POLITIKANSTVO NE SMIJE ZASJENITI KLJUČNE PROBLEME

Otvorit ćemo teme koje su ključne za bolje sutra svih hrvatskih građana

Suočeni s dugogodišnjom gospodarskom stagnacijom, želimo tijekom kampanje osigurati fokus na ono što je zaista bitno
 Goran Mehkek/CROPIX

U ovom se ciklusu parlamentarnih izbora Europapress holding odlučio u javnu raspravu uključiti na drukčiji način nego dosad. Izbornu kampanju EPH neće samo pratiti, nego će nastojati potaknuti debatu o temama koje su vitalne za zajednicu, društvo i državu. Primjereno tom opredjeljenju, projekt je nazvan “Prava pitanja”.

Suočeni smo s višegodišnjom gospodarskom i demografskom stagnacijom, stagnacijom kvalitete društvenog života, rastućim javnim dugom koji će nositi naša djeca, zaostajanjem za državama koje su nekad bile nerazvijenije od nas. Još od posljednjeg tromjesečja 2008. godine Hrvatska bilježi gospodarski pad ili kratka razdoblja neuvjerljivog rasta. U šest bolnih godina krize samo smo u pet kvartala rasli simboličnih 0,2 do 1,2 posto, bolje rečeno - tavorimo. Ako ne želimo svjedočiti urušavanju proračuna te, posljedično, daljnjem srozavanju ključnih državnih sustava, mirovinskog i zdravstvenog, moramo raspraviti kakvi su nam zaokreti nužni. Ako ne želimo kao zajednica živjeti na rubu siromaštva, moramo raspraviti koje mjere treba poduzeti. Moramo si priznati da smo u posljednjih deset godina najneuspješnija europska tranzicijska ekonomija ako govorimo o rastu i razvoju.

Preuzmimo odgovornost

Izbori su šansa za suočavanje s tim činjenicama i promjenu načina na koji sebe vidimo kao zajednicu, ali i prilika za preuzimanje odgovornosti. Izdanja EPH, u skladu sa svojom ulogom kao medija, žele preuzeti dio te odgovornosti. Zato se obraćamo čitateljima i političkim strankama s pitanjima o egzistencijalnim temama o kojima ovisi naša budućnost. Želimo da se diskurs u sklopu izborne kampanje usmjeri prema ključnim pitanjima te da se svakom pojedincu, na temelju takve javne rasprave, omogući da izborima pristupi s dovoljno informacija kako bi donio najodgovorniju moguću odluku za vlastitu budućnost i budućnost zajednice.

U četvrt stoljeća višestranačkih izbora provedena su mnoga istraživanja o razlozima opredjeljivanja birača, zašto zaokružuju ovog ili onog kandidata, zašto ne izlaze na izbore itd. Hrvatska je u svojem razvitku prolazila kroz različita iskušenja, obranu, izgradnju demokracije, otvaranje prema svijetu i uspostavu tolerantnog društva. Sve je to u pojedinim fazama utjecalo na izbore birača.

Prema našoj ocjeni, danas kad je Hrvatska članica Europske unije, glavni izazov koji pred njom stoji jest poticanje izgradnje konkurentnog gospodarstva. Parafrazirajući jednu davnu američku izbornu kampanju, mogli bismo reći: Građani, to je ekonomija! Mi smo se - naravno - odlučili za naziv “Prava pitanja”, ponajviše iz bojazni da neka druga pitanja ne zasjene ključna, gospodarska.

Unatoč tome što je ulazak u EU otvorio vidljive mogućnosti, stvari se presporo mijenjaju. Stare navike umiru teško. Hrvatska očigledno zaostaje, osobito u usporedbi sa zemljama nad kojima je još u bliskoj prošlosti prednjačila, kako u standardu tako i u gospodarskoj dinamici. Već dulje od desetljeća, međutim, izostaju bilo kakvi reformski pomaci. O snažnim zaokretima da se i ne govori. A daljnje odgode mogu biti kobne. To što nam za vrat pušu i prijete prestizanjem i crnomorske članice EU kudikamo je manja nevolja nego činjenica da izostankom reformi brige prebacujemo našoj djeci. A naša djeca, osjećajući to nekim svojim unutarnjim osjetilom, prilike koje su otvorene ulaskom Hrvatske u EU najviše iskorištavaju - svojim odlaskom. To demografsku sliku dodatno pogoršava.

Ekonomija je ključ

Stoga ekonomiju u našem izbornom projektu ne shvaćamo usko, kako se uobičajeno rubricira. Među našim pravim pitanjima su i zdravstvo i obrazovanje, koji se dosad u hrvatskoj javnosti nisu smatrali ekonomskim pitanjima. Mi mislimo da su i oni vrlo usko povezani s ekonomijom, da je određuju i da su ta područja o njoj ovisna. Drugo je, vjerojatno i važnije opredjeljenje, da ćemo nastojati sva pitanja koja pokrenemo gledati iz pozicije građanina, pojedinca, obitelji, stanovnika Hrvatske. Utoliko, pitanja obrazovanja i zdravstva postaju ona ključna pitanja kojima se svi mi bavimo u svojoj svakidašnjici, a želimo da im punu pažnju posvete i političari i buduća vlada, da se ne bave pitanjima koja ponekad služe samo da odvrate pažnju javnosti od onih najvažnijih. Drugim riječima, ne radi se u pitanjima obrazovanja i zdravstva da ih ekonomiziramo, nego da ih kao svakodnevna životna pitanja s margine izborne kampanje postavljamo u njezino središte.

Jednako je tako s još tri područja kojima ćemo posvetiti posebnu pažnju, a to su: Zapošljavanje, Ja, poduzetnik (koje uključuje i pravnu sigurnost, tj. odnos s administracijom) te Financijska sigurnost. Iz njihovih naziva jasno je da ciljamo na svakidašnje probleme s kojima se građani susreću, a o kojima želimo da se izjasne i stranke i kandidati, jasno i nedvosmisleno. I da preuzmu odgovornost za svoje riječi.

Riječ stručnjacima

Sva su ova područja isprepletena. Zapošljavanje i poduzetništvo, zdravstvo i školstvo s financijskom sigurnošću. Kad, primjerice, govorimo o financijskoj sigurnosti, neosporno je da je javnost već dobro upoznata s činjenicom da će se i buduća vlada, koja god bila, morati suočiti s osnovnim pitanjem državnih financija i javnog duga. To je vrlo ekonomistički i apstraktno. Nastojat ćemo, međutim, pokazati da to pitanje utječe i na poduzetništvo, na zdravstvenu sigurnost, na obrazovanje, na mirovine i na iseljavanje.

U našim analizama i istraživanjima krucijalnih problema riječ ćemo dati stručnjacima. Nastojat ćemo organizirati upućene rasprave, a ne samo rasprave među političarima. I to će biti način da se kroz kampanju približimo rješenjima, a ne samo pitanjima i obećanjima.

Organizirat ćemo okrugle stolove, na posebnim izbornim internetskim stranicama uz diskusije čitateljima i biračima omogućit ćemo da se upoznaju s osnovnim podacima, sa stanjem stvari i s glavnim temama iz pojedinog područja. I da zauzmu stav.

“Prava pitanja – Izbori 2015.” projekt je koji će svaka na svoj način nositi ključna tiskana i digitalna izdanja EPH koja se bave političkim i gospodarskim sadržajima; Jutarnji list, Slobodna Dalmacija, Globus i Forbes.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
21. rujan 2024 18:59