TRALJAVI POSAO

Hrvatske željeznice u BiH poslale lokomotivu na remont, ali umjesto popravka, dobili su je natrag pokvarenu, s problemima na kočnicama i kompresoru

 
 Arhiva Cropix

"HŽ Cargo", hrvatska tvrtka koja se bavi prijevozom vagonskih pošiljaka u unutarnjemu i međunarodnome prijevozu, poslao je u Bosnu i Hercegovinu na remont lokomotivu, piše Slobodna Dalmacija.

Remont su odradile "Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine". Međutim, poslovi su odrađeni prilično traljavo, o čemu je izvijestio i sarajevski Dnevni avaz. Na kraju je lokomotiva iz Hrvatske opet otišla na "popravljanje popravka".

U "HŽ Cargu" su za "Slobodnu" potvrdili određene nedostatke. No, na naš prvi upit odgovorili su šturo, pa smo inzistirali na tome da nam pošalju detaljni opis događaja, dok nam "Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine" i nakon dva tjedna čekanja nisu odgovorile na upit. Moguće da se ne žele oglašavati jer je skandal s nepopravljenim lokomotivama, sudeći po napisima u BH tisku, prilično neugodan.

Što su mediji u susjednoj nam državi pisali? Kako je nedavno objavio bosansko-hercegovački list Dnevni avaz, Uprava ''HŽ Carga'' iz Zagreba uputila je dva dopisa Upravi "Željeznica FBiH", u kojima se navodi da su napravili loš posao, točnije poslali su reklamacijske zapisnike u kojima su izrekli brojne primjedbe koje su pronašli nakon što su remontirane lokomotive stigle u Zagreb.

U dopisu se, napominje taj medij, navodi da su s izvršenom probnom vožnjom bez opterećenja i s opterećenjem utvrđene nepravilnosti koje su se trebale otkloniti prije otpreme ovom željezničkom operateru.

- Prilikom pregleda lokomotive instruktori vuče i šef Službe za tehnologiju vuče i održavanje lokomotiva utvrdili su dodatne nepravilnosti. To ne daje sliku povjerenja i kvalitete izvršenih radova - stoji u dopisu.

Dalje se navode sve primjedbe koje su uočene pa, između ostalog, i ta da nedostaje ručica za birač napona, da su fontovi oznake brojeva na boku lokomotive i čelu različiti, da je prednja strana lokomotive različite simetričnosti naljepnica i da nisu identične, da su se naljepnice kod vrata počele odljepljivati, da je temeljna boja na pojedinim mjestima naborana, da je vijak klime napola pritegnut, a klapne naopako okrenute.

Između ostalog je navedeno da je fleksibilno crijevo puklo kod kompresora, da je kod jedne slavine za opasnost u upravljačnici puknuta podloga od pleksiglasa... Ugrađeni su retrovizori s grijačem te imaju priključak. Trebalo ih je spojiti da bi imali punu fleksibilnost. Isto važi i za drugu lokomotivu, koja je također bila na popravku u Rajlovcu. Između ostalog, za nju navode da je rasvjeta pogrešno spojena, voltmetar neispravan, da ne radi ispitna signalizacija tabli, da su neispravne indirektne kočnice...

Iako HŽ ne želi govoriti o iznosima, BiH mediji navode da je cijena posla oko 600 tisuća eura. U naslovu teksta stoji "Uprava 'HŽ Cargo' pisala 'Željeznicama FBiH': Napravili ste nam fušeraj od lokomotiva".

I onda smo se obratili "HŽ Cargu" za dodatno pojašnjenje, te smo im postavili niz pitanja, poput onog jesu li natpisi u medijima točni, te koji su nedostaci uočeni. Međutim, odgovor "HŽ Carga" bio je štur, te su ignorirali konkretne upite. Odgovorili su nam ovo:

- Na predmetnoj lokomotivi su napravljeni svi radovi prema programu radova srednjeg popravka te je kao takva ispitana i primljena u eksploataciju. Kao i kod svih prijašnjih ugovora oko popravka lokomotiva, tako su i ovim ugovorom o srednjem popravku definirani uvjeti i odredbe oko reklamacijskih popravaka koji nastaju u reklamacijskom roku. Sukladno tome JP ŽF BiH će pristupiti reklamacijskom popravku prema primjedbama "HŽ Carga" d.o.o. - naveli su u "HŽ Cargu".

Budući da nismo bili zadovoljni odgovorom, ponovno smo poslali pitanja. Evo i novog odgovora Uprave "HŽ Carga".

Jesu li informacije iz navedenog članka točne?

- Postupak reklamacijskih primjedbi redovit je kod primopredaje lokomotiva, a reklamacije se tijekom daljnjeg preventivnog održavanja pravovremeno otklanjaju. Lokomotiva je upućena na reklamacijski popravak zbog nedostataka evidentiranih od strane "HŽ Carga", a prema zahtjevu JP ŽF BiH, sve sukladno potpisanom Ugovoru.

Je li faksimil pisma koje je objavio "Avaz" autentičan?

- Potvrđujemo dopis poslan od Službe za tehnologiju vuče i održavanje lokomotiva, dok drugi dopis nije jasno vidljiv, stoga ne možemo potvrditi autentičnost.

Screenshot Dnevni avaz/HŽ CARGO

Koji su točno nedostaci? Molimo točno pobrojiti sve nedostatke.

