Do kraja godine Hrvatska neće uspjeti povući sva odobrena sredstva EU-a za gradnju pruge Dugo Selo - Križevci te će iz državnog proračuna za dovršetak projekta morati platiti oko 40 milijuna eura, saznaje Jutarnji list. Riječ je pruzi koja se gradi još od srpnja 2016. godine, a završetak se ne nazire.
Prema dostupnim informacijama, u ovom trenutku dovršeno je oko 75 posto radova. Rok za korištenje bespovratnih sredstava fondova Europske unije za financijsko razdoblje od 2014. do 2020. je 31. prosinca 2023. godine, a kako do tada neće biti dovršeni radovi u vrijednosti od oko 40 milijuna eura, njih će morati platiti hrvatski porezni obveznici. Tako će hrvatska država, umjesto 30-ak milijuna eura, za ovaj projekt morati izdvojiti oko 70 milijuna eura.
Ovo je prvi put da će država za dovršetak nekog infrastrukturnog projekta sufinanciranog sredstvima EU-a morati posegnuti u proračun jer na vrijeme nisu povučena sva sredstva. Europska komisija projekt sufinancira sa 144,5 milijuna eura, a ukupna vrijednost projekta je oko 180 milijuna eura. Kako doznajemo, na 38,2 kilometra trase tek predstoji izgradnja kolodvora Dugo Selo, a radovi na zgradi kolodvora u Križevcima su pred završetkom. Nedavno je tvrtka Dalekovod, koja je preuzela vodstvo u hrvatskom konzorciju koji gradi prugu, angažirala tvrtku Zagorje gradnja za izvođenje zemljanih radova. Zasad nitko ne želi procjenjivati hoće li dionica biti završena sljedeće godine ili tek 2025.
Povećani troškovi
Do kraja sljedeće godine trebala bi biti završena dionica pruge Križevci - Koprivnica - državna granica, koju gradi turska kompanija Cengiz İnşaat. Da apsurd bude veći, gradnja te dionice počela je četiri godine nakon dionice Dugo Selo - Križevci, a bit će završena u isto vrijeme ili čak prije od one čija je gradnja počela 2016. Kako saznajemo, radovi na dionici prema granici s Mađarskom dobro napreduju i do kraja godine bit će ih završeno 50 posto.
HŽ Infrastruktura nedavno je turskoj kompaniji platila oko deset milijuna eura za povećane troškove. Dobro napreduju i radovi na rekonstrukciji i obnovi 18,7 kilometara jednokolosiječne željezničke pruge Vinkovci - Vukovar te bi trebali biti završeni do kraja godine.
Dionice od Dugog Sela do granice s Mađarskom samo su dio pruge koja vodi od Rijeke do granice. Dio tog pravca je i nizinska pruga koja se proteže od Zagreba do Rijeke. Na tom dijelu, na dionici Hrvatski Leskovac - Karlovac, dugačkoj 44 kilometra, počela je gradnja novog kolosijeka i modernizacija postojećeg. Tvrtka Strabag na nekim dijelovima izvodi zemljane radove, no već se sada kasni oko šest mjeseci.
Naplaćena garancija
Problem je što još nisu ishođene sve građevinske dozvole. Od 11 potrebnih, do kraja srpnja trebale bi biti ishođene posljednje dvije. Drugi veliki problem je neslaganje u utvrđivanju metodologije utvrđivanja razlike u cijeni radova zbog poskupljenja građevinskog materijala. Ministarstvo regionalnog razvoja nedavno je, kako doznajemo, zauzelo stav da je bazni mjesec za izračun razlike u cijeni mjesec u kojem je potpisan ugovor, a izvođači zahtijevaju da to bude mjesec u kojem je predana ponuda na natječaj. Kad je riječ o dionici pruge Hrvatski Leskovac - Karlovac, ponude su predane u travnju 2021., a ugovor je potpisan tek u srpnju 2022. Strabag sada tvrdi da su zbog rata u Ukrajini, koji je izbio u razdoblju između predaje ponude i potpisa ugovora, troškovi povećani za 30-ak milijuna eura i za to traže naknadu.
Drugi je veliki problem nizinske pruge na dionici Škrljevo - Rijeka - Jurdane. Tvrtke IGH i Granola još su 2016. počele s izradom studijske dokumentacije, idejnog i glavnog projekta. Iako je rok za završetak bio tri godine, dosad su izrađeni studijska dokumentacija i idejni projekt te samo 38 posto glavnog projekta. Stoga je HŽ Infrastruktura s ovim konzorcijem prije nekoliko mjeseci raskinula ugovor te je naplaćena bankovna garancija u iznosu od oko 950.000 eura. Tek će se donijeti odluka tko će dovršiti izradu glavnog projekta, za što je, prema procjeni, potrebno 18 mjeseci. Procjenjuje se da bi u najboljem slučaju ta dionica mogla biti završena 2030. Tri godine poslije mogla bi biti završene dionice Karlovac - Oštarije i Oštarije - Škrljevo, za koje će ove godine biti raspisan natječaj za izradu idejnog projekta i lokacijske dozvole. Za dio pruge od Karlovca do Jurdana od Europske komisije tek treba ishoditi sufinanciranje.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....