Na koju nagradu mislite – odgovara uz osmijeh protupitanjem Gordana Kovačević, predsjednica Uprave Ericssona-Nikole Tesle kad je novinari Globusa pitaju za nagradu... Nije nadmeno – samo ove godine dobila ih je tri: orden Carla XVI., Kraljevsku polarnu zvijezdu, za suradnju sa švedskim Ericssonom koja traje već 60 godina, u Sarajevu ju je ljetos Europsko udruženje menadžera proglasilo menadžerom desetljeća i poslovnom ženom godine, a dobila je i godišnju nagradu Odjela za komunikacije hrvatske sekcije IEEE za razvoj ICT tehnologije, piše Globus.
“U okružju u kojemu živimo u kojemu postoji velik broj negativnih primjera važno je vizualizirati i kompanije i pojedince koji s optimizmom gledaju naprijed. Eto, i to postoji u Hrvatskoj: uspjeh”, reći će ona.
Gordana Kovačević, već devetu godinu predsjednica kompanije Ericsson-Nikola Tesla i članica Ericssonova tima Srednje Europe koji obuhvaća osam zemalja, inficirana je Teslom od rane mladosti. Za drugo osim Nikole Tesle ne zna: odrasla je na Trešnjevci, na posljednjoj godini studija na Elektrotehničkom fakultetu bila je Teslina stipendistica i odmah se tamo zaposlila, dolaskom Ericssona 1995. postala je članica užeg tima. Nametnula se kao jedna od rijetkih liderica u svijetu informacijsko-komunikacijske tehnologije, a Ericsson-Nikolu Teslu pretvorila je u uspješnu tvrtku sa 1597 zaposlenih – od čega je posljednjih godina zaposleno oko 800 stručnjaka. Ericsson izdvaja iz mase i činjenica da je samo 14 posto svojih prihoda ostvario na domaćem tržištu, sve ostalo rezultat je prodaje znanja i usluga na inozemnom, a mnogi Ericssonovi stručnjaci rade posvuda po svijetu.
Iako već petnaestak godina dozira svoje pojavljivanje u medijima i kloni se uloge doktorice ekonomske opće prakse, kad Gordana Kovačević napokon nađe vremena i razloga za novinski intervju – pokazat će da je žena goleme energije; fokusirana toliko da će nastaviti elaborirati misao nesvjesna da mijenjam kaseticu... Uopće ne koristi izraze koji imaju negativan prizvuk: problemi, kriza, raspad tržišta u njezinu poslovnom rječniku objedinjeni su jednom riječju – izazov. Razgovarali smo dan poslije njezina dolaska iz Poljske, ali to nije ništa novo – u njezinu uredu kofer je vječno spakiran, a ona pripravna da u trenu neočekivano otputuje na drugi kraj svijeta.
Dok se u Hrvatskoj većina tvrtki guši u dugovima i problemima, ostvarili ste odlične poslovne rezultate u 2012. – prihode od 1,9 milijardi kuna, od čega je 533 milijuna kuna ostvareno na prodaji znanja vaših stručnjaka i neto dobit od 126,9 milijuna kuna. Na koji način ste se pripremali za krizu?
- Počeli smo kad krize nije ni bilo! Često se analiziraju kvartalni rezultati, a iz njih se ne može uvijek zaključiti što je strateški bitno za kompaniju ako se ne sagleda kontinuitet, trendovi i strategija. Prošla godinama nam je bila izuzetno uspješna, i po udjelu izvoza i svih ostalih elemenata, ali prethodile su joj godine u kojima smo ulagali u nova područja, nove kupce, tržišta. Posao i uspjeh se ne događaju preko noći. Kvalitetni projekti pripremaju se godinama, a svaka godina, ako kompaniju dobro vodite, ima neke svoje specifičnosti. Tako se, mijenjajući se stalno, zapravo pripremate za različite scenarije.
Kažete da prihod i dobit nisu najvažniji, a što onda jest?
- Prihod i dobit su jako važni elementi, ali važno je da ih ostvarujete u kontinuitetu. Kvalitetne, zdrave kompanije razmišljaju o krizi kad krize nema i pripremaju se za zahtjevne uvjete na tržištu. Ako financijska sredstva kompanije ulažete strateški na pravi način, čak i u godinama kad dobit kompanije nije rekordna, ali znate zašto je to tako - zato što ste uložili u neke dodane vrijednosti i nova područja, ljude i njihovo znanje i kompetencije, onda nemate razloga za brigu.
Kad ste se suočili s krizom, koje ste to mjere poduzeli? Što ste kao predsjednica kompanije prvo pomislili da morate napraviti?
- Nije ova kriza jedina koju pamtimo, niti će biti posljednja, treba se s realnošću suočiti i pokušati napraviti najbolje što možete. I prije krize imali smo definiranu strategiju, prioritete za naredne četiri godine. Nije prioritet svake godine identičan, jedne godine nam je jako važno da investiramo npr. u zdravstvo, da nađemo novog kupca, velikog mobilnog operatora, da dobijemo nove odgovornosti u istraživanju i razvoju… Važno je da budete spremni odstupiti od svojih planova, prilagoditi se novim uvjetima, ne smijete biti rigidni, jer je tržište poput živog bića - mijenja se, raste, pada. Stalne promjene su naša stvarnost. Ako se ne znate prilagoditi promjenama, ni najbolja strategija neće vam pomoći. I naravno, treba računati na ljude, njihovo znanje i energiju!
Je li vas bilo strah loših rezultata, da ćete podbaciti?
- Kad ste lider kompanije, ne smijete imati straha. Strahovi vas blokiraju. Morate biti vizionar i biti svjesni da su teški periodi i krize – iako je meni draža riječ izazovi – dio posla.
...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....