DAVOR ŠTERN

Bivši šef INA-e: ‘Imali smo i ranije slučajeve krađe goriva, kapilarne korupcije, ali u ovakvim razmjerima...‘

Štern je poručio kako bi po njemu odgovornost za sve trebao preuzeti predsjednik Uprave.

Davor Štern

 Zeljko Puhovski/Cropix/Cropix

Bivši direktor INA-e Davor Štern u RTL Direktu komentirao je aferu o malverzacijama u INA-i, koja posljednjih dana trese ovu tvrtku.

Na pitanje čudi li se ovoj aferi, u kojoj je INA oštećena za oko milijardu kuna, odgovorio je:

"Više sam tužan nego što se čudim", kratko je kazao.

Štern je poručio kako bi po njemu odgovornost za sve trebao preuzeti predsjednik Uprave.

"Očito je da to neće napraviti. MOL se drži po strani kao da ga se to ne tiče, začudilo ih je i žao im je što se dogodilo. Činjenica je da se od samog početka upravljanja INA-om ukazuje na to da način za funkcioniranje kompanije nije adekvatan. Sjećam se 2011. i 2012. dok sam bio predsjednik Nadzornog odbora INA-e, vodili smo bitku da se lista oglašenja za davanje odobrenja (LODO) proširi tako da se što više ljudi uključi u ugovore, pregled ugovora. To se cijelo vrijeme odbijalo i radilo se na način da su izvršni direktori imali veće ovlasti od članova Uprave. To se mijenjalo, ali taj LODO, to je jedan od razloga da je unutarnja kontrola u INA-i slaba što se sada pokazalo", kazao je.

Kazao je kako je odgovornost na osobi koja je potpisala ugovor.

"Uz njega je moralo biti još ljudi koji su to gledali i potpisivali. Vjerojatno ima i drugih takvih ugovora, ako su identični to će se pokazati tijekom revizije. To je moralo doći na nivo izvršnog direktora i na Upravu. Za Nadzorni odbor takav ugovor nije predmet rasprave, Nadzorni odbor je zadužen za funkcioniranje kompanije. Kad smo odlazili iz Nadzornog odbora ostavili smo papir s preporukama na kojem se ukazuje na slabosti unutar INA-e, ali to očito nitko nikad nije pročitao", kazao je Štern.

Kazao je i kako Filipović nema neku odgovornost u tom slučaju.

"Nadzorni odbor nije preuzeo nadležnost koliko je trebalo jer se s političke strane gledalo koliko je naših, a koliko njihovih. U tom nesretnom braku se tako i događa, veliki nesporazumi koji rezultiraju ovakvim stvarima", kazao je Štern.

INA prodaje svoj plin malim distributerima po određenim cijenama. Štern je komentirao kontrolira li netko dalje što se događa s tim.

"Očito ne. Očito da se gubi kontrola i da je tu otvoreno lovište. To nije samo u plinu, to se može događati u derivatima. Ima povlaštenih kupaca, maloprodaje, veleprodaje. Ovo je užasno što se dogodilo, ali da se tu stane na loptu i napravi duboka analiza onoga što se događa s drugim ugovorima u INA-i, što se događa s kupovinom i prodajom nafte u Mađarsku, nikad nismo čuli cijenu po kojoj je ta nafta prodana. Ima puno pitanja koje traže odgovore. Nadam se da će sveobuhvatna revizija koja se najavljuje dati odgovor na pitanje", kazao je Štern.

image

Prvoosumnjičeni u aferi, Damir Škugor

Davor Pongracic/Cropix/Cropix

Kazao je i da bi se iznenadio da nije bilo još ovakvih slučajeva.

Objasnio je i kome je ukradena milijarda kuna.

"Nekad se u naftu i plinu rade okvirni ugovori da se zaštiti pozicija. Ako je pala cijena ispod 19 oni bi teoretski morali platiti 19. Navodno u ovom ugovoru ima klauzula da nisu obavezni preuzimati plin. Ako je tako onda je ugrađen mehanizam koji ih štiti od bilo kakvog rizika u slučaju pada cijene. Ne mogu govoriti na pamet, ugovori su različiti. Onaj koji će pregledavati ugovore vjerojatno će imati dovoljno znanja. Ako ne, ima ljudi koji se time bave u svijetu. To su ekonomski forenzičari koji idu za tragovima novaca i gledaju gdje se stvari događaju što ne bi trebale, upozoravaju Uprave kompanija gdje su im slaba mjesta i gdje treba obratiti više pažnje", kazao je.

Komentirao je i je li korupcija uvijek bila prisutna u INA-i.

"U velikim sustavima uvijek postoji način i mjesto gdje curi novac. To je kapilarna korupcija koja se događa na nižim nivoima, ali bilo je slučajeva krađe goriva, miješanja goriva s vodom. To je imalo financijski rezultat. Neki vozači su imali prednost pred drugima dolazeći na pretovar i utovar na rafinerije pa su s tim zaslužili još jednu vožnju tog dana. Ne mogu reći da nije bilo, ali u ovakvim razmjerima… Ako ne postoji kontrola nad tako velikim ugovorom, što se događa s drugim elementima? INA je ogromna, kupuje naftu, derivate, prodaje naftu nažalost, ima cijeli niz investicijskih aktivnosti gdje se može govoriti o potrebi da se duboko uđe u analizu tih ugovora. Novi pogon rafinerije Rijeka koji je trebao biti gotov prije 10 godina još uvijek se gradi i ne vidi mu se kraj, svaki put poskupi materijal. U svakom elementu postoji nešto na što bi se trebalo obratiti pažnju", kazao je Štern.

Kazao je i kako bi se o ovoj aferi sve vjerojatno prije ili kasnije pročulo.

"Čuo sam da su ljudi oko INA-e i u njoj počeli govoriti o tome. Sustav funkcionira na visokom nivou jer je Porezna uprava napravila dobar posao. Sustav unutar INA-e ne funkcionira, a to je prva linija obrane gdje se trebalo paziti da se to ne događa. Cjelokupna organizacija četvrtog nivoa, trećeg, drugog, prvog, svi imaju odgovornost u nekakvoj fazi za takve stvari, a prvenstveno dolazi revizija, Nadzorni odbor… Ima više stepenica koje bi trebale ukazivati na takve stvari i otkrivati nepodopštine", kazao je Štern za RTL.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
07. svibanj 2024 01:18