Ovo su presudni dani za splitski škver. Radnici napeto iščekuju prve poteze nove Uprave i vlasnika Tomislava Debeljaka . Za tjedan dana trebali bi svi dobiti otkaz uz pristojne otpremnine, a onda čekanje i neizvjesnost. Tko zauvijek napušta Brodosplit , a tko će se vratiti. Od 3400 radnika, prema kupoprodajnom ugovoru, samoborski DIV mora u idućih pet godina zadržati 2000 ljudi. Postupak obabira je pri kraju. Radnici su prošli nekoliko testiranja. Od psiholoških, testova inteligencije do samog međusobnog ocjenjivanja. Odluka je na kraju na direktorima sektora i poslovođama. Jer oni, kažu nam u Brodosplitu, najbolje znaju tko je vrijedan radnik, a tko zabušava. Pošteno. Samo da se ne dogodi, strahuju neki, da na kraju opstanu oni koji su dobri s rukovoditeljima. Tomislav Debeljak uvjerava nas da je to bio najpošteniji način odabira.
Veliki test
- Sada znamo profil svakog radnika. Opsežne testove prošli su svi, a na testiranjima je tri mjeseca radilo 40-ak ljudi. Riječ je o tzv. testovima od 360 stupnjeva, dakle pogled sa svih strana. Od samog radnika kako vidi sebe, do njegovih kolega ispod i iznad njega. Anonimno, pred psihologom, testovi lojalnosti i odgovornosti. Gledali smo i ima li netko kaznene prijave, kolika mu je bila stimulacija, je li napredovao ili nazadovao, koliko je imao neopravdanih izostanaka, koliko dana godišnjeg, bolovanja... - nabraja Debeljak dok sjedimo u njegovu uredu u upravnoj zgradi Brodosplita.
Četvrtak je popodne i nakon nekoliko dana dogovaranja s mladim i ambicioznim novim vlasnikom škvera napokon smo uspjeli dogovoriti sastanak. Debeljaku stalno zvoni mobitel. Stalno je na nekim sastancima. U Split se gotovo preselio. U pogonu je 24 sata dnevno. Malo spava, ali pršti energijom. A sve kako bi ugovorio nove poslove, kako bi se Brodosplit izvukao iz minusa i kako bi on ušao u povijest kao čovjek koji je spasio škver. Sudeći po njegovim izjavama, na dobrom je putu da to i napravi. Govori o tim novim projektima, ali ne odaje puno toga. Boji se jer potpisi na ugovore još nisu stavljeni. Ali uvjeren je da će ove godine ugovoriti nove poslove, da će već iduće poslovati s pozitivnom nulom, a 2015. da će raditi punim kapacitetom i s profitom. Zvuči nevjerojatno za dugogodišnjeg državnog gubitaša iz kojeg se izvlačio novac i gdje su se ugovarali neisplativi poslovi koji su generirali sve dublje financijske gubitke. Ali, Debeljak nabraja, računa, izbacuje brojke.
Novi ugovori
Ugovori su već potpisani za gradnju pet čeličnih jedrenjaka i za jednu luksuznu jahtu koju će škverani raditi za svoju tvrtku Brodosplit plovidba. Jedrenjaci s tri jarbola će biti dužine 60 metara, širine 10 metara i visine do glavne palube 5,35 metara, a ostvarivat će brzinu od 11 čvorova. Brodovi će imati klasu putničkih brodova. Vrijednost ovih ugovora je oko 300 milijuna kuna, a trebali bi se isplatiti za tri do sedam godina. Ovisno o popunjenosti. A onaj dio godine u kojem ne budu popunjeni, najavljuje Debeljak, jedrenjaci će se u last minute aranžmanu nuditi i radnicima DIV grupacije.
- Onima najvrjednijim radnicima dat ćemo stimulaciju da mogu platiti krstarenje. Možda čak i regres - otkriva Debeljak način na koji će pokušati stimulirati radnike i kaže da će izgradnja jedrenjaka biti po cijeni od 20 do 30 posto nižoj od tržišne jer će ih graditi pet u seriji.