- Nedostatak zbog kojeg je lokomotiva upućena na reklamacijski popravak prvenstveno je kvar na kompresoru. Ugovorom je propisano da se samo za neke kvarove lokomotiva upućuje kod Izvršitelja, dok se svi drugi i manji popravci otklanjaju na teritoriju Naručitelja, kao što bi i sve primjedbe iz reklamacijskog zapisnika zajedno s kompresorom bile otklonjene u Hrvatskoj da nije nastala krizna situacija s COVID-om 19 i zabranom kretanja. U normalnim uvjetima rada i granične prolaznosti, sve primjedbe bi bile otklonjene u Hrvatskoj. Evidencije primjedbi su neophodne zbog garancijskog reklamacijskog roka, tako da se u tom periodu razmatranja mogu sve neusklađenosti dovesti u ispravno stanje. Isti postupak je kod svakog redovitog popravka s Izvršiteljima srednjeg popravka u Hrvatskoj, koji također u reklamacijskom roku otklanjaju neurednosti, a za veći problem lokomotiva se upućuje u njihovu radionicu.

Kolika je vrijednost posla?

- Ugovorena vrijednost popravka smatra se poslovnom tajnom i ne može se priopćavati drugim osobama.

Do kada bi popravljanje lokomotive/a trebalo trajati?

- JP "Željeznice Federacija BiH" pri kraju su s otklanjanjem svih primjedbi, piše Slobodna Dalmacija.

Dokument s nedostacima

U dopisu HŽ-a, koji je objavio "Avaz", piše i ovo:

Na lokomotivi tijekom servisnih pregleda i izvanrednih popravaka uočene su sljedeće nesukladnosti:

- Retrovizori - tanka plastika

- Kočno polužje kruto

- Vijci regulacije regulatora, nužno je podešavanje

- Cijevi pjeskara nisu pričvršćene, jedna otpala

- Brisač B strana, ne baca vodu, nema mlaznice

- Manometri GV crna, NV crvena - zamijenjene oznake

- Rasvjeta krivo spojena

- Više puta se pojavio kvar brzinomjera

- Sabirnice labave

- Voltmetar neispravan (zaglavljuje)

- Ampermetri neosvijetljeni

- Ne radi ispitna signalizacija tabla II

- Neispravne indirektne kočnice

- Tipkalo vožnje po nalogu zaglavljuje

- Instalacija zračnog sustava puna ulja (kompresor - sušač - glavni vod)

U napomeni se navodi da je većina navedenih nesuglasnosti otklonjena, no za nesukladnost broj 17 (ulje u zračnom sustavu) nužna je izmjena separatora kompresora, te izmjena aluminijeva oksida u sušaču zraka.

"Za isto je nužna demontaža krova lokomotive. Naprijed navedena nesukladnost utjecala je na onu pod rednim brojem 15' (neispravne kočnice)...", navode se, među ostalim, u dopisu.

U zaglavlju dopisa stoji: Služba za teh. vuče i održavanje lokomotiva.

Na naše pitanje je li faksimil pisma koje je objavio "Avaz" autentičan, u "HŽ Cargu" su odgovorili:

"Potvrđujemo dopis poslan od Službe za tehnologiju vuče i održavanje lokomotiva, dok drugi dopis nije jasno vidljiv, stoga ne možemo potvrditi autentičnost."

Strojovođa: Takva lokomotiva nije smjela jedan jedini metar napraviti

Došli smo i do jednog hrvatskog iskusnog strojovođe kojeg smo upitali je ovo ozbiljan previd s bosanske strane: "ulje u zračnom sustavu - nužna je izmjena separatora kompresora, te izmjena aluminijeva oksida u sušaču zraka. Za isto je nužna demontaža krova lokomotive. Naprijed navedena nesukladnost utjecala je na onu pod rednim brojem 15 (neispravne kočnice)...".

Strojovođa, koji je inzistirao da bude anoniman, nam je odgovorio: "Ozbiljan previd i vrlo skup popravak".

Još je rekao:

- Zračni sustav lokomotive je vrlo bitan i vrlo kompleksan sustav. Bitan je zato jer se vlakovi koče zračnim kočnicama. U procesu proizvodnje komprimiranog zraka postoji segment i pripreme komprimiranog zraka. Priprema je nužna zbog pravilnog rada kočionih uređaja i lokomotive i vagona.

Pretjerana zauljenost komprimiranog zraka ima za posljedicu oštećenje pojedinih uređaja, te posljedično nepravilan rad svih "potrošača" komprimiranog zraka, a najvažniji dio su kočnice. Postoje separatori ulja i vlage iz komprimiranog zraka, ali oni ne mogu otkloniti toliki višak.

Sama ugradnja tih separatora ukazuje na nužnost uklanjanja viška ulja.

Točka 15. dopisa govori da ta lokomotiva ne smije jedan jedini metar napraviti. Kao da u svom autu lagano stisnete kočnicu, a da se ništa ne zbiva. Ukratko, aljkavo odrađen posao - kaže nam taj strojovođa, kojemu smo poslali i odgovor HŽ Carga, a što je on komentirao: "Korektno su vam odgovorili".
Također kaže i da neki navodi o nedostacima nisu toliko ozbiljni.

Direktor se hvalio, a onda zašutio

Na naš upit "Željeznice FBiH" nisu odgovorile. Također, bosanskohercegovački mediji su pokušali doći do direktora Enisa Džafića, ali tvrde da nije odgovarao na njihove pozive. No, nekoliko mjeseci ranije direktor ŽFBiH je tvrdio:

- Ponosni smo što su ovaj posao uradili naši željezničari koji imaju potrebna znanja i što lokomotive izlaze iz naših pogona u Rajlovcu prema europskim standardima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
24. travanj 2024 09:09