NE CAJKE NEGO TURBOFOLK

Ante Tomić: Javio mi se Tony Cetinski, epidemiolog sa srednjom ugostiteljskom

Treba li birati naziv, meni je draži turbofolk, iako je upitno koliko on odgovara, bit će 30 godina kako ga je Rambo Amadeus izmislio

Tony Cetinski

 Biljana Blivajs/Cropix

Javio se Tony Cetinski, epidemiolog sa srednjom ugostiteljskom, da mi se naruga kako ne znam razliku između narodne muzike i takozvanih cajki i usput sam upao u terminološku zbrku.

Za početak, ne postoji nešto takvo kao što su cajke. Trebalo bi to prestati govoriti i pisati. Nitko od umjetnika koji komponiraju, sviraju i pjevaju tu muziku ne zove je tako. Cajke su uvredljiv naziv koje su Hrvati izmislili. Kad kažete cajke isto je kao da kažete Šiptar ili crnčuga.

Treba li izabrati neki naziv, meni je mnogo draži turbofolk, iako je upitno koliko on danas odgovara, bit će skoro trideset godina kako ga je Rambo Amadeus izmislio. Muzika se mijenja brže nego naši nazivi za nju. Turbofolk se razvio iz nečega što se jednom u Jugoslaviji zvalo folk ili novokomponirana narodna muzika, a prije toga je bio sevdah i starogradske pjesme i tko zna šta sve ne.

Onaj koji misli da se to ne može sve nazvati narodnom muzikom neka za usporedbu pogleda što sve Amerikanci zovu countryjem, kako se ta muzika kroz povijest miješala s rockom, soulom, rapom, elektronikom. Stilovi i žanrovi svakodnevno se prožimaju. Oni nikad nisu čisti kako bi epidemiolog sa srednjom ugostiteljskom želio.

Što je Cetinski poručio Tomiću: Medijska piskarala ne brinu o sudbini glazbe

Tony Cetinski još je jedan koji je javno komentirao raspravu o zabrani turbofolk glazbe u gradskim dvoranama diljem Hrvatske. Sve je započelo kada je gradonačelnik Pule, Filip Zoričić, zabranio koncert turbofolk glazbe u svom gradu s objašnjenjem da želi “sačuvati identitet građanske, europske i mediteranske Pule”.

Cetinski je u razgovoru za Istarski.hr prvenstveno objasnio kako mnogi ne razlikuju narodnu glazbu i “cajke”.

- Ovo je vrijeme kada svatko može javno iskazati svoje mišljenje i to treba poštovati, no ono što mene strukovno bode u uho, je činjenica da jako puno komentatora ne razumije razliku između narodne, starogradske, sevdaha i folka odnosno “cajki”. Ne možeš staviti sve u isti koš. Pogotovo iznenađuje kada čitam neke kolumniste koji vole moralizirati bez da sagledaju sve aspekte teme isključivo radi sebe i svoje persone, jer on je pozvan sada da tu ljudima objasni kako i koga kuditi i gaditi, pa stavljaju sada Halida i narodnu muziku pod “cajke”, objašnjava poznati pjevač.

- Mislim da je to onaj krasnoglavi Ante Tomić u Jutarnjem listu baš pisao danas. To je ili čisti spin, ili čovjek ne razumije razliku u žanrovima. Kao da recimo staviš u isti koš Britney Spears i Micka Jaggera. Svatko ima svoj izričaj i svoju publiku. Ne bi me čudilo da i vrhunski sevdah kojeg nudi Amira Medunjanin npr. jednog dana takvi neuki komentatori i piskarala krenu svrstavati u isti koš s recimo Karleušom. Svaka od njih ima svoj izričaj, a ljudi biraju što im se sviđa, a za što nisu spremni odvojiti svoj novac i svoje vrijeme, dodaje Cetinski.

Nastavlja kako identitet i kultura nekog kraja ne smiju biti taoci loših odluka ili primitivizma. Neka sluša tko šta voli, ističe pjevač, ali ne svugdje i pod svaku cijenu. Razne vrste glazbe na različitim lokacijama i prostorima po senzibilitetu i s ukusom bi trebao biti modus operandi, a nikako samo zarada bez kriterija, tvrdi on.

- Zato mislim da kada se krene ovako medijski dizati frka, na ovakav način, isključivo se to radi kako bi se ljude posvađalo i dijelilo. Nitko od tih medijskih piskarala i oportunista ne brine se o sudbini glazbe niti o ljudima koji se bave glazbom ili ih kao tobože jako frustrira licemjerstvo nacije u kojoj uživaju piskarajući produciranja radi, i svrstavajući sebe među pametnije, poštenije, pravednije ili zaštićenije vrste ljudi, govori pjevač.

- Dozvoljavaju si svašta jer to mogu raditi bez da snose odgovornost. Ili što je još gore, možda rade po nalogu jer ima i toga u našem poslu u kojem mediji kao čine moralnu vertikalu društva, a sami nisu moralni, osim što su pisati morali. Radi klikova, čitanosti i senzacionalizma svima tako dragog. Kost se često baca ljudima kroz medije, koju eto kao i ovaj put, ljudi fino poglođu i progutaju, a tko gleda širu sliku ignorira i ne glođe tek tako radi reda bačenu kost, zaključuje Cetinski.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 20:30