ATRAKCIJA NA PLESU

FOTO: LETEĆI DIV Najveći avion na svijetu sletio u Zagreb! Kapetan: 'Pista je prekrasna'

Antonov 225 došao je po transformator koji je proizveo Končar. Trebao bi ga prevesti na Filipine. Očekuje se da će utovar transformatora početi sutra, i trajat će oko 14 sati. Predviđeno vrijeme polijetanja je u nedjelju, 10. studenoga, u 6 sati ujutro
 Goran Mehkek/CROPIX

ZAGREB - Danas u 17:45 sati na pistu zagrebačkog aerodroma sletio je najveći avion na svijetu Antonov 225. Avion dolazi kako bi se u njega ukrcao transformator koji je proizvela tvrtka Končar Energetski transformatori i prebacio na Filipine. Riječ je o transformatoru snage 318 megavoltampera mase 210 tona.

Više stotina znatiželjnih građana okupilo se oko Zračne luke Zagreb, dok su djelatnici ZLZ-a marljivo čistili sletnu pistu kako se ne bi dogodio kakav incident pri slijetanju. U kontrolnom tornju posao se obavljao smireno i rutinski, kao da slijeće bilo koji 'obični' avion, a ne najveći zrakoplov na svijetu.

Avion su po transformator poslali filipinski naručitelji kako bi što prije stigao u elektranu San Lorenzo na otoku Cebu. S obzirom da je za transport brodom potrebno čak 45 dana, Filipinci su se odlučili za transport avionom koji će trajati 2 dana. Antonov An - 225 može prevesti 250 tona tereta i jedini je takav avion na svijetu.

Maksimalna težina uzljetanja je 640 tona, a raspon krila mu je 88,40 metara, a površina 905 četvornih metara.

ZAGREB - Zrakoplov Antonov An-225, najveći zrakoplov na svijetu i koji može ponijeti najviše tereta sletjet će danas na Pleso, zagrebačku zračnu luku u kojoj će ukrcati 140 tona težak transformator tvrtke Končar i odvesti ga za elektranu San Lorenzo na Filipinima.

Najveći operativni zrakoplov na svijetu nazvan Mriya, što na ukrajinskom znači "san", dugačak je nešto manje od nogometnog igrališta i visok kao šesterokatnica. Za tu jedinstvenu leteću grdosiju dužine 84 metra, raspona krila 88 i visine 18 metara vlada veliko zanimanje zrakoplovnih entuzijasta koji putuju po svijetu kako bi ga vidjeli i snimili.

FOTOGALERIJA: Sinoć je od tvornice Končar Energetski transformatori započet prijevoz transformatora u projektu San Lorenzo, snage 318 MVA, napona 240 - 16,5 KV, mase 136 tona, sa najvećom transportnom masom 140 tona. Tijekom današnjeg dana transformator će biti isporučen za Filipine avionom Antonov 225, najvećim transportnim avionom na svijetu.





An-225 projektnog ureda Antonov nastao je povećanjem transportnog zrakoplova An-124 Ruslan, transportera s četiri motora za strateške vojne operacije. Projektanti su produžili trup zrakoplova, dodali dva motora i promijenili repne upravljačke površine tako da bi bio lakše upravljiv kad nosi teret na leđima - jer upravo za to je bio i napravljen.

Naime tadašnji SSSR- je trebao zrakoplov koji je na leđima mogao nositi raketoplan Buran i raketne nosače Atlant prema kosmodromu Bajkonur u Kazahstanu, kao što je SAD imao dva prerađena Boeinga 747 koji su prevozili space shuttle.

AFP

Dovršen je jedan primjerak Mriye, koja je od NATO-vih stručnjaka dobila kodni naziv Cossack (Kozak), dok je za drugog proizvedeno oko 60 posto trupa. Prvi let obavljen je u prosincu 1988. Mihail Haračenko, glavni pilot na probnom letu, rekao je da je pri prvom susretu s Mriyom dok su još trajali radovi u hangaru, pomislio: "Ovaj zrakoplov neće poletjeti". Iduće dvije godine An-225 nastupio je na najpoznatijim svjetskim zrakoplovnim izložbama u Parizu i u Londonu.

Nakon propasti SSSR-a i istočnog bloka te otkazivanja svemirskog programa zrakoplov je umalo završio u rezalištu kad su ga 1994. stavili u skladište i skinuli mu motore. Međutim u međvremenu je osnovana tvrtka Antonov Airlines kojoj je uz "manje" zrakoplove An-124 zatrebao i avion za prijevoz iznimno velikih i teških tereta pa se pristupilo ponovnom osposobljavanju Mriye za let.

Antonov 225 prazan teži oko 300 tona, a rekordan teret koji je dosad prevezao je 189 tona težak generator 2009. godine. Maksimalna težina tereta u teretnom prostoru je 250 tona a najveća težina koju može ponijeti "na leđima" je 200 tona a s takvim teretom može letjeti na udaljenosti 4500 kilometara, dok s maksimalnom količinom goriva stiže na odredišta udaljena 13 do 15 tisuća kilometara. Ovaj leteći div drži gotovo 240 rekorda u svijetu zrakoplovstva i zračnog prijevoza.

Prvi let zrakoplovom koji su braća Wilbur i Orville uspjeli postići svojim zrakoplovom 1903. godine od 37 metara, kraći je od 43 metra dugog teretnog prostora An-225 u koji može stati rastavljen trup Boeinga 737. Šest motora Progress D-18, od kojih svaki može dati 229.5 kN potiska, čini ga zrakoplovom s najjačom pogonskom skupinom. Radi sigurnosti svi bitni sustavi u zrakoplovu su učetvorostručeni tako da kvar ne bude fatalan za šesteročlanu posadu.

