Turistički je kolovoz ipak na kraju prošao nešto lošije nego je to bilo lani. Pokazuju to cjelovite statistike Hrvatske turističke zajednice koje su objavljene u utorak zajedno s podacima za Kvarner koji je u kolovozu u minusu od tri posto u noćenjima i dva u dolascima. U najintenzivnijem turističkom mjesecu u godini Hrvatska je imala dva posto manje noćenja (31,5 milijuna), dok je gostiju bilo više jedan posto. U Hrvatskoj ih je boravilo 4,6 milijuna. Taj minus je akumuliran na obali. Naime, u jadranskim županijama ostvareno je 4,3 milijuna dolazaka i 30,8 milijuna noćenja što u odnosu na lani predstavlja izjednačenje rezultata u dolascima i zaostatak od 2 posto u noćenjima, u Zagrebu je pritom ostvareno 154 tisuće dolazaka (+9% u odnosu na lani) i 275 tisuća noćenja (+5% u odnosu na lani), dok je u ostatku kontinenta ostvareno 195 tisuća dolazaka (+4% u odnosu na lani) i 452 tisuće noćenja (+6% u odnosu na lani).
S druge strane ukupni rezultati od početka godine pa sve do kraja kolovoza su odlični. U tom je periodu ostvareno 16,2 milijuna dolazaka i 88,5 milijuna noćenja, što u odnosu na isto razdoblje prošle godine predstavlja rast od 8 posto u dolascima i 2 posto u noćenjima, a u odnosu na 2019. predstavlja izjednačenje rezultata.
- Turistički promet ostvaren u samoj špici sezone, odnosno u srpnju te sada u kolovozu potvrđuje uočene trendove prema kojima naši gosti ostvaruju više dolazaka u našim destinacijama, ali se pritom zadržavaju nešto kraće. Ovakva dinamika prometa je i logična, ako znamo da su tijekom prošle godine globalna putovanja i dalje bila najintenzivnija u glavnim ljetnim mjesecima, dok je ovo prva godina nakon pandemije u kojoj ne postoje restrikcije i ograničenja u putovanjima te prva godina u kojoj se u potpunosti vratila sva naša konkurencija. Kada na sve to dodamo utjecaj globalne inflacije te i dalje prisutni sukob u Ukrajini, možemo zaključiti kako je Hrvatska unatoč svim okolnostima ostvarila odličan rezultat, kojeg ćemo dodatno učvrstiti u nadolazećem razdoblju posezone za koju su promotivne aktivnosti u tijeku i za koju imamo jako dobre najave, izjavio je Kristjan Staničić, direktor Hrvatske turističke zajednice.
Jasno je bilo još prije 10 dana da kolovoz neće biti na razini prošle godine, a predsjednik Udruge putničkih agencija pri HGK Boris Žgomba ističe da se ti podaci trebaju analizirati kako bi se mogla početi pripremati iduća turistička godina.
- Rezultati prvih osam mjeseci su očekivani. Oni pokazuju prije svega, ako se uspoređujemo s referentnom 2019. godinom da držimo taj ritam i da da će to završavati na nekom minusu ili plusu od jedan posto. To je bilo i očekivano nakon pandemijske 2022. godine. Bila je nespecifična godina i teško da ćemo dostići te rezultate i svi znaju da je bilo previše gostiju. I to ne bih okarakterizirao loš znak, nego kao jedna trend o kojem treba razgovarati, smatra Žgomba.
Ministricu Nikolina Brnjac veseli što se i kroz ljetno razdoblje nastavio pozitivan trend turističkih rezultata.
- Nakon najbolje predsezone u povijesti hrvatskog turizma, s velikim optimizmom ulazimo i u razdoblje posezone, za koju su najave izvrsne. Kontinentalne županije bilježe i bolje rezultate nego 2019. i 2022. godine. Ovi rezultati potvrda su da je moguće postići regionalno uravnoteženiji i cjelogodišnji turizam, što je jedan od preduvjeta kako bi hrvatski turizam ostao konkurentan i u budućnosti. Upravo zato moramo nastaviti raditi na kvaliteti i fokusirati se na cjelogodišnju ponudu, istaknula je ministrica.
Da statistike u čitavoj priči oko ocjene sezone ne igraju preveliku ulogu, smatra pak ravnatelj Instituta za turizam Damir Krešić jer se mogu interpretirati na različite načine. No, one su prve dostupne i prve govore kakva je sezona. Dodaje da bi trebalo gledati podatke za predsezonu, glavnu sezonu i posezonu.
- Bitno je da će biti znatno veća zarada od turizma. Dio te zarade je uzrokovan inflacijom koja je između 7 i 8 posto. Ne radi se samo o nominalnom podizanju cijena ili nominalnom povećanju prihoda, nego o realnom povećanju prihoda. A sezona je zapravo stvar očekivanja. Nakon što smo imali fantastičnu predsezonu, ljudi su mislili "ništa nam neće ovaj dan pokvarit." Možemo biti zadovoljni, no sezona nije onakva kakvu smo očekivali da će biti u travnju ili svibnju. Naši konkurenti nisu mirovali. Grčka i Turska su se vratile i imale su normalnu sezonu. Sve to moramo uzeti u obzir. Na hrvatski je turizam loše utjecala i loša makroekonomska situacija u Njemačkoj. No, Nijemci nisu manje putovali samo u Hrvatsku, manje su putovali općenito. Oni su vrlo racionalni potrošači. Isto tako, ni mi nismo oklijevali s bezrazložnim dizanjem cijena. To je realna slika onoga što se dogodilo ove godine, smatra ovaj stručnjak. Dodaje da bi zbog toga trebalo dodatno raditi na podizanju udjela gostiju s ostalih tržišta, posebno dalekih koji pune pred i posezonu i koji su ove godine najavili svoj veliki povratak. U čitavoj priči ne treba zaboraviti kako i dalje ostati privžen glavnim tržišima poput Njemačke.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....