Benzinske postaje su oduvijek bile dio cestovne infrastrukture. Od početka pa sve do danas glavnina djelatnosti i prihoda odnosila se na prodaju naftnih derivata, odnosno goriva.
Oduvijek su benzinske postaje imale i dodatni asortiman koji je uključivao ponudu autokozmetike, autodijelova i maziva te prehrambeni dio. Ponuda se uglavnom odnosila na sitnice koje su trebale građanima kada trebaju brzo riješiti neku situaciju. Uglavnom, te sitnice su se u trenutku kada su bile zatvorene trgovine mogle nabaviti na benzinskim postajama, koje su duže radile, a neke rade, kako smo svjedoci, neprekidno.
Željko Mandarić, direktor tvrtke Adria Oil iz Kastva koja ima 40-ak benzinskih postaja, ističe kako se prodaja asortimana široke potrošnje na benzinskim postajama značajno promijenila u posljednjih 10-20 godina. "Ako su tada na benzinskim postajama prevladavali gorivo i artikli poput motornih ulja, svjećica i remenja za vozila te druga autooprema, danas benzinske postaje nude značajno širi asortiman.
Artikli za domaćinstvo
U ponudi su već neko vrijeme UNP boce za domaćinstvo, briket i pelet za grijanje, a odnedavno ne samo pakirani prehrambeni artikli, nego i svježi, cijeđeni sokovi, kroasani, sendviči, hotdog i ostalo. Isto tako, na benzinskim postajama naći ćete i artikle za domaćinstvo poput toaletnog papira, praška za veš, tablete za perilice suđa i slično. Benzinske postaje postaju prodajno mjesto za sveobuhvatnu kupnju.
Sama činjenica da država i dalje regulira maloprodajne cijene motornih goriva i ograničava maržu, trgovci motornim gorivima stavljaju naglasak na prodaju trgovačke robe u svojim dućanima kako bi barem minimalno ublažili gubitak marže.
Tako su benzinske postaje u ponudu uključile i svježi kruh, ulje, šećer i brašno kao rezultat zatvaranja, odnosno ograničavanja rada trgovina nedjeljom", pojašnjava Mandarić.
Jedan naš sugovornik, koji ima nekoliko benzinskih postaja, a zamolio nas je da mu ne navodimo ime, protivi se prodaji kruha na benzinskim postajama, ali naglašava da ne osuđuje onoga tko ga prodaje jer se namjestila takva situacija da zbog neke nerazumne administrativne odluke u srcu sezone ne rade trgovine specijalizirane za prehranu.
Državni problem
Ova situacija s prodajom kruha, prema riječima našeg sugovornika, dogodila se zbog, doista, čudne situacije da su u špici turističke sezone dva dana zatvorene trgovine, tako da su se neki vlasnici benzinskih postaja samo prilagodili takvoj situaciji. "Dakle, to nije problem koji su nametnuli poduzetnici, nego je problem države, koja se na nepromišljen način odlučila miješati u trgovačke odnose i tržište.
Mali vlasnici benzinskih postaja prolaze, zbog Vladinih uredbi o ograničenju cijena goriva, težak period, tako da razumijem kolege koji su to napravili, ali nisam osobno za to da prodajemo svježe pečen kruh. Svi poduzetnici koji se bave klasičnom distribucijom u posljednje dvije godine su u problemima. Dobitnik je samo Ina, koja ima rafinerijsku djelatnost", pojašnjava naš sugovornik.
Benzinska postaja nije bila objekt u kojem se prodavalo samo gorivo, a ovisno o lokaciji i različiti dodatni asortiman. "Prilagođavalo se potrebama građanima i može se reći da je to klasična tržišna utakmica. Uvijek su benzinske postaje imale dodatni asortiman, a taj asortiman je nekada bio sužen jer nije bilo tržišno gospodarstvo. Imali ste jednog proizvođača baterija, jednog-dva proizvođača cigareta, čokolada, grickalica, keksa, jednog proizvođača motornih ulja..., a onda je razvojem tržišta asortiman obogaćen.
Obogaćen je uglavnom na pritisak dobavljača. Dakle, nekada su benzinske imale samo Kraševe čokolade, Franckov čips i kavu, Podravkine grickalice i začine, Saponijin deterdžent, Inina maziva..., a onda je na inicijativu dobavljača asortiman obogaćen, tako da imate deset proizvođača čokolada, pet proizvođača slanih štapića, deset proizvođača žvakaćih guma, deset proizvođača maziva...
Kopija inozemstva
Isto kao što je slučaj u trgovinama. Tu su i neki novi proizvodi. U posljednjih desetak godina imate pakirane sendviče. U posljednjih pet-šest godina možete dobiti coffee to go, hranu za životinje, kapsule za perilice, cijeđene sokove... Tih proizvoda nekada uopće nije bilo. Prije toga su se na benzinskim postajama mogli nabaviti zapakirani prehrambeni proizvodi", govori nam ovaj poduzetnik.
Izgradnjom autocesta benzinske postaje počele su prilagođavati ponudu putnicima, pa tako uz postaje imate ponudu toplih gotovih jela, peciva, pa čak à la carte restorane i smještaj. "Prvi je bio Marché na postajama Tifona, pa je Ina pratila trend otvaranjem Fresh Cornera. Taj trend je pojačan u posljednjih desetak godina i preslikan iz inozemstva. Na ruku ide i to što je sada obogaćena ponuda peciva i kruha koji su zaleđeni i koje treba samo podgrijati i koji je najprije došao u trgovačke lance", naglašava naš sugovornik.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....