TKO ĆE FINANCIRATI 'POSAO STOLJEĆA'?

EIB: Ni mi nismo obećali kredit za autocestu

Izvori iz Vlade tvrde da IGH, Tehnika i Konstruktor imaju samo pismo namjere Unicredita
Zagreb, 070208.IGH, Janka Rakuse 1. Jure Radic intervju.Foto: Elvir Tabakovic / CROPIX
 Elvir Tabaković / CROPIX

ZAGREB - Europska investicijska banka nije obećala kredit ili garanciju tvrtkama IGH, Tehnika i Konstruktor za gradnju crnogorske autoceste Bar - Boljare .

Glasnogovornik EIB-a Dušan Ondrejicka potvrdio je kako “EIB nije osigurao zajam ili kreditnu garanciju hrvatskom konzorciju za gradnju autoceste u Crnoj Gori”. Tako je, nakon EBRD-a, i druga europska banka demantirala vijest o kreditiranju hrvatskih tvrtki u “poslu stoljeća” s vladom Crne Gore. Predstavnici konzorcija još su u siječnju tvrdili da s Europskom investicijskom bankom pregovaraju o osiguranju potrebnih kredita u visini 407 milijuna eura.

Talijanski uvjet

Istodobno, iz uprave IGH moglo se čuti kako je u Podgoricu poslano i jamstvo Vlade RH, što su Banski dvori ubrzo demantirali. Izvori Vlade za Jutarnji tvrde da je premijerka Kosor izrazila samo potporu projektu, koje ne uključuje davanje bilo kakvih garancija.

Iz istih izvora se može čuti da naš konzorcij ima potporu samo jedne inozemne banke, talijanskog Unicredita, te da se i u tom slučaju samo radi o pismu namjere. Unicredito se, navodno, obvezao da će gradnju kreditirati pod uvjetom da u njemu jednakomjerno sudjeluju i ostali partneri: hrvatski konzorcij i crnogorska vlada. No, hrvatski partneri nemaju osiguranih sredstava jer su u paničnoj potrazi za jamstvima, dok crnogorski mediji javljaju da se u sličnoj situaciji nalazi i vlada u Podgorici.

Protiv bio i MMF

Crna Gora za taj je projekt trebala osigurati 1,7 milijardi eura, što je više od 50 posto crnogorskog BDP-a, dok je hrvatski konzorcij trebao sudjelovati s milijardu eura. Zbog nerealnih očekivanja crnogorske vlade i IGH europske investicijske banke odbile su sudjelovati u projektu, a protiv njega se izjasnio i MMF. U crnogorskoj javnosti pokrenuto je pitanje isplativosti autoceste vrijedne 2,7 milijardi eura, s obzirom da ne postoji koridor prema Beogradu, glavnom pravcu autoceste. Crnogorski tisak povezivao je projekt s dogovorom Đukanović - Sanader, uz sumnje u basnoslovne provizije.

Političari i partneri

Da su političari osobno zainteresirani za projekt pokazuje i partnerstvo Milana Roćana, ministra vanjskih poslova CG-a, s poduzetnikom Rajkom Ubovićem u tvrtkama Bemex i Genex koje su kupile mehanizaciju za gradnju autoceste kreditom u Prvoj banci, čiji je vlasnik Aco Đukanović, brat crnogorskog premijera.

Dioničari moraju vidjeti ugovor

Analitičari domaće burze u najmanju ruku su začuđeni netransparentnim ponašanjem IGH i Tehnike. Iako obje tvrtke kotiraju na burzi, a dionice IGH i na prvoj kotaciji burze, do danas nisu obznanili sadržaj ugovora s crnogorskom vladom ni podatke o načinu financiranja ili kreditnim jamstvima. Prema mišljenju burzovnih analitičara, ovakva netransparentnost u suprotnosti je sa Zakonom o dioničarstvu. - Postoje detalji ugovora koji su poslovna tajna, poput podataka o visini kamate i sl., ali mali dioničari, zaposlenici tvrtki, ali i država koja daje potporu projektu, morali bi znati sve o glavnim elementima ugovora - tvrde sugovornici Jutarnjeg. Smatraju da je potpuna tajnost u dogovaranju posla vrijednog 2,7 milijardi eura presedan u europskim okvirima. ( G. Malić)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 05:42