ZAGREB - ‘Posao stoljeća’, kako se u Hrvatskoj nazivao poslovni angažman hrvatskog konzorcija u Crnoj Gori, u izgradnji autoceste Bar-Boljare, čini se da ipak dobiva pozitivan predznak. Neslužbeno doznajemo od izvora bliskom splitskom Konstruktoru da su dobili jamstvo od kineske banke Exim za izgradnju jedne dionice autoceste, te tako osigurali preduvjete za nastavak pregovora s crnogorskom vladom.
Za sada je nepoznato o kolikom je iznosu točno riječ, ali prema dosadašnjoj proceduri, crnogorska vlada prije potpisivanja ugovora sa hrvatskim konzorcijem mora raskinuti ugovor sa grčko-izraelskim konzorcijem Actor HGH.
Crnogorski list Pobjeda piše kako je početkom travnja Milorad Pustahija, predstavnik Konstruktora u Crnoj Gori, izjavio da su primili pismo namjere banke Exim za financijsko praćenje projekta, što je potvrdio i kineski ambasador u Podgorici Li Manang. Čak je i crnogorski ministar prometa Andrija Lompar nedavno najavio obnovu spornih pregovora. Naime, Lompar je nakon sastanka s predstavnicima Europske komisije i Europske investicijske banke u Bruxellesu izjavio da će Europska komisija pomoći Vladi Crne Gore. Najavljeno je pritom da će čak 20 milijuna eura dati za izgradnju autoceste od Bara do granice sa Srbijom. Lompar je također istaknuo da se ta pomoć odnosi na tehničku podršku za izgradnju autoceste. Europska investicijska banka, koja je odbijala podržati izgradnju dionice od Podgorice do Mateševa u dužini od 42 kilometra, ipak je uspostavila kompromis sa crnogorskom vladom. Sudeći po navedenim najavama, čini se da će Konstruktor, IGH i Tehnika uspjeti u realizaciji svoje ponude na međunarodnom natječaju.
Podsjetimo, ministar prometa, pomorstva i telekomunikacija u crnogorskoj vladi Andrija Lompar i generalni direktor hrvatskog Konstruktora Željko Žderić lani su u lipnju u Podgorici potpisali ugovor vrijedan 2,77 milijardi eura o koncesiji za izgradnju autoceste Bar-Boljari, koja ide od krajnjeg juga do krajnjeg sjevera Crne Gore. Planirana dužina autoceste je 167,2 kilometara, a imat će 48 tunela, te 107 mostova i vijadukata. Izgradnja ima strateški značaj za Crnu Goru.
Posao stoljeća hrvatski je konzorcij dobio na javnom natječaju, na kojemu je sudjelovalo još pet građevinskih konzorcija iz Austrije, Grčke, Izraela i Francuske. No, preokret se dogodio u ožujku ove godine, kada je Vijeće za izgradnju autocesta u Crnoj Gori predložilo vladi da raskine ugovor s hrvatskim konzorcijem. Takvu su odluku donijeli jer splitski Konstruktor nije u predviđenom roku dostavio valjana bankarska jamstva. Nakon što je hrvatski konzorcij propustio, sjajnu su priliku dobili Grci. Crnogorska se vlada tako odlučila za grčko-izraelski konzorcij Actor HGH, koji je ponudio cijenu od 3,92 milijarde eura.
Iako je zbog nedostatka jamstava hrvatskom konzorciju propao posao, čini se da se ipak ‘vraćaju u igru’ zahvaljujući kineskoj banci Exim. Proljeće je donijelo dobre vijesti za konzorcij. Neki su hrvatski portali prenijeli informaciju da će se prema novome planu prvo graditi dionica Bar-Podgorica, umjesto ranije planirane između Smokovca i Mateševa. Također navode da bi za dionicu između glavnog grada i najveće luke u Crnoj Gori trebalo biti najmanje primjedbi iz međunarodnih financijskih krugova, koji su se negativno izjašnjavali o projektu. Prema riječima našeg izvora, za sada nisu osigurana jamstva za izgradnju svih dionica, ali se ipak očekuje da će se tijekom sljedećeg tjedna obnoviti pregovori s Vladom Crne Gore.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....