Čak 55 otkazanih srpanjskih povratnih letova prema Hrvatskoj, koje su otkazali prijevoznici iz grupacije Lufthansa – Eurowings, Lufthansa i Austrian Airlines, imat će, osim na očekivane planove i promet u našim zračnim lukama, negativan utjecaj i na turističku sezonu, jer je riječ o letovima koji su uglavnom već bili bukirani prema Zagrebu, Zadru, Rijeci, Puli, Splitu i Dubrovniku.
U apsolutnoj brojci najviše je otkaza prema Zagrebu, 34 od 115 predviđenih i najavljenih, a slijede Rijeka s 10 otkaza od 36 predviđenih, Zadar s četiri otkaza od 13 predviđenih, Split kojemu su otkazana tri od 41 leta te Pula s jednom otkazom od 7 letova. U postotku je, pak, najgore prošao Zadar kojemu je otkazano 30,77 posto letova, a slijede Zagreb i Rijeka.
Najviše je letova otkazao Eurowings i to iz Kölna za Rijeku (4 od 13), Zadar (4 od 13) i Zagreb (12 od 26) te Dubrovnik za koji je linija potpuno suspendirana, a posljednji let je obavljen još 12. lipnja. Iz Düsseldorfa su otkazani letovi za Rijeku (3 od 14) i Zagreb (4 od 13), a iz Stuttgarta za Pulu (1 od 7), Rijeku (3 od 9), Split (3 od 41) i Zagreb (9 od 23). Lufthansa je smanjila broj letova prema Zagrebu tako da će prometovati 6 umjesto 7 puta tjedno, odnosno 28 povratnih letova u srpnju. Austrian Airlines je otkazao devet letova za Zagreb.
'Nismo iznenđeni'
Razlozi za to su višeslojni. Od nedostatka radne snage na aerodromima, do manjka letačkog i kabinskog osoblja, kao i u kontroli zračnog prometa, što uzrokuje velike probleme u ispunjavanju planiranih redova letenja u cijeloj Europi. U Zračnoj luci Rijeka, nisu iznenađeni ovom situacijom, jer prate što se događa u cijeloj Europi.
- Otkazivanja su očekivana, a već smo i u lipnju imali nekoliko otkazivanja EasyJeta, tako da nas ovo nije iznenadilo – kazala je Vedrana Čubranić, voditeljica Službe za poslovni razvoj Zračne luke Rijeka, koja dodaje i kako oni nemaju probleme s kojima se susreću europski aerodromi.
- Mi, na svu sreću, uspijevamo s postojećim kadrom odraditi sve prihvate i otpremu zrakoplova sukladno planovima. No, ova otkazivanja vjerojatno će poremetiti naš plan u obaranju rekorda, jer smo računali da ćemo imati više putnika nego 2019. godine, a sada s obzirom na otkazivanja, normalno je da će biti nešto manje u odnosu na plan. Ipak, nadamo se da toga više neće biti, da će se stanje stabilizirati i da neće biti nekog značajnijeg pada u odnosu na planirano – rekla je Čubranić. Zračne luke će, također, imati i gubitak prihoda od neostvarenog prometa.
- Nadamo se da se ovo ipak neće previše negativno odraziti na nas, kao i na turističku sezonu. Eurowings, srećom, ima dosta letova i za druge destinacije, a za ove tri linije imamo više letova tjedno, pa se uglavnom putnici uspijevaju prebukirati na neki drugi let. U biti je za sve tri linije broje letova prema Rijeci smanjen s tri na dva tjedno. Mi se trudimo putnicima maksimalno pomoći - dodala je Čubranić. No, prema riječima Borisa Žgombe, predsjednika Uprave Unilinea i člana predsjedništva Europskog udruženja putničkih agencija (ECTAA), otkazivanja letova izazivaju velike probleme, ali i financijsku štetu putnicima, odnosno turistima.
Šteta putnicima
- Na žalost, svjedoci smo da se uslijed poznatih problema krše svi mogući protokoli i standardi. Procjena je ECTAA da svaki četvrti putnik uopće ne dođe na destinaciju, a svaki treći ima ozbiljna kašnjenja. Naravno, problem je i s pilotima te kabinskim osobljem i ne možemo i ne smijemo sve probleme svaliti samo na aerodrome, jer je cijeli lanac u problemu, što rezultira problemima za putnike koji često vrlo kasno, odnosno svega 2-3 dana prije leta, dobiju obavijest da je on otkazan ili na aerodromima gube ogromnu količinu vremena – kazao je Žgomba, pojasnivši kako se to konkretno reflektira na turiste.
- Imate gosta koji je uplatio hotel, rent-a-car ili ulaznicu za neki festival i ne može ostvariti pravo na to, jer fizički ne može doći na to mjesto. To su veliki problemi za goste, ali i davatelje usluga – veli Žgomba, koji se boji da je ovo zapravo tek početak ozbiljnih problema.
- Mi zapravo tek sada ulazimo u pravu sezonu godišnjih odmora i ogromnu fluktuaciju i frekvenciju letova gdje će pritisak na aerodrome i kompanije biti sve veći i jači, pa imamo ovakva otkazivanja. No, da je samo Lufthansa problema ne bi bilo, ali to su gotovo sve aviokompanije od kojih neke to oglase, a neke to učine u tišini. Pogotovo low-cost kompanije, koje dan-dva prije šalju svakakve obavijesti, pa primjerice nude let sedam dana kasnije. Što ti znači takva ponuda ako si mjesecima ranije isplanirao godišnji, uplatio aranžman i sve organizirao? Ništa! Pokvario si mi planove i financijski me oštetio. Bojim se da će ovoga ljeta s time biti jako puno problema – istaknuo je Žgomba.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....