Svi oni koji koriste toplinsku energiju putem toplana sljedeći mjesec od HEP Toplinarstva dobit će dva računa koja će morati platiti tijekom prosinca. Tako će u istome mjesecu morati platiti račune za listopad i studeni. Prema odgovoru HEP-a Jutarnjem listu, prvo stiže račun za listopad koji će trebati platiti do 15. prosinca, a potom račun za studeni koji će trebati platiti krajem prosinca.
Sve to korisnici toplinske energije mogu zahvaliti Ministarstvu gospodarstva koje je tek 25. studenoga donijelo uputu o postupanju energetskim subjektima u vezi s izdavanjem računa za isporučenu toplinsku energiju u centralnim i zatvorenim toplinskim sustavima.
Bez te upute isporučitelji toplinske energije nisu mogli izdati račune korisnicima za listopad. Naime, kako stoji u odgovoru HEP-a, "razlog kašnjenja je potreba usklađenja računa s uredbom Vlade Republike Hrvatske o otklanjanju poremećaja na domaćem tržištu energije, a kojom je krajnja cijena isporučene toplinske energije u ogrjevnoj sezoni 2022./2023. ostala nepromijenjena".
Obavezan pisani trag
Predsjednik udruge Potrošač, Igor Vujović, kaže da građani ne moraju platiti oba računa u jednom mjesecu.
- Najveći je problem što naši građani nisu dovoljno educirani kada su u pitanju njihova potrošačka prava, što, naravno, druga strana koristi - smatra Vujović i pojašnjava model prema kojem bi se građani trebali odnositi.
Prvo i osnovno je, kaže Vujović, pisani prigovor.
- Uvijek mora postojati pisani trag kojim nešto osporavate. Konkretno, ako smatrate da niste potrošili 400 nego 300 kuna, tada se pošalje takav e-mail HEP-u. Dopis se mora poslati u zakonskom roku od osam dana, a HEP je dužan odgovoriti u roku od 15 dana - navodi Vujović i dodaje da ako ne odgovore, riskiraju kaznu od deset do sto tisuća kuna. Dakle, u ovom slučaju već nećete morati u istom mjesecu platiti dva računa, odnosno dolazi do prolongiranja.
- Svaki prigovor se rješava pojedinačno tako da ako niste zadovoljni odgovorom, imate pravo i na drugostupanjsko povjerenstvo koje, pak, odgovara u roku od 30 dana - pojašnjava Vujović. Ljudi, kaže, često griješe pa se žale tako što telefonski nazovu HEP, no Vujović tvrdi da je to pogrešno jer će s druge strane biti osoba koja će braniti poslodavca, a problem neće biti riješen.
Naime, prema uredbi Vlade o otklanjanju poremećaja na tržištu energenata, opskrbljivači toplinskom energijom su za razdoblje od 1. listopada 2022. do 31. ožujka 2023. dužni na mjesečnoj razini krajnjim kupcima toplinske energije ispostavljati račune za isporučenu toplinsku energiju tako da na računima iskažu razliku u cijeni, koja se kupcima subvencionira na temelju Vladine uredbe.
Bez odgovora
Uredba je donesena početkom rujna, a Ministarstvu je bilo potrebno više od dva mjeseca da izradi tekst odluke, čime su građane doveli u situaciju da u jednom mjesecu moraju platiti dva računa, a HEP Toplinarstvo istodobno, prema vlastitom priznanju, trpi gubitke. U HEP-u naglašavaju da će nakon ovog poremećaja s izdavanjem "računi za toplinsku energiju za sljedeća obračunska razdoblja biti ispostavljeni u uobičajenim rokovima".
U Ministarstvu gospodarstva na naša dva upita nisu našli za shodno odgovoriti građanima zbog čega će u jednom mjesecu morati platiti dva računa za grijanje.
- Što se tiče mjera koje je najavila Vlada, to ne bih komentirao, pogotovo ako se govori o socijalno ugroženim skupinama. No, opet se vraćam na većinu koja može podmiriti svoje račune, ali mora znati što, zašto i koliko plaća. Također, iako postoje datumi dospijeća plaćanja, koja bi u posljednjem mjesecu značila dva računa, građani moraju znati da se i protiv toga mogu izboriti na opisane načine koji su u sklopu njihovih prava kao potrošača - zaključuje Vujović.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....