PROJEKT MONETIZACIJE

BURA NAKON STANIĆEVE OBJAVE 'Odmah odlučite je lireferendum za autoceste ustavan!'

Vlada će od Ustavnog suda tražiti ocjenu ustavnosti pitanja za referendum, a pregovori bi se mogli usporiti do odluke suda

Naša neobvezujuća ponuda nije povučena! Proces nije prekinut, ali je u blagom zastoju jer se ne zna što će biti s referendumom, rekao nam je u utorak predstavnik jednog konzorcija koji je predao ponudu za monetizaciju autocesta. Ova izjava uslijedila je nekoliko sati nakon što je Mijat Stanić, predsjednik Nezavisnog cestarskog sindikata, na svom Facebook profilu objavio da je koncesija propala jer su se svi investitori povukli.

Stanić tvrdi da ga je više ljudi zvalo i pitalo je li mu poznato da koncesionari odustaju, odnosno da su svi koncesionari odustali. - Međutim, kad me je nazvao jedan čovjek s kojim je imao kontakte i koji radi za investicijsku kuću koja je bila zainteresirana za investiranje u autoceste te mi čestitao jer se investitori povlače, onda sam to objavio na Facebooku kao informaciju - tvrdi Stanić.

Dončić šokiran

Stanićevu tvrdnju zasad je službeno demantirala tvrtka Strabag. Paula Rys iz odjela odnosa s javnošću Strabaga tvrdi kako Strabag nije povukao svoju ponudu i da čekaju odgovor mjerodavnih na njihovu ponudu. Konzorciji predvođeni investicijskim kućama Goldman Sachs i Macquarie grupa službeno nisu reagirali na ove navode Mijata Stanića. Ministarstvo prometa demantiralo je Stanićeve navode, ministar Siniša Hajdaš Dončić u utorak nam je rekao da ga zabrinjava činjenica da šef jednog od sindikata stranim investitorima poručuje kako su nepoželjni u Hrvatskoj.

- O, moj Bože. Stanić na kraju poruke piše ‘he,he,he’. To je poruka svim potencijalnim investitorima da su u Hrvatskoj nepoželjni. To je strašno. U zemlji koja vapi za investicijama šef jednog sindikata poručuje da su one nepoželjne.

Neizvjesna situacija

Jedan od sudionika u jednom konzorciju, koji je zbog uvjeta natječaja želio ostati anoniman, jučer nam je rekao da svi sad čekaju kraj siječnja kada počinju razgovori i pregovori oko usuglašavanja teksta konačnog ugovora i uvjeta. Prema informacijama Jutarnjeg lista, svi ponuditelji dobili su poziv od Ministarstva prometa za 27. siječnja kada bi trebali početi pregovori.

- Dok se ne razjasni što je s referendumom, ne može se očekivati da se investitori upuštaju u daljnje skupe procese - objasnio je naš izvor.

Naime, sad slijedi faza koja može stajati milijune eura, a dok je ovako neizvjesna situacija, ulagači ne bi trošili novac uzalud jer ne znaju kako će sve završiti, odnosno hoće li vladajući imati snage izgurati monetizaciju u izbornoj godini. Stoga su, kako neslužbeno doznajemo, konzorciji predložili da se pregovori uspore do odluke Ustavnog suda koji bi trebao ovjeriti ustavnost referendumskog pitanja. Prema neslužbenim informacijama, Vlada bi ovaj tjedan trebala Ustavnom sudu uputiti taj zahtjev, a potom je sve na ustavnim sucima.

Naši sugovornici tvrde da će se na sljedećim pregovorima koplja lomiti najviše oko “subordiniranog zajma”, odnosno financijske konstrukcije za garanciju prometa. Pojednostavljeno rečeno, koncesionar i država se moraju dogovoriti oko buduće projekcije prometa. Ako se dogodi da u konačnici promet na autocestama bude primjerice 1,5 posto niži nego što je predviđeno, država u tom slučaju koncesionaru daje subordinirani zajam za taj iznos. Ako s druge strane promet bude 1,5 viši od dogovorenih projekcija, onda koncesionar državi isplaćuje polovicu iznosa odmah. To je rješenje, kako se neslužbeno može čuti, jedino prihvatljivo Vladi i ona s tim može otići u Bruxelles i izaći pred Europsku komisiju, a da ne dobije kaznu za nedopuštenu državnu potporu.

Sporna točka

Ostali modeli, navodno, mogli bi se okarakterizirati kao nedozvoljena državna pomoć. Konzorcijima je probem, kako se doznaje, nerazmjerna matematika: država daje kredit, a oni moraju odmah dati novac. Pojedini sugovornici nam tvrde da bez dogovora o subordiniranom zajmu Vlada neće pristati na davanje koncesije, a konzorciji u svojim ponudama taj element ili ne spominju ili ga samo rubno opisuju. Druga, manje sporna točka trebao bi biti zahtjev ponuditelja da se pregovori uspore do odluke Ustanog suda o referendumu. Na taj zahtjev bi u Vladi čak mogli naići na razumijevanje.

Plan budućih pregovora

- Pregovarački postupak traje do 4 mjeseca

- Finalizacija teksta koncesijskog ugovora koji se dostavlja natjecateljima

- U travnju će natjecatelji biti pozvani na predaju obvezujućih ponuda

- Postupak odabira najpovoljnije obvezujuće ponude, a jedini kriterij bit će cijena

- Potpis ugovora u rujnu ili listopadu

- Koncesionar ima do tri mjeseca za zatvaranje financijske konstrukcije i uplatu jednokratne koncesijske naknade

- Preuzimanje upravljanja i održavanja autocesta HAC-a i ARZ-a

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 10:38