NESREĆA KOD NOVSKE

HŽ kasni s isplatama za stradale putnike, čak nije ni utvrdio sve identitete

HAKOM objavio rješenje željezničke inspekcije iz kojega su vidljivi propusti, prekršaji, ali i brojne rupe u internom sustavu HŽ Putničkog prijevoza

Nesreća kod Novske

 Vlado Kos/Cropix

Iako je od željezničke nesreće kod Novske, u kojoj je poginulo tri, a ozlijeđeno 11 osoba, prošlo više od tri mjeseca, tvrtka HŽ Putnički promet nije na vrijeme niti u cijelosti isplatila predujam stradalim putnicima ili obiteljima poginulih, niti je utvrdila njihov identitet, stoji u rješenju željezničke inspekcije objavljenom u siječnju na stranicama Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti.

Naime, prema legislativi, prijevoznik je u slučaju ozljede ili poginuća putnika u roku od 15 dana nakon utvrđivanja identiteta dužan isplatiti predujam za "ispunjenje trenutačnih ekonomskih potreba", no HAKOM-ovo rješenje još jednom ukazuje kako se državni željeznički operater teško snalazi u propisima.

Kako je vidljivo iz rješenja, HŽ Putnički prijevoz dosad je obitelji jednog poginulog putnika isplatio 21 tisuću eura, dakle 10.500 eura svakom od roditelja, ali tek po isteku roka od 15 dana od utvrđivanja identiteta poginulog putnika.

Postupanje s odgodom

Razlog kašnjenju, među ostalim, bila je činjenica da je HŽ Putnički prijevoz tek deseti dan od nesreće, stoji u rješenju, pokrenuo postupak utvrđivanja identiteta fizičkih osoba koje imaju pravo na naknadu iako je već u tom trenutku raspolagao kućnom adresom obitelji poginulog putnika kojima se obratio kako bi zatražio smrtni list, fotokopiju osobne iskaznice majke i oca te potvrdu o bankovnim računima.

Za još devet putnika koji u roku nisu primili isplatu predujma inspekcija je utvrdila kako nije bilo prekršaja odnosno neisplatu je ocijenila opravdanom. Naime, osmero putnika bili su državljani Irana za koje nije bilo moguće utvrditi identitet dok je jedan putnik zapravo putovao u svojstvu zaposlenika pa niti nije ostvario pravo na isplatu predujma.

No, za još dvoje putnika, stoji u rješenju, nije bilo razloga što se kasni s isplatom naknade.

Drugi propusti

Prvom je HŽ Putnički prijevoz dvaput poslao pismovnu pošiljku te ga zatražio osobne dokumente, prijevoznu kartu i potvrdu o bankovnom računu, no pošiljka se oba puta vratila u tvrtku, dok je za drugog putnika natrag stigao odštetni zahtjev njegova odvjetnika. Ono što inspekcija smatra problematičnim jest činjenica da HŽ Putnički prijevoz prvog putnika nije dodatno pokušao kontaktirati na neki drugi način (recimo, osobnim posjetom na kućnu adresu ili telefonom) dok se za drugog ispostavilo da dovode u sumnju je li uopće bio na mjestu nesreće, iako su im njegovo ime poslali iz PU sisačko-moslavačke.

Inspekcija je zaključila kako tvrtka ne samo da nije na vrijeme isplatila novac nego da nema ni uspostavljen interni proces kojim bi u slučaju nesreće mogla osigurati utvrđivanje identiteta osoba koje imaju pravo na naknadu. Naređeno im je stoga da taj proces uspostave u roku od 15 dana od zaprimanja rješenja, a predujam isplate u roku od tri dana.

Do danas nije poznato zašto je došlo do nesreće

Nesreća kod Novske dogodila se 10. rujna 2022. godine nakon što je na pruzi između Novske i Rajića putnički vlak naletio na teretni, koji je navodno stajao zbog kvara.

Poginuo je strojovođa vlaka Mario Gusak, HŽ-ov kondukter te 17-godišnje dijete, sin drugog HŽ-ova strojovođe. Do danas nije poznato kako je točno došlo do nesreće niti tko je ili što krivac za ovu strašnu kalvariju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 16:54