PREKRŠILI ROKOVE

BIZARAN GOSPODARSKI INCIDENT Propadaju nam milijunski poslovi s Turkmenistanom?

Uljanikov trajekt trebao je uveličati Dan neovisnosti, ali je zakasnio zbog niskog vodostaja Volge. Pitanje je hoće li to tolerirati predsjednik Berdimuhamedov i naručiti još pet brodova iz pulskog brodogradilišta

Trajekt Berkar nije jučer uveličao proslavu Dana neovisnosti Turkmenistana u tamošnjoj luci Turkmenbaši. Brod sagrađen u pulskom brodogradilištu Uljanik trebao je biti jedna od glavnih atrakcija proslave i uploviti u luku ispred tamošnjeg predsjednika Gurbangulija Berdimuhamedova.

Čeka se ruska dozvola

No, to se nije dogodilo jer trajekt, već desetak dana zbog niskog vodostaja rijeke rijeke Volge, s još nekoliko drugih brodova stoji u luci u glavnom gradu Estonije Tallinnu i čeka odluku ruskih vlasti da puste vodu iz jednog akumulacijskog jezera kako bi se podigla razina rijeke.

Proslavi velikog turkmenistanskog nacionalnog praznika prisustvovala je i hrvatska ministrica vanjskih poslova Vesna Pusić, koja će tamošnjem predsjedniku i njegovim bliskim suradnicima morati uvjerljivo objasniti zbog čega brod nije stigao na vrijeme. Obrazloženje će morati bi jako uvjerljivo jer o tome ovise daljnji poslovi hrvatskih kompanija u toj zemlji. Prije svega Uljanika, a potom nekih drugih, građevinskih i telekomunakacijskih kompanija.

Pohvala ministra

Ministrica je prije nekoliko dan pojasnila kako je u nekoliko navrata o ovom problemu razgovarala s turkmenistanskim ministrom vanjskih poslova te tvrdi da je on pohvalio hrvatsku stranu jer je učinila sve da brod dođe na vrijeme, ali da su se ispriječile okolnosti na koje se ne može utjecati. No, vrlo je upitno hoće li turkmenistanski predsjednik imati razumijevanja za to. Početkom rujna odbio je primiti ministra prometa Sinišu Hajdaša Dončića jer brodogradilište Uljanik nije moglo garantirati da će trajekt stići na vrijeme.

- Ako brod ne bude završen i predan na vrijeme, hrvatske kompanije sigurno više neće dobiti niti jedan posao u Turkmenistanu - rekao nam je prije nekoliko dana jedan sugovornik dobro upoznat s prilikama u Turkmenistanu. A to bi bio velik udarac za domaće tvrtke jer se potencijalni poslovi za njih u toj zemlji procjenjuju na nekoliko milijardi dolara. Prije svega za Uljanik, kojem je obećano da će, bude li sve u redu s prva dva naručena trajekta, uslijediti narudžba za još pet brodova. O isporuci broda, primjerice, ovisi i tvrtka Gredelj, koja se javila na natječaj za gradnju petodijelnog vlaka, o čemu se razgovaralo za posjeta ministra Siniše Hajdaša Dončića Turkmenistanu.

Turkmenistanska državna tvrtka naručila je gradnju dvaju istovjetnih trajekata za plovidbu po Kaspijskom jezeru. Prvi trajekt porinut je u more u prosincu prošle, a drugi u srpnju ove godine. Problem je nastao kada je naručitelj od Uljanika zatražio isporuku prvog broda mjesec dana prije ugovorenog roka jer je turkmenistanskom predsjedniku obećano da će brod stići na Dan neovisnosti.

Sve ovisi o predsjedniku

U Uljaniku su dali sve od sebe kako bi brod završili na vrijeme. Čak su i tijekom plovidbe prema Turkmenistanu radnici na brodu završavali radove, od Rusije su ishođene sve dozvole za plovidbu, no na kraju se ispriječio niski vodostaj Volge. U cijelu se priču uključila diplomacija, no naši sugovornici sumnjaju kako će to biti dovoljno da se oraspoloži turkmenistanskog predsjednika, ali i njegove bliske suradnike, koji nisu ispunili dano obećanje. U samom Uljaniku o svemu ovom ne žele reći ni riječ. Na upućena pitanja ne odgovaraju, a njihov glasnogovornik se cijeli prošli tjedan nije javljao na telefonske pozive, niti odgovarao na tekstualne poruke.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
09. studeni 2024 02:20