i vozila nemaju u svojem proizvodnom programu naše proizvode, niti NREC ima proizvode koje domaća industrija proizvodi - tramvaje, vlakove, teretne vagone, električne lokomotive. Stoga možemo očekivati samo veću proizvodnju, izvoz, zaposlenost i razvoj svih tvrtki koje se bave željeznicom - objašnjava Pipunić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 15:31