Agencija švedske vlade FXM za izvoz obrambenih i sigurnosnih tehnologija uputila je jučer Ministarstvu obrane odgovor na zahtjev za informacijama za kupnju novih vojnih aviona, što je MORH zatražio još u lipnju.
Švedska Hrvatskoj nudi osam do 12 aviona JAS 39 C/D Gripen, jednosjeda i dvosjeda. U samom odgovoru nema financijske ponude ni detaljnih tehničkih podataka, već se izražava spremnost za prodaju aviona Hrvatskoj.
Ministarstvo obrane zatjev za informacijom uputila je francuskom Dassault Aviationu, američkom Lockheed Martinu, korejskom Korea Aerospace Industries, izraelskom Israel Aerospace Industries te švedskom SAAB-u koji proizvodi Gripene.
Pregovori o kupnji
“Predali smo odgovor na traženi zahtjev jer smatramo Hrvatsku vrijednim budućim partnerom u regiji, u kojoj dio zemalja već koristi Gripene”, istaknuo je u povodu slanja odgovora Joakim Wallin, direktor u FXM-u. U ovom trenutku u regiji Gripene koriste Mađarska i Češka, a sa Slovačkom traju pregovori o kupnji. Švedska agencija FXM svoju posljednju ponudu Ministarstvu obrane dala je 2012. godine. Tada je nudila 12 aviona C/D verzije za 750 milijuna eura, ali bez naoružanja.
Prema dostupnim informacijama, odgovor Ministarstvu obrane poslala je i južnokorejska agencija Korea Aerospace Industries koja Hrvatskoj nudi školski borbeni avion FA-50. Naime, Južnokorejci su prije nekoliko mjeseci bili u Ministarstvu obrane te su prezentirali svoj avion i tvrtku.
Rok 5 godina
Hrvatsko ratno zrakoplovstvo u ovom trenutku raspolaže s 12 remontiranih MiG-ova, a njihov vijek je sljedećih pet godina. Odluku o sudbini borbenog zrakoplovstva državni i vojni vrh mora donijeti do kraja sljedeće godine.
Bit će to jedna od najtežih financijskih odluka nove vlade.
Naime, prema procjenama, nabava nove eskadrile vojnih aviona stajala bi oko milijardu eura. Naime, s obzirom na potrebe HRZ-a, nabava manje od 12 aviona bila bi nedostatna. U neslužbenim razgovorima visoki vojni i civilni dužnosnici naglašavaju kako će, bez obzira na financijski aranžman, Hrvatska jako teško moći donijeti odluku o nabavi novih aviona. Naravno, postoje i drugi aranžmani - leasing, kao što su učinile Mađarska i Češka, odnosno nabava polovniwh aviona ili zakup satova leta.
Jedno vrijeme bila je aktualna i zajednička regionalna nabava borbenih zrakoplova. Ali u sadašnjoj političkoj situaciji potpuno nezamislivo izgleda da bi politički dužnosnici Mađarske i Hrvatske sjeli za isti stol i dogovarali zajedničko korištenje borbenih aviona.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....