'TEŠKA FINANCIJSKA SITUACIJA'

HŽ pun birokrata koje se nitko ne usudi dirati, a nema ljudi na terenu: Vlak koji ne vozi platili 40 milijuna

ZAGREB - Dok se HŽ nalazi pred možda i najizazovnijom godinom u posljednja dva desetljeća, novoj Upravi iz ormara stalno ispadaju novi kosturi, koji će joj dodatno otežati ionako teško restrukturiranje.

Tako je, kako doznajemo od Nenada Mrgana, predsjednika Sindikata strojovođa Hrvatske, Putnički prijevoz, jedna od tvrtki HŽ-a, prije dvije godine od svoje tvrtke kćeri, TŽV-a Gredelj, naručila vlak koji bi trebao voziti brzinom do 160 kilometara na sat. Putnički prijevoz ta je narudžba stajala oko 40 milijuna kuna, iako su sličan vlak na svjetskom tržištu mogli kupiti znatno jeftinije.

Putnički je prijevoz u teškoj financijskoj situaciji, no vlak je platio iz tekućeg poslovanja. Gredelju je to, doduše, osiguralo novi posao, ali kada je vlak isporučen, ispostavilo se da on ni približno ne može ostvariti tu brzinu, pa ga sada moraju prepraviti da vozi brzinom od 120 kilometara na sat.

Tri tvrtke od 2013.

- Sindikat ima informaciju da se to dogodilo. Ovo pokazuje kakve se sulude poslovne odluke donose u HŽ-u - ističe Mrgan, opisujući što je dovelo do toga da željeznice postanu kontinentalan pandan brodogradnji.

Točku na takve i druge dubioze trebao bi staviti novi program restrukturiranja koji je Nadzorni odbor HŽ-a, nakon što je Uprava na njemu radila gotovo tri mjeseca, tijekom vikenda konačno prihvatio. Program je ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić dvaput vratio na doradu predsjedniku Uprave HŽ Holdinga, Reneu Valčiću.

Hajdaš Dončić o njemu se još nije izjasnio - učinit će to ovih dana budući da programu restrukturiranja zeleno svjetlo mora dati Skupština HŽ-a čiji je Hajdaš Dončić jedini član - no upućeni smatraju da je to samo formalnost i da će plan spasa HŽ-a ovaj put proći.

Što je Uprava HŽ-a točno napisala na 500 strana programa, još se drži u tajnosti. O tome, naime, nitko ne želi govoriti dok Hajdaš Dončić ne blagoslovi dokument.

No, iz krugova bliskih Upravi čuje se da se priprema privatizacija s HŽ-om povezanih društava koja ne spadaju u ključnu željezničku djelatnost, dok bi matična društva zasad trebala ostati pošteđena. No, i kod njih će biti promjena: prema onome što je Uprava HŽ-a priopćila, do kraja godine ukida se Holding, a još ranije, već do kraja rujna, gasi se i Vuča vlakova, HŽ-ova tvrtka s oko 2100 zaposlenih, koja će se podijeliti između Putničkog prijevoza i Carga.

Novi će se HŽ sastojati od tri tvrtke: Infrastrukture, čija privatizacija nije u igri, Putničkog prijevoza i Carga, koji zasad ne idu na bubanj, ali to nitko od upućenih u budućnosti ne isključuje.

Doći će i do smanjenja broja zaposlenih, kojih je u matičnim tvrtkama HŽ-a oko 12.500, a zajedno s povezanim društvima, među kojima je i TŽV Gredelj (koji čeka podjela na dva društva iz kojih bi trebao niknuti hrvatski konzorcij za tračničku industriju), više od 17.000. No, o tome koliko će ljudi tijekom provedbe programa završiti na cesti nitko jučer nije želio govoriti.

Borba za opstanak

U javnosti su se dosad iznosile različite brojke, od kojih su neke najavljivali i sami ministri: od 2000, preko 2500 pa do 5000 ljudi. Neki od upućenih, pak, vjeruju da je prekobrojnih oko 4.500. Sada je izvjesno jedino to da se višak odnosi na cijeli sustav HŽ-a, kao i da se otpuštanja neće događati preko noći.

- Program je rađen za razdoblje do 2016. i to na temelju analize poslovanja u posljednje tri godine, s projekcijom stanja u budućnosti - kratko nam je kazao izvor blizak Upravi.

Upravo je to kamen spoticanja za sindikate koji upozoravaju da je HŽ pretrpan birokratima i šefovima, a nedostaju ljudi “na terenu”. Pruge i vlakovi su zastarjeli, a Hrvatsku nakon ulaska u EU čeka liberalizacija i željezničkog prometa, pa ovakav HŽ neće moći izdržati konkurentske pritiske.

- Mi podržavamo restrukturiranje, ali ne na ovakav način. Zbog svega toga zavladala je borba za pozicije i opstanak - poručuje Mrgan.

Valčić mora posao odraditi do kraja?

Prema neslužbenim informacijama, šef HŽ-a Rene Valčić kuvertirao je ostavku ministru Hajdašu Dončiću, koju on može aktivirati kad god zaželi. No, takav je razvoj događaja malo vjerojatan.

Naime, HŽ Holding, čiji je šef Valčić, ukida se do kraja godine, a s njim nestaje i Valčićevo radno mjesto.

To, međutim, ne znači da će Valčić i otići iz HŽ-a.

Neslužbene informacije iz Vladinih krugova govore da je Valčić Hajdašu Dončiću ponudio ostavku još kada mu je ministar po drugi put odbio program restrukturiranja, ali da ostavka nije prihvaćena. Tada je Valčiću navodno rečeno da se očekuje da posao odradi do kraja.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 08:35