I dok na škverskim navozima stoje dva ogromna broda koja su već u startu za nizozemskog brodara ugovorena s gubitkom, Debeljak priča o novim projektima koji bi trebali izvući Brodosplit iz negativne bilance. Ne otkriva puno detalja, ali doznajemo da je riječ o dva ugovora za četiri i osam brodova za off shore projekte, odnosno za vađenje nafte iz mora. Tu je i ugovor pred potpisivanjem za jedan srednji kruzer od stotinjak metara. Sve za strane naručitelje. Tu su i projekti izgradnje vjetroelektrana za izvoz i domaće tržište. Debeljak planira otvarati i vjetroparkove. U škveru sada efektivno radi samo oko 800 ljudi od oko 2000 koji dolaze na posao. Ostali su ili na čekanju ili na bolovanjima. U tvorničkim halama radna atmosfera. Varioci rade na komponentama za brodove, a tu se slaže i most preko Drave u Osijeku, investitora Hrvatskih autocesta. Naručitelj je toga dijela posla, vrijednog oko 6 milijuna kuna, Zagreb-Montaža Vikom. Već su u Brodosplit stigle prve komponente materijala za izgradnju centralne kutije, čeličnoga “srca” mosta koje se proteže u duljini 400 metara, širini 27,9 metara s težinom od 1340 tona. Škver će od ranije izrađenih podsklopova izraditi 35 segmenata glavnog nosača težine od 36 do 46 tona, obojati ih zaštitnim primerom i isporučiti izravno na gradilište. Ukupna dužina mosta bit će 2507 metara, a gradi se na paneuropskom cestovnom koridoru Vc kojim se sjever Europe preko Budimpešte, Osijeka i Sarajeva povezuje s Jadranom.
Ivica Zaninović 49-godišnji je voditelj je jedne od škverskih sekcija. U Brodosplitu je od 1994.
- Bitno je da ima posla. Naši radnici pomažu i na navozima, samo da se radi. Atmosfera je takva da svi iščekuju odluku Uprave o tome tko će ostati, a tko će dobiti otkaz. Nadamo se da će oni koji su dobri nastaviti raditi, a da će otpustiti samo one najlošije - kaže.
Kaznene prijave
Plaća im redovito stiže i u prosjeku iznosi oko 5000 kuna. Imaju fiksni i stimulativni dio. Kažu da se i napeta situacija između sindikata i Uprave primirila. Promjene koje su nastale dolaskom novog vlasnika, većinom, pozdravljaju. Debeljak je uveo novi radni ritam, nabavio im je svima mobitele kako bi mogli međusobno komunicirati, postrožio je ulaske i izlaske iz škvera pa ih sada zaštitari pregledavaju da ne bi što iznijeli iz postrojenja. Debeljak želi i srediti poslove nabave jer je uvidom u registratore shvatio da se roba nabavljala i po 27 puta većoj tržišnoj cijeni. Bilo je tu svega, od toga da je roba deklarativno odlazila na brod, a završavala je kod nekoga doma, do toga da su ljudi dolazili s čamcima i krali u škveru. Bilo je i onih odvažnijih koji su ronili kako bi ukrali nekoliko kilograma bakra. Debeljak je podnio nekoliko kaznenih prijava i sada se sve to procesuira. A radnike koji škveru duguju cijelu svoju mlados, zapravo sada zanima samo to da imaju posao.
Ivica Vučković, koji radi kao poslovođa predmontaže, ima 40 godina radnog staža. Prisjeća se vremena kada je škver godišnje gradio tri velika broda. Sada je posla manje, ali svi čekaju nove upise u knjigu narudžbi. Novi vlasnik im to obećava, a oni vjeruju da će biti tako.
Dvojicu radnika zatekli smo taman u vrijeme marende. Jedan od njih je poslovođa i kaže da ga nitko nije pitao za mišljenje tko bi trebao ostati od radnika. Zbog toga je nezadovoljan jer smatra da poslovođe i inženjeri najbolje znaju tko je dobar radnik. Ne vjeruje ni u testove jer misli da to nije najbolje mjerilo.
Problem testova
- Imate ljudi koji su od 10.000 radnih sati 7000 sati bili na bolovanju. Ako taj dobro riješi test, postoji mogućnost da ostane. Ja imam dvojicu radnika koji sigurno nisu kapacitet za testove, ali su izuzetno vrijedni. I sada će oni dobiti otkaz jer nisu dobro napisali test. Ako se bude pitalo direktore, oni će opet ostaviti svoje - kaže nam taj poslovođa i poručuje da ne vjeruje nikome sve dok nema brodova na navozima.
S druge strane, Debeljak obećava nove ugovore i zapošljavanje velikog broja ljudi.
A zašto otkazi, otpremnine, pa vraćanje na posao, pitamo ga.
- Izdvojit ćemo neke tvrtke tako da se zna tko što radi. I da svatko odgovara za svoj posao. Ako, primjerice, izolateri ne rade dobro, prvo ide smjena direktora, a onda ako opet generiraju gubitak, ide stečaj. Ako do toga dođe, mi smo im dali otpremnine i tu smo posve moralno čisti. Za ljude koji u škveru ostanu bez posla napravit ćemo sve da se ponovno zaposle. S HZZ-om imamo dogovor da im se pomogne kroz mjere zapošljavanja. Da pokrenu neki svoj biznis s tom otpremninom jer će ona biti 2,5 puta veća od zakonskog minimuma. Ako ih se skupi desetak s kapitalom od oko 2 milijuna kuna, mogu otvoriti neku svoju tvrtku. Mi ćemo im pomoći i kod otvaranja tvrtke, a ja ću ih i reklamirati u svakoj prilici pred novinarima - poručuje Debeljak.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....