U prvih pet mjeseci ove godine u Hrvatskoj je zabilježen rast prodaje automobila za 28,2 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Ukupno je registrirano 25.110 novih automobila, a samo u svibnju ove godine na cestu je izašlo 8045 novih automobila, što je 34,1 posto više nego u istom mjesecu lani.
Ovo su podaci koje je iznijelo Europsko udruženje proizvođača automobila (ACEA), čiji podaci za Hrvatsku pokazuju najsnažniji rast prodaje od prošlogodišnjeg kolovoza kada je iznosila 38,7 posto i bila je najviša od ulaska Hrvatske u Europsku uniju. Ipak, građani nisu zaslužni za ove brojke te ovaj porast prodaje ne pokazuje oporavak hrvatskog društva i poboljšanje životnog standarda. Glavni igrači koji su zaslužni za ovaj ogromni rast su rent-a-car kuće, koje svake godine kupuju nove automobile te time proširuju i obnavljaju svoj vozni park.
Sezonske oscilacije
Darin Janković, direktor Jato Dynamicsa za Hrvatsku i Sloveniju, konzultantske tvrtke za kupnju automobila i praćenje automobilskog tržišta, objašnjava rast ovog fenomena.
- To je već redoviti skok prodaje automobila koji se dogodi prije ljeta. Naime, u travnju, svibnju i lipnju rent-a-car kuće kupuju i registriraju nove automobile za ljetnu sezonu kako bi mogli zadovoljiti potrebe svojih klijenata. Ove godine je taj skok prodaje još i veći, što samo pokazuje da je potražnja za najmom automobila sve veća i veća - rekao je Janković.
Rent-a-car kuće sklapaju prije ljeta s autokućama ugovore o kupnji automobila, a pred kraj godine te iste automobile prodaju. To je zato što automobili u njihovom voznom parku ne smiju biti stariji od godinu dana, a osim toga preko zima imaju puno manje posla te im nije potrebno toliko automobila.
Iz rent-a-cara Last minute kažu kako zbog sezonalnosti poslovanja i smanjenja potražnje izvan sezone većine rent-a-car tvrtki tijekom zime smanji svoj vozni park.
- Povećanje broja vozila u sezoni može biti i do 70 posto više u odnosu na broj vozila tijekom zimskih mjeseci. Last minute rent-a-car nema tolike oscilacije u floti kao druge kompanije s obzirom na to da smo se svojim proizvodima i uslugama prilagodili domaćem tržištu te potrebama korporativnih korisnika - rekla je Lidija Škarica, voditeljica prodaje te dodaje kako zadnjih 11 godina bilježe kontinuiran rast broja vozila koji u prosjeku godišnje otprilike iznosi 40 posto. Kao razloge navode povećanje broja aviogostiju, pristupačnije uvjete i cijene u odnosu na razdoblje prije pet godina te osigurane kanale prodaje te prepoznatljivosti njihove tvrtke na domaćem i inozemnom tržištu uz očekivani omjer cijene i kvalitete.
Povećanje flote
Slična situacija je i u Fleet rent-a-caru koji preko ljeta broji više od 2300 automobila, dok se izvan tog razdoblja flota sastoji od 700 automobila.
- Ove smo godine povećali flotu pa ona trenutno iznosi 2300 vozila, što je oko deset posto veći broj u odnosu na proteklu sezonu. Uzrok povećanja je stalni rast poslovanja na razini kratkoročnih i dugoročnih najmova te širenje mreže partnera na globalnoj razini, a što je posljedica promjena trendova i u turizmu gdje sve veći broj turista traži slobodu kretanja na destinaciji, a koju upravo najam vozila omogućuje - rekla je Slađana Sudar, voditelja marketinga u Fleet rent-a-caru.
Opasnost od balona?
Ipak, taj rast broja novih automobila ne može ići unedogled. Marsel Žanpera, predsjednik zajednice davatelja usluga najma vozila pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, kaže kako se radi o balonu koji raste svake godine u predsezonskim ljetnim mjesecima, ali je pitanje vremena kada će taj balon puknuti.
- Rent-a-car kuće kupe vozila na šest mjeseci te ih potom prodaju na domaće tržište ili ih izvezu van. Na taj način guše tržište automobila sa sada već starim automobilima koji su za 20 do 30 posto ispod cijene, zbog čega dolazi do stagnacije prodaje novih automobila - rekao je Žanpera. U ovoj godini su rent-a-car kuće kupile oko 16.000 novih vozila, a više od 10.000 će vratiti na tržište po nižoj cijeni.
Građani u tom slučaju kupuju ta rabljena vozila umjesto nova, a Žanpera ističe da bi moglo doći do slične situacije kao s tržištem nekretnina prije nekoliko godina kada više nije bilo ljudi koji će htjeti kupiti nove stanove, odnosno u ovom slučaju nove automobile. Zato predlaže model dugoročnog poslovnog najma vozila te da se produži sezona poslovanja rent-a-car kuća, kako bi se reguliralo stanje na tržištu i omogućio normalan protok starih i novih automobila.
Najviše novih automobila otišlo u zagrebačku regiju
Najviše je prodano Volkswagena, na drugom mjestu je Opel, pa slijedi Škoda i Renault. Ovo su najprodavanije marke automobila u Hrvatskoj u prvih pet mjeseci ove godine, a sve marke su ostvarile rast prodaje u odnosu na prošlu godinu. Najviše je iz autosalona izašlo Volkswagena, točnije njih 3850, dok je novih Opela kupljeno 2928. Što se tiče donjeg dijela tablice najprodavanijih automobila, prodan je tek jedan Masserati te jedan Lexus, dvije Lade i devet Infinitija. Najviše je automobila otišlo u Grad Zagreb i Zagrebačku županiju, njih 8608, potom slijede Požeško-slavonska sa 2437 automobila i Karlovačka županija sa 2070 novih automobila.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....