Ministar rada i socijalne politike Marin Piletić danas bi konačno trebao primiti predstavnike Udruge i Komore socijalnih radnika kako bi "otvorili dijalog o teškoj aktualnoj situaciji na terenu".
- Pritužbe stižu sa svih strana. Sada, kad se priča zakotrljala, neće ju biti lako zaustaviti. Na nagomilane probleme otprije, prije svega nedostatak stručnih radnika i kroničan manjak smještajnih kapaciteta za djecu bez odgovarajuće roditeljske skrbi, sada su došli i značajni organizacijski problemi i ljudi na terenu su preplašeni jer se boje novih tragedija - kaže Štefica Karačić, predsjednica Hrvatske udruge socijalnih radnika, koja vjeruje da će na današnjem sastanku ministar i njegovi suradnici ponuditi neka rješenja.
Nakon što su tijekom vikenda djelatnici nekadašnjeg centra za socijalnu skrb Slavonski Brod uputili ministru otvoreno pismo u kojem ističu da je situacija neizdržljiva i da je samo pitanje trenutka kada će se na njihovu području - zbog novih zakonskih rješenja, političkog kadroviranja, nestručne organizacije posla i manjka ljudi - ponoviti slučaj male Nikoll ili Paga, slična pisma stižu sa svih strana zemlje.
Podsjetimo, u veljači prošle godine na snagu je stupio novi Zakon o socijalnoj skrbi, koji je bivši ministar Josip Aladrović predstavio kao "reformski", a kojim su ukinuti centri za socijalnu skrb i uveden je jedan, centralizirani Hrvatski zavod za socijalni rad (HZSR), koji je počeo s radom 1. siječnja ove godine.
1809 primjedbi
Na prijedlog Zakona u javnom savjetovanju stiglo je nevjerojatnih 1809 primjedbi no, tvrde stručni djelatnici s kojima smo razgovarali, gotovo ništa od struke nije prihvaćeno. A ovakvom centraliziranom sustavu usprotivili su se svi - od radnika na terenu, preko stručnih udruga i komora do sveučilišnih profesora sa Studijskog centra socijalnog rada, a intervenirale su čak i međunarodne udruge upozoravajući da cijeli razvijeni svijet nastoji što je moguće više decentralizirati sustav socijalne skrbi, dok Hrvatska planira dodatno centralizirati već centralizirani sustav.
No, tadašnji ministar se, kažu, na sve oglušio i odlučio prelomiti preko koljena te sustav organizirati po uzoru na Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (jedno središnje tijelo i lokalne podružnice), kojem je prije ministarske dužnosti bio na čelu.
- No, socijalna skrb je sasvim nešto drugo, zahtijeva hitne intervencije i rad s korisnicima, centralizacija je apsolutno protivna potrebama tog sustava s obzirom na specifičnosti zajednica iz koje korisnici dolaze. Naši su prijedlozi išli u upravo suprotnom smjeru - kaže dr. Olja Družić Ljubotina s Katedre za teoriju i metode socijalnog rada sa Studijskog centra socijalnog rada zagrebačkog Pravnog fakulteta.
Umjesto da se pristupi reorganizaciji sustava socijalnih službi na lokalnoj razini, dodaje dr. Nino Žganec s iste Katedre, i uvedu novi pružatelji socijalnih usluga, de facto se ukinula svaka autonomija i uveo novi stupanj centralizacije - hipercentralizacija, čime se definitivno iskorjenjuje socijalni rad iz lokalne zajednice, dodatno birokratizira sustav i postupanje stručnjaka te koči profesionalni razvoj socijalnog rada.
Hitne intervencije
Sugovornici s terena nižu konkretne apsurdne primjere s kojima se svakodnevno susreću. Nekadašnji centri, a sadašnji područni uredi zagrebačke centrale, ostali su bez blagajne za hitne intervencije, tako da u slučaju teške potrebe korisnici moraju čekati da im HZSR odobri i isplati novac - nekad i po 50 dana.
Jedno dijete već danima u domu čeka spajanje s obitelji u drugoj zemlji jer njegova skrbnica, socijalna radnica, nikako da dobije odobrenje za putne troškove kako bi otpratila dijete. Centralizacija je, tvrde, otišla tako daleko da Zagreb odlučuje o tome može li stručni djelatnik iz Imotskog ili Belog Manastira na željeni datum dobiti slobodan dan!
- Takva će rješenja nanijeti dugoročnu štetu sustavu socijalne skrbi koji će se morati ponovno ubrzo reformirati i zaustaviti vlastitu devastaciju - smatra dr. Žganec.
No, ministar Piletić ne misli tako i poručuje: i ne razmišljamo o decentralizaciji.
- Ministarstvo će nastaviti s aktivnostima uspostavljanja i osnaživanja Hrvatskog zavoda za socijalni rad. Niti jedna reforma ne može se odviti preko noći. Analizama i uvidima u rad centara za socijalnu skrb bila su utvrđena neujednačena postupanja, što je rezultiralo, među ostalim, i različitom razinom kvalitete usluge za korisnike u različitim centrima.
Osnivanjem Hrvatskog zavoda za socijalni rad usluga se standardizira - odgovaraju iz Ministarstva te, suprotno pritužbama koje svakodnevno stižu, tvrde: sustav nije blokiran i sve se odvija kako treba.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....