Bivši hladnoratovski protivnici također koriste An-225 pa su tako Mriyom prevozili hranu za kanadske i američke vojnike tijekom rata u Iraku.

Antonov bi trebao prevesti glavni dio transformatora snage 318 megavoltampera, a ostatak će biti transportiran redovnim aviolinijama. Rok za njegovu izradu bio je pet i pol mjeseci, ali je skraćen za 35 dana.

Filipinski kupac odlučio se za prijevoz transformatora zrakoplovom koji će trajati dva dana kako bi uštedio na vremenu jer zbog kvara postojećeg transformatora snosi gubitke. Prijevoz brodom potrajao bi 40 do 45 dana. Prijevoz zrakoplovom košta tri milijuna dolara i skuplji je od samog transformatora jedan i pol puta.

Očekivano vrijeme slijetanja zrakoplova u Zračnu luku Zagreb je danas u 18 sati, utovar je u subotu i trajat će oko 14 sati, a predviđeno vrijeme polijetanja je u nedjelju u šest sati.

Gdje god se pojavi apsolutna je atrakcija. U upravu Zagrebačkog aerodroma stiglo je više tisuća zahtjeva za organizirano fotografiranje aviona no zbog smanjenog kapaciteta odobreno je 300 zahtjeva.

Treba reći da će danas pristup na vidikovac Zračne luke, odakle će se moći snimiti slijetanje aviona, biti dozvoljeno samo osobama s akreditacijama dok će građani koji žele vidjeti avion to moći učiniti sutra kada će aviona biti na pisti i trajat će utovar tereta.

FOTOGALERIJA: Prijevoz transformatora do Plesa

Prema prvim informacijama, dosta se građana uputilo prema aerodromu kako bi uživo pratilo sljetanje aviona no to će moći gledati samo kroz ogradu Zračne luke, a na vidikovac neće moći prići.

Goran Mehkek / Cropix

Kapetan Antonova: 'Trema? Ne, zadnji put sam je imao prije 35 godina'

Neposredno nakon slijetanja u Zagrebačku zračnu luku najvećega transportnog zrakoplova na svijetu, ukrajinskog Antonova 225, njegov pilot Dmitro Antonov izjavio je večeras kako da mu je drago da se nalazi "na zemlji u Zagrebu".

"U Hrvatskoj se nalazimo prvi puta u povijesti jer smo dobili zadatak da prevezemo Siemens-Končarov transformator iz Zagreba na Filipine. Očekujemo ukrcavanje tereta i polijetanje u nedjelju ujutro oko 6 sati. Na tom putu bit će nekoliko slijetanja od kojih je prvo u Bakuu u Azarbajdžanu, zatim u Alma-Ati u Kazahstanu, potom u Kini te konačno slijetanje na otok Cebu na Filipinima", rekao je Antonov.

Na pitanje novinara je li bilo teško prizemljiti tako velik zrakoplov (dug 84 metra, raspona krila 88 m i visokog 18 metara), na pistu zagrebačkog aerodroma, pilot Antonov je rekao kako je pista prekrasna i sasvim dovoljna za slijetanje takvog zrakoplova. Dodao je kako su se zaustavili na pola piste.

Na upit je li imao tremu pri slijetanju u Zagreb, Antonov je u šali odgovorio kako je tremu imao prije 35 godina kada je bio student Visoke vojne škole i kada je prvi puta pilotirao zrakoplovom.

Što se tiče Antonova 225, dodao je da je već ranije pilotirao sličnim tipom zrakoplova, iako nešto manjim, Antonovom 124.

Kapetan Antonov je također kazao kako je Ukrajina 2001. certificirala zrakoplov Antonov 225 i da mu je državna administracija dala dozvolu da njime pilotira.

Posadu Antonova 225 čine tri zrakoplovca - dva kapetana i jedan pilot, a inače ima 12 pilota koji imaju pravo pilotirati tim zrakoplovom.

Dočeku ukrajinskog zrakoplova večeras u zagrebačkoj zračnoj luci nazočan je bio i ukrajinski veleposlanik Aleksander Levčenko.

Članovi posade Antonova 225 sutra imaju slobodan dan i provest će ga u razgledanju Zagreba i njegovih povijesnih znamenitosti.

Članica Uprave tvrtke Končar - Transformatori Natalija Šulentić kazala je kako je dolazak zrakoplova Antonov 225 velik događaj za njihovu tvrtku jer su dugo i predano radili na organizaciji transporta transformatora za Filipine.

No, njegov dolazak je samo prva faza. Predstoji utovar i otprema transformatora i svi željno očekujemo da zrakoplov stigne na cilj i da transformator isporučimo kupcima, dodala je.

Na upit o mogućim problemima s obzirom da na Filipinima bjesni oluja, Šulentić je rekla kako će se, bude li potrebno, naći alternativni aerodrom za slijetanje. No, očekujemo da će već u ponedjeljak, 11. studenoga, zrakoplov Antonov s transformatorom sletjeti na otok Cebu.

"Ovo je velik projekt, vrijedan pet milijuna eura, a radi se o drugom transformatoru koji isporučujemo istom kupcu. Na transport otpada velik dio iznos, no vjerujemo da će kupac cijeniti kratak rok isporuke koji smo dodatno skratili te da ćemo i dalje uspješno surađivati", istaknula je Šulentić.

Transformator je trebalo brzo transportirati jer filipinska trafostanica San Lorenzo kojoj je namijenjen, trenutačno ne radi i velik dio tamošnjeg stanovništva je bez električne energije. (H)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. ožujak 2024 11